2024. április 27. Szombat, Zita.
 
Nemzeti Parkokból származó élelmiszereket is vehetünkForrás: richpoi.com
Utolsó módosítás: 2014-04-01 17:01:02
Hol és hogyan lehet hozzájutni a jó minõségû, Nemzeti Parki Termék védjeggyel ellátott élelmiszerekhez?

Egyre több funkciót látnak el a nemzeti parkok. Nemcsak látványosság, turisztikai vonzerõ és persze nemzeti büszkeség, hanem az egészséges élelmiszerek tárhelye, sõt forrása. A magyar nemzeti parkok kampányának célja, hogy felhívja a figyelmet Magyarország nemzeti parkjaira, ökoturisztikai kínálatára és az ország természeti értékeire – hangzott el nemrég egy sajtótájékoztatón.

Jó hírük van a nemzeti parkoknak, ám ennek fenntartásán folyamatosan munkálkodni kell – állapította meg Rácz András környezet- és természetvédelemért felelõs helyettes államtitkár a Kossuth Rádió Napközben címû hétfõi adásában. Éppen ezért született meg a Nemzeti Parki Termék védjegy azon helyi gazdálkodók, vállalkozások vagy gazdálkodó szervezetek támogatására, akik és amelyek természetvédelmi vagy Natura 2000 területeken élnek és gazdálkodnak a nemzeti parkban – fejtette ki az államtitkár. Hozzátette: a védjegy megszerzése nagyon szigorú feltételrendszerhez kötött, ám birtoklásával az eladásra szánt termékek megbecsülése növelhetõ.

Leszögezte, hogy a pályázati rendszer nyújtja a garanciát a termékek minõségéhez. A Nemzeti Parki Tanúsítványi Bizottság, amely helyi termelõkbõl, szolgáltatókból, civil szervezetekbõl, önkormányzatokból és a kamara képviselõibõl áll, dönti el, hogy a termék megfelel-e a kritériumoknak. Helyi nyersanyagokból kell készülnie, nem tartalmazhat tájidegen növény vagy állat származékát, a megjelenésével és minõségével reprezentálnia kell az adott térséget, táji, kulturális sajátosságot – részletezte Rácz András. A termékeket folyamatosan visszahívják, a minõsítést egytõl öt évig lehet kiadni. Az elsõ védjegy a szürkemarha-szalámit illette – mutatott rá.

Bár a védjegyet 2010-ben lajstromozták – folytatta -, a program kiteljesedése a tavalyi évre esett az infrastruktúra létrejöttével. Már 102 pályázó 235 terméke nyerte el a védjegyhasználatai jogot. A védjegy fenntartását saját forrásból oldották meg, a rá épülõ kampányt uniósból – fejtette ki.

Ezt várják a védjegytõl

Védett természeti területeink és Natura 2000 területeink a biológiai sokféleség megõrzésében játszott szerepük mellett számtalan termék, termény elõállításának, vagy szolgáltatás nyújtásának feltételeit biztosítják. Sajátosság ugyanakkor, hogy ezeken a területeken a térség szereplõinek tevékenységüket mindenkor a természeti értékek védelmével összhangban kell végezniük.

A Vidékfejlesztési Minisztérium a természetvédelmi oltalom alatt álló területeken mûködõ helyi vállalkozások, gazdálkodók, gazdálkodó szervezetek támogatása, eladásra szánt termékeik megbecsülésének növelése, piaci lehetõségeinek bõvítése érdekében élt a Nemzeti Parki Termék védjegy létrehozásának kezdeményezésével.

A 201 688 lajstromszámú Nemzeti Parki Termék védjegy egyenlõ arányú védjegyjogosultja hazánk tíz nemzeti park igazgatósága. A védjegy bevezetésétõl a környezettudatosság növelését, a térségi, természetvédelmi, vidékfejlesztési és gazdasági együttmûködések erõsítését várja