2024. április 26. Péntek, Ervin.
 
Hoffmann: Jelentõs változások történtek az oktatásbanForrás: richpoi.com
Utolsó módosítás: 2014-03-21 07:55:02
A köznevelési intézmények állami fenntartásba vételét és a pedagógus-életpályamodell elindítását emelte ki a legnagyobb változásként az elmúlt négy év oktatáspolitikai intézkedései közül a köznevelési államtitkár csütörtökön Budapesten.

A kormányzati ciklust áttekintõ sajtótájékoztatóján Hoffmann Rózsa kiemelte: korántsem örököltek ideális helyzetet 2010-ben, a szétaprózott iskolarendszerben óriási különbségek voltak az egyes intézmények között.

Elhangzott: olyan helyzetet örököltek, amelyben az állam nem tudott élni felelõsségével a köznevelés mûködtetésében. A tartalmi szabályozás hiányzott, olyan NAT határozta meg a kereteket, amelyben csak a kompetenciákat várták el a tanulóktól.

Súlyos pénzhiány és nagyon sok pazarló intézkedés jellemezte a rendszert, a pedagógusok erkölcsi és anyagi megbecsülése rendkívül alacsony volt - sorolta Hoffmann Rózsa. Utalt rá, hogy 17 ezer pedagógust bocsátottak el az elõzõ kormányok idején, s 2181 közoktatási intézményt zártak be. Ennek hatására az eredmények folyamatosan romlottak - mondta, és emlékeztetett a legutóbbi PISA-felmérés adataira, amely szavai szerint szintén azt igazolta: meg kell újítani az iskolarendszert.

A kormány intézkedéseit felsorolva kitért az új köznevelési törvény elfogadására, szólt arról, hogy állami fenntartásba vették az önkormányzati iskolákat, létrejött a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ. Utóbbi mûködése sokkal takarékosabb oktatásirányítást eredményezett - állapította meg Hoffmann Rózsa, aki szerint a mûködési döccenõktõl eltekintve a Klik beváltotta a hozzá fûzött oktatáspolitikai célokat. Semmi olyan nincs a mûködése körül, ami aggodalomra adna okot. Arra a kérdésre, hogy valóban 57 millárdos-e a hiány, azt mondta: szó sincs róla.

Egyetlen iskolát sem kellett bezárni, vagy átadni bizonytalan hátterû alapítványoknak - jegyezte meg az államtitkár. Kitért rá: javult minden térségben az iskolák ellátottsága szakos tanárokkal, az átcsoportosításoknak megvan a jogi alapja. Az intézmények tárgyi feltételei is sok helyen jobbá váltak. Tapasztalatai szerint az önkormányzatok megértették, elemi kötelességük és érdekük, hogy az iskolák mûködését segítsék adott esetben a törvényi kötelezettségen túl is.

Óriási változást hozó intézkedésként említette a pedagógus-életpályamodell bevezetését. Kiemelte: ez azt szolgálja, hogy javuljon a köznevelés színvonala, eredményessége és ezzel párhuzamosan a pedagógusok helyzete. Elsõ lépcsõként tavaly szeptemberben volt jelentõs béremelés, a továbbiakról jogszabály rendelkezik. 160 ezren kaptak béremelést, több mint 80 százalékuk több mint havi 40 ezer forintos növekménnyel számolhatott - jelezte.

Beszámolt arról is, hogy a pedagógusokat öt kategóriába sorolják, és ahhoz, hogy ezen fokozatok közül valaki továbblépjen, meg kell magát méretnie. A minõsítési rendszer elsõ eleme a portfólió - mutatott rá Hoffmann Rózsa, emlékeztetve: ez most azoknak lehetõség, akik 14 éve a pályán vannak és szakvizsgával rendelkeznek. Eddig több mint 17 ezren regisztráltak a 25 ezres körbõl és 151-en fejezték be feltöltést. A határidõ április 30-a - hívta fel a figyelmet.

A jövõ évben 30 ezren jelentkezhetnek a minõsítésre, a folyamat náluk is portfólió feltöltésével indul, a határidõ esetükben november 30-a lesz - közölte. 2018-ig kell lezárulnia a minõsítés elsõ szakaszának, a folyamat a köznevelés rendszerének része lesz a jövõben.

Hoffmann Rózsa beszélt még arról is, hogy kormányzásuk alatt egyetlen iskolát sem zártak be, sõt nyolc kisiskolát újranyitottak. Új NAT-ot adtak ki, kerettanterveket dolgoztak ki, s több mint egy tucatot hagytak jóvá.

A tanfelügyelet rendszerétõl szintén minõségi javulást remélnek - folytatta hozzátéve: a következõ tanévtõl indul el, próbaszakaszán vannak túl. Fontos kritériuma lesz a rendszernek, hogy állandóan képzett és továbbképzett szakértõk mûködjenek közre. Tantárgygondozói szaktanácsadó rendszer kialakítását is tervezik - jelezte.

Újdonság e tanévtõl még, hogy törvény a társadalmi igényekhez igazodva az általános iskoláknak kötelezõvé tette a délután négyig, igény esetig 5-ig tartó nyitva tartást és foglalkozások biztosítását. A felsõ tagozatosok több mint 30 százaléka részt vesz rajtuk - közölte Hoffmann Rózsa. Elmondta: az iskolák visszajelzéseibõl ítélve ott, ahol nõtt a részvétel, a tanulmányi eredmények is jobbak lettek.

Beszámolt a mindennapos testnevelés bevezetésérõl is, és azt mondta: egyértelmûen pozitív volt a fogadtatása. Bár komoly létesítményhiányok vannak még sok helyen, nagyon komoly uszoda- és tornaterem építés valósul meg - jelezte.

2015 szeptemberétõl kötelezõ lesz 3 éves kortól az óvoda. Az érettségi feltétele lesz 50 óra közösségi munka végzése - említett további változásokat Hoffmann Rózsa, kitérve az erkölcstan, illetve a hit- és erkölcstan bevezetésére is. Információi szerint minden konfliktus nélkül zajlik ezek oktatása.

A jövõre nézve kiemelte: intenzív lépések várhatók az érettségi rendszer felülvizsgálatában, a mûvészeti nevelést is napirendre tûzték, és a kollégiumok rendszerével szintén kiemelten szeretnének foglalkozni. Kérdésre az államtitkár azt mondta: elkötelezett az iskolaügy javítása iránt, ezért bármilyen feladatot szívesen vállal a jövõben, ami ezt lehetõvé teszi.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!