2024. április 29. Hétfő, Péter.
 
Az esõ és a káosz sem állíthatta meg Buttont SanghajbanForrás: Nemzeti Sport
Utolsó módosítás: 2010-04-19 11:16:50
A világbajnoki címvédõ Jenson Button gyõzelmével zárult a sok remek csatát és az idõrõl idõre eleredõ esõ miatt jókora káoszt hozó Formula–1-es Kínai Nagydíj. Sikerével Button átvette a vezetést a világbajnoki pontversenyben.

A második helyen a szintén mclarenes Lewis Hamilton ért célba, a harmadikon Nico Rosberg, utánuk Alonso, Kubica, Vettel, Petrov, Webber, Massa, M. Schumacher volt a sorrend. Az eredmény még változhat, mivel egy dupla boxutcai Vettel–Hamilton affért vizsgálnak a versenybírók.


Két újonc csapatnak is rosszul kezdõdött a futam: Chandhok (Hispania) csak a boxutcából indul, Glockot (Virgin) meg le kellett tolni a rajtrácsról. Rosbergnek a fülére mondták az esõ-figyelmeztetést, az idõjárás úgy tûnik, megkeveri a versenyt.

A rajtnál Alonso fantasztikusan ment el, simán lerajtolta kívülrõl a két Red Bullt, ráadásul Webber is bejött a rajtelsõ Vettel elé - a spanyol szenzációsan kezdte a versenyt. Mögöttük Rosberg, Button, Hamilton volt a sorrend. Hátul hárman "összegabalyodtak", a safety car kijött, a mezõny meg be a boxutcába – elindult a roham új gumikért.

Alonso rajtja a jelek alapján túl jól sikerült – a versenybírók kiugrást vizsgálnak. Közben a Red Bull bakizott egyet, Vettel elé "beszöktek" többen a sorban, Lewis Hamilton pedig egy sajátos manõverrel, levágással ment be a boxutcába... A safety car távozása után azok maradtak az élen, akik nem mentek ki új gumikért, Rosberg, Button, Kubica, Petrov volt a sorrend, egész addig, míg az oroszt Alonso és Sutil is "meg nem ette". Az idõjárás valódi áprilisi arcát mutatta, a pálya száradni kezdett, Michael Schumacher jött ki elõször slickért, Hamilton és Vettel pedig fej-fej mellett húztak végig a boxutcán. Mivel már a bejáratnál összekaptak, a dupla incidenst szintén megnézhették a versenybírók (Alonso kapott egy áthajtásos büntetést a rajtért). A Ferrariknak volt elég baja, Alonso lassan többet volt a boxutcában, mint kint, ráadásul Massa is csúszkált...

 

Tíz kör után Rosberg vezetett Button, Kubica, Petrov, Alguersuari, M. Schumacher, Kovalainen és Sutil elõtt. Vettel, Webber és Hamilton elkezdett "rendet rakni" a mezõnyben, a csapatok meg megkapták a jelentést az újabb esõ érkezésérõl. Az esõig Michael Schumacher és Hamilton látványos csatával szórakoztatta a nagyérdemût, a hétszeres világbajnok rutinosan (és szépen) tartotta maga mögött a kísérletezõ angolt. Egy ideig, mert aztán az egyenesben csak kijött Hamilton gyorsasága...

Az élen a 19. körig tartott Rosberg királysága, Jenson Button ugyanis azt csinálta a némettel, mint Hamilton Schumacherrel – simán elment a célegyenesben, így a világbajnok élre állt. Persze ehhez kellett az is, hogy Rosberg a csúszós pályán "eltévedjen". A boxutcában ismét megnõtt a forgalom, Massának "parkolnia" kellett Alonso mögött (miután a spanyol enyhén szólva erõszakosan jött be elé a boxutca bejáratánál), míg Webbernek problémái akadtak. Az ausztrál még így is bejött az ismét együtt boxba járó Hamilton és Vettel elé. Alguersuari elhagyott több szárnydarabot, így a safety car érkezett, Buttonék legnagyobb bosszúságára, mivel õk nagyon jól elvoltak a mezõny elején.

Button, Rosberg, Kubica, Petrov, Schumacher, Webber, Hamilton, Vettel sorrendben köröztek a pilóták, a boxban pedig Nico Hülkenberg és a Williams meglepõ húzásra határozta el magát – feltették a fiatal versenyzõ autójára a slick gumikat, esõ ide, esõ oda. A döntés következménye annyi volt, hogy Hülkenberg megismerte a sanghaji pálya melletti területeket.

 

A 26. körben állt ki a biztonsági autó, az eleje könnyedén eljött, Schumacher pedig Petrovval és Hamiltonnal kezdett kemény csatába. A rutinos német klasszis járt rosszul, mert autója lelassult, így visszaesett. Hamilton ellenben félelmetes tempóban vágott át a mezõnyön, megelõzte Petrovot és megérkezett Kubica mögé – az angol tempója alapján a lengyelnek rossz elõérzete lehetett. Hamilton el is húzott, így már a 3. helyen állomásozott. Petrov kicsúszott, Alonso és Vettel elment mellette, Hamilton McLarenje pedig egyre közeledett az elsõ kettõhöz – közben a pálya megint elkezdett felszáradni.

