2024. május 3. Péntek, Tímea, Irma.
 
Tiszta autók egy koszos térenForrás: origo
Utolsó módosítás: 2008-09-19 11:42:03
A hetedik alkalommal megrendezett Európai Mobilitási Hét, azon belül az Ésszerû Autóhasználat Napja adta az apropót a Fõvárosi Önkormányzat alternatív hajtású autókból szervezett kiállításának a Blaha Lujza téren. Volt itt elektromos Porsche, karosszériás fotelkerékpár, üzemanyagcellás tricikli és gázzal hajtott Opel is.

"Megteltek a városok jármûvekkel" - jelentette ki Demszky Gábor az alternatív hajtású autók kiállításának rövid sajtótájékoztatóján, ahol gázos és hibridautók mellett egyedi építésû elektromos jármûveket lehetett megtekinteni. Elmondta továbbá, hogy a "budapestiek tiszta levegõt akarnak", majd megelõlegezte, hogy év végéig elkészül az új közlekedésfejlesztési stratégia, ezután pedig ismertette az európai Mobilitási Hét további programját. Ebbõl kiderült, hogy szeptember 21-én vasárnap, és 22-én hétfõn lezárják az Andrássy utat a gépjármûforgalom elõl, az elsõ a Fõvárosi, a második az Európai Autómentes Nap lesz. A felszabadított úton sok kulturális program mellett buszokat és hibrid Toyota Priusokat próbálhatnak majd ki az érdeklõdõk, hétfõn pedig a Critical Mass kerékpáros felvonulásra kerül sor.

A fõpolgármester mellett felszólalt még Dióssy László, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium környezetgazdálkodási szakállamtitkára is, aki tájékoztatott, hogy a közeljövõben el akarják érni, hogy a földgáznak mint üzemanyagnak nulla forint legyen a jövedéki adója, és hogy az eladott üzemanyagokban a jelenlegi 4,4 százalékról 5,7 százalékra nõjön a bioüzemanyagok aránya. Megtudhattunk azt is, hogy a minisztérium hamarosan hibrid autókra cseréli le szolgálati gépkocsijait, és mivel a rendezvény egyetlen meghívott autómárkája a Toyota volt, feltételezhetõ, hogy Priusok, és nem Hondák beszerzésére gondolt.

 

A Priusokon és a sûrített földgázzal (CNG) üzemelõ Opeleken kívül még számos érdekes, elektromos jármûvet lehetett megcsodálni a téren, ezek mind indultak a tavasszal, Gyõrött rendezett alternatív hajtású autók versenyén, a Széchenyi Futamon. Közülük a legnagyobb érdeklõdés talán a teljesen elektromos hajtású Porsche 924-est kísérte. Közel hárommillió forintba került a sportkocsi átalakítása, amely során a lítium-ionos akkukat és az elektromos hajtást beépítették. A legnagyobb részt az akkumulátorokra költötték, egyedül ez közel kétmillió forintot tett ki, az elektronika ehhez képest olcsó volt, hétszázezer forintba került. A Nemzeti Közlekedési Hatóságnál már az autó engedélyeztetése is megtörtént, így rendes, rendszámos autó, részt vehet a közúti forgalomban. A villany-Porsche meghajtásáról egy 11 kW-os névleges teljesítményû elektromotor gondoskodik, de szükség esetén akár 30 kW-ot is le tud adni a soros DC motor. A telepeket 3 óra 20 perc alatt lehet teljesen feltölteni, ami 100-120 kilométeres hatótávolságra elég, a használat módjától függõen. Akár országútra is ki lehet merészkedni vele, hiszen végsebessége 100 km/óra, álló helyzetbõl pedig kiválóan gyorsul az állandóan jelen lévõ nagy nyomaték miatt. Az autót átalakító kft.-nél egyébként bármilyen autóhoz, akár összkerékhajtású terepjárókhoz is beszerezhetõk az átépítéshez szükséges alkatrészek.

 

A Porsche mellett álló, szintén forgalomképes Fiat Tipo is elektromos hajtású volt, de a fõ különbség abban rejlett, hogy nem lítium-vaspolimeres, hanem ólomakkumulátorai voltak. Ezek háromszor olyan nehezek (350 kg), és élettartamuk is csak negyedannyi, mint lítiumosoknak, vételáruk viszont az élettartammal arányos (450 ezer Ft). Szirmay Zoltán tulajdonos szerint a Tipo átalakítása így megállt 1,5 millió forintból, és ebben már a tetõre szerelt napelemek is benne vannak, amelyek rásegítenek az akkuk töltésére. Az 1180 kilót nyomó elektromos Fiat motorjának 9 kW a névleges, és 25 a maximális teljesítménye, ez 70 km/órás végsebességhez elég, miközben a hatótáv 50-60 km. Munkába járáshoz tehát ideális autó lehetne, mivel egy kilométer autózás mindössze négy forintba kerül vele.

Két másik, hagyományos értelemben vett autóra sokkal kevésbé hasonlító jármû is jelen volt a kiállításon. Az egyik egy plexivel burkolt, háromkerekû tricikli, a Czobor Imre építette Pápamobil volt, neve természetesen nem a tulajdonosra, hanem a készítés helyére utal. A szerkezet mindössze 150 kilós, és csak egyszemélyes. Oldalanként két-két akkumulátor, vagy a hátsó részen elhelyezett üzemanyagcella adja az energiát a hajtásba besegítõ elektromotornak, a tetõn természetesen ennek is voltak napkollektorai.

 

A mosolygós, sárga fotelbringa sokkal szûkebb a Pápamobilnál, üvegszálas karosszériája egy háromkerekû jármûvet takar. Ennek is van elektromotorja, de ez csak besegít a vezetõnek. Teljesítményleadását négy fokozatban lehet állítani, így például meredek emelkedõkön is fel lehet hajtani vele, lejtõn pedig visszatölt energiát a lítiumos akkumulátorokba. Dr. Joó Ede Levente, a jármû tulajdonosa részletes leírást közöl a jármûrõl saját honlapján, emellett a különbözõ fekvõbringa-típusokról is részletes körképet ad.

Budapest körülbelül egymilliós autóparkjából mintegy száz jármû hibrid. A jelenlévõ politikusok és szakemberek nem bocsátkoztak találgatásokba, mikor változhat az arány jelentõsen. A sajtóanyag legbíztatóbb mondata is csak arról szól, hogy egy év alatt 53-ról 63 százalékra nõtt azon szakértõk aránya, akik szerint az autóvásárlók az alternatív üzemanyaggal mûködõ jármûveket keresik majd.

Galéria
Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!