2024. április 29. Hétfő, Péter.
 
Bõvültek az utasok jogaiForrás: RTL Hírek
Utolsó módosítás: 2010-08-03 11:39:17
Pert nyert a Pest Megyei Fõügyészség Kelet-Közép-Európa egyik legnagyobb diszkont légitársasága, a Wizz Air ellen.
Az ítélet áprilisban emelkedett jogerõre, de a többi jogorvoslati határidõ miatt csak most lett nyilvános. A bíróság szerint a Wizz Air gyakorlata jogszabálysértõ, nem felel meg az uniós normának. A késések, járattörlések esetén ugyanis a légitársaságtól kapott összeg nem fedezi egy átlagos utas szükségleteit. A Wizz Air Kft.-nek ezentúl a késés mértékétõl függõen 8 és 38 euró közötti összeget kell fizetnie, és magyar nyelven is közzé kell tennie az utasoknak szánt tájékoztatást.

Bár 2005 óta uniós norma vonatkozik a légi utasok jogaira, a rendelet csak a fõbb irányvonalakat vázolja, nem mondja ki, hogy pontosan mit kell biztosítani az utasnak. A hatóságokhoz és a civil fogyasztóvédelmi szervezetekhez érkezett panaszok alapján a járatok késése, törlése esetén az utasok nem kapnak megfelelõ ellátást a reptéren ragadva, hisz a társaságok által felajánlott segítség sokszor egy ásványvíz és egy szendvics együttes megvásárlására sem elég - közölte a Fogyasztóvédõk Magyarországi Egyesülete (FOME) hétfõn.

A jogszabály alapján egyébként az utasok megfelelõ tájékoztatása mellett lehetõséget kell biztosítani a kommunikációra (ingyenes telefonhívások, e-mail, fax küldési lehetõség). Ezen túl a késés idején „a várakozási idõvel ésszerû arányban étkezést és frissítõket”, szükség esetén szálláshelyet is kell biztosítaniuk a légitársaságoknak.

A Wizz Air-t érintõ késések 2009-ben több mint 105 járatot érintettek, ami csaknem 10 ezer, reptéren rekedt utast jelentett Ferihegyen. A légitársaság a két óránál nagyobb késések esetén 4, 8, illetve 12 euró összegû étkezési utalványt ad, ami a budapesti reptér árai mellett egyáltalán nem biztosítja az „ésszerû arányt”, a Fogyasztóvédõk Magyarországi Egyesülete szerint. Sõt, számos esetben a tájékoztatást sem magyar nyelven oldották meg. Kázmér Natasa, a Wizz Air kommunikációs igazgatója az origonak azt mondta, hogy a légitársaság már április óta eleget tett a döntésnek.

A Monori Városi Bíróság 2010. március 22-én marasztalta el a céget a Pest Megyei Fõügyészség által indított közérdekû kereset alapján. A magyar jogalkalmazó a döntéssel egy uniós normát alkalmazott, ezért a döntés minden légi fuvarozóra kiterjed, mely Magyarország területérõl járatokat indít. Ez azt jelenti, hogy az itthon felszállni készülõ utasok járatkésés esetén nemcsak a Ferihegyi repülõtéren tarthatnak igényt a felsorolt összegekre és magyar nyelvû tájékoztatókra, hanem minden olyan Magyarországon található reptéren, amely charter-járatokat indít - közölte a FOME.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!