Lewis Hamilton vészesen közelgett Rosberghez, majd megpróbálta meg is elõzni kedvenc helyén, de ezúttal a Mercedes fiatalabbik német pilótája volt a gyõztes – a 2-es rajtszámú autó beragadt mögé. Webber bement száraz gumikért, merészségének jutalma annyi volt, hogy bejelentették, jön megint az esõ. Hamilton kerékcsere alatt elõzte meg Rosberget (ne feledjük: neki még volt hátra egy versenybírói vizsgálata), és így két McLaren körözött az elsõ két helyen (1. Button, 2. Hamilton, 3. Rosberg, 4. Alonso, 5. Kubica, 6. Vettel, 7. Webber, 8. M. Schumacher).

A hajrára Alonso kezdett közelíteni Rosberghez míg kissé hátrébb Alguersuari villámgyorsan bukott három pozíciót. Kilenc köre volt Alonsónak, hogy elkapja a Mercedest, sebessége alapján erre minden esélye megvolt (míg Rosberg nem villantott egy nagyon gyors kört, utána pedig már fel tudta venni a spanyol tempóját).

Hamilton gumijai nagyon elfogytak, ami nem volt meglepõ, tekintve a futamot – Button elkezdett elhúzni, Rosberg pedig körönként másfél-két másodpercet hozott rajta. A világbajnok sem hozta hibátlanul a futamot, egy kanyar elõtt kicsúszott, de korrigálni tudott, így nem forgott veszélyben elsõ helye. Nem úgy Webber 7. pozíciója, mivel az ausztrál pilótát elkapta a kifejezetten jó teljesítményt nyújtó, gumijaival jól spóroló Petrov. Az utolsó körre az egyre jobban megeredõ esõben Michael Schumacher tartogatott egy kis izgalmat (kicsúszott, Massa megelõzte), a két McLaren pedig nagyon óvatosan hajtott a cél felé a rettenetesen elkopott gumikon.

Jenson Button végül remek teljesítménnyel megnyerte a Kínai Nagydíjat, Hamilton, Rosberg, Alonso, Kubica, Vettel, Petrov, Webber, Massa és Michael Schumacher elõtt. A végeredmény a versenybírói döntés fényében még változhat. Egy biztos: soha rosszabb futamot, a Kínai Nagydíj remek versenyt és sok látványosságot hozott!

 

A DOBOGÓSOK VILLÁMINTERJÚI


Jenson Button:
„Jó döntéseket hoztunk, jókor, és ez volt a döntõ. Fontos volt a safety car bejövetele, mert el kellett takarítani az alkatrészeket, de így szembesültem azzal, hogy sokat dolgoztam az elõnyért, és mindenki utolért... A végén elkezdett erõsebben esni, hibáztam egyet, utána a gumik miatt már óvatosabbnak kellett lenni. Sokat jelent nekem ez a siker, megdolgoztunk érte."

Lewis Hamilton: „Eseménydús verseny volt! Gratulálok Jensonnek, fantasztikusan versenyzett, jó döntést hozott a gumik kapcsán. Azt gondolom, mindketten nagyon keményen dolgoztunk és remek munkát végeztünk." (A Vettel-incidensrõl, melyre elsõre nem is emlékezett:) „Azt hiszem, rendben volt a manõver, fair volt a harc."

Nico Rosberg: „Jó döntést hoztunk az elején, azt mondtuk, maradjunk kint, próbáljuk meg! Ha kicsit jobban esik, már rossz a döntés. Amikor jobban rákezdett, nem ment olyan jól, így Jenson meg tudott elõzni, de összességében elégedett vagyok a futammal. Jó irányba haladunk."

 

FORMULA–1, KÍNAI NAGYDÍJ A NEM HIVATALOS VÉGEREDMÉNY
1. Button    McLaren-Mercedes    1 óra 44:42.163 perc
2. Hamilton    McLaren-Mercedes    +1.530
3. Rosberg    Mercedes    +9.484
4. Alonso    Ferrari    +11.869
5. Kubica    Renault    +22.213
6. Vettel    Red Bull-Renault    +33.310
7. Petrov    Renault    +47.600
8. Webber    Red Bull-Renault    +52.172
9. Massa    Ferrari    +57.796
10. Schumacher    Mercedes    +  1:01.749
11. Sutil    Force India-Mercedes    +  1:02.874
12. Barrichello    Williams-Cosworth    +  1:03.665
13. Alguersuari    Toro Rosso-Ferrari    +  1:11.416
14. Kovalainen    Lotus-Cosworth    +1 kör
15. Hülkenberg    Williams-Cosworth    +1 kör
16. Senna    HRT-Cosworth    +2 kör
17. Chandhok    HRT-Cosworth    +4 kör

NEM ÉRTEK CÉLBA
Trulli    Lotus-Cosworth    27 kör
Di Grassi    Virgin-Cosworth    9
De la Rosa    Sauber-Ferrari    8
Buemi    Toro Rosso-Ferrari    1
Kobajashi    Sauber-Ferrari    1
Liuzzi    Force India-Mercedes    1
Glock    Virgin-Cosworth    1

A VILÁGBAJNOKSÁG ÁLLÁSAPILÓTÁK
1. Button    60 pont
2. Rosberg    50
3. Alonso    49
4. Hamilton    49
5. Vettel    45
6. Massa    41
7. Kubica    40
8. Webber    28
9. Sutil    10
10. Schumacher    10
11. Liuzzi    8
12. Petrov    6
13. Barrichello    5
14. Alguersuari    2
15. Hülkenberg    1

KONSTRUKTÕRÖK
1. McLaren-Mercedes    109
2. Ferrari    90
3. Red Bull-Renault    73
4. Mercedes    60
5. Renault    46
6. Force India-Mercedes    18
7. Williams-Cosworth    6
8. Toro Rosso-Ferrari    2

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!