2024. április 26. Péntek, Ervin.
 
Hill, Alonso, Button: nálunk elõszörForrás: Haon
Utolsó módosítás: 2009-07-21 17:00:59
Címkék: Sport, autó, motor, F1
Lassan akár vaskos könyvet is írhatnánk a Forma–1 magyarországi krónikájáról, hiszen immár a huszonnegyedik hungaroringi viadalra készülünk.

Lassan akár vaskos könyvet is írhatnánk a Forma–1 magyarországi krónikájáról, hiszen immár a huszonnegyedik hungaroringi viadalra készülünk.

1986-ban bõgtek fel elõször a járgányok a Mogyoród melletti dombokon, s azóta számtalan felejthetetlen pillanat részesei lehettünk.

Az elsõ esztendõket a brazilok uralták: az elsõ két futamot a nyolcvanas évek legnagyobb sztárjainak egyike, Nelson Piquet nyerte, emlékezetes csatát vívott honfitársával, a fiatal trónkövetelõ Ayrton Sennával. Senna aztán átvette tõle a stafétát, s 1988-ban õ gyõzött. Nigel Mansell a rajtrács közepérõl küzdötte fel magát 1989-ben az élre, a belga Thierry Boutsen pedig némiképp váratlan sikert aratott 1990-ben. Ezután ismét Senna évei következtek, 1991-ben és 1992-ben is a sportág legendás háromszoros világbajnoka örülhetett a dobogó legfelsõ fokán. 1992-ben másnak is volt oka az örömre: ugyan nem nyert, de épp a Hungaroringen lett világbajnok Mansell.

Elõször nyertek

1993-ban elsõ gyõzelmét aratta Damon Hill, 1995-ben ismételt. Legemlékezetesebb sikerét azonban egy második hellyel aratta a britek világbajnoka: 1997-ben a nem éppen erõs Arrowszal uralta a versenyt, ám az utolsó körben elromlott a kocsi, és végül csak a második helyre sikerült begurulnia. A krónikák Jacques Villeneuve gyõzelmét jegyezték fel...

Nálunk aratta még elsõ futamgyõzelmét Fernando Alonso, Jenson Button és tavaly Heikki Kovalainen. A hétszeres világbajnok Michael Schumacher négy elsõséget tudhat magáénak a Hungaroringen – ez a legtöbb, amit egy versenyzõ szerzett nálunk –, s a Ferrarival csapatvilágbajnoki címet is ünnepelhetett

 

A pálya adatai

 

Pálya hossza: 4381,08 méter.
Kanyarok száma: 14.
Legkisebb ívsugár: 20 méter.
Legnagyobb ívsugár: 400 méter.
Szintkülönbség: 36 méter.
Célegyenes hossza: 788,9 méter.
Boxutca hossza: 303,8 méter.

 

Magyarországon 2004-ben.

2003-ban Ralph Firman szabadedzésen elszenvedett balesete után hazai pályán debütálhatott a Jordan autójában az eddigi egyetlen magyar Forma–1-es versenyzõ, Baumgartner Zsolt, aki a következõ esztendõben már a Minardi pilótájaként osztogatta az autogramokat a nagydíj után a célegyenesben összeverõdött tömegnek.

Mindig alakult

A pályát többször átépítették a több mint húsz esztendõ során: egyre több lelátó várta a közönséget, utak, parkolók épültek, s a technikás, lassú kanyarokkal tûzdelt aszfaltcsík is változott. A vonalvezetést 1989-ben módosították lényegesen, a célegyenes utáni kanyarkombináció átalakításával. 2003-ban többek között meghosszabbították a célegyenest, több kanyart megváltoztattak, új boxokat építettek.

A kezdetek kezdetén

Az elsõ Magyar Nagydíjat 1936-ban rendezték meg Budapesten, a Népligetben. A viadalon indultak a kor legnagyobb csillagai – például Rosemeyer, Stuck, Caracciola –, ám ez nem világbajnoki futam volt, s pontokat sem kaptak az elõkelõ helyezéseket elért versenyzõk. (A Forma–1-es világbajnokság csak 1950-ben indult útjára.) Az 1936-os versenyt az olasz Tazio Nuvolari nyerte Alfa Romeóval. A viadalnak magyar résztvevõje is volt Hartmann László személyében, aki Maseratit vezetve a hetedik helyen végzett.

 

A Forma–1 Magyar Nagydíj eddigi gyõztesei


1986: Nelson Piquet (brazil) Williams-Honda

1987: Nelson Piquet (brazil) Williams-Honda

1988: Ayrton Senna (brazil) McLaren-Honda

1989: Nigel Mansell (brit) Ferrari

1990: Thierry Boutsen (belga) Williams-Renault

1991: Ayrton Senna (brazil) McLaren-Honda

1992: Ayrton Senna (brazil) McLaren-Honda

1993: Damon Hill (brit) Williams-Renault

1994: Michael Schumacher (német) Benetton-Ford

1995: Damon Hill (brit) Williams-Renault

1996: Jacques Villeneuve (kanadai) Williams-Renault

1997: Jacques Villeneuve (kanadai) Williams-Renault

1998: Michael Schumacher (német) Ferrari

1999: Mika Häkkinen (finn) McLaren-Mercedes

2000: Mika Häkkinen (finn) McLaren-Mercedes

2001: Michael Schumacher (német) Ferrari

2002: Rubens Barrichello (brazil) Ferrari

2003: Fernando Alonso (spanyol) Renault

2004: Michael Schumacher (német) Ferrari

2005: Kimi Räikkönen (finn) McLaren-Mercedes

2006: Jenson Button (brit) Honda

2007: Lewis Hamilton (brit) McLaren-Mercedes

2008: Heikki Kovalainen (finn) McLaren-Mercedes

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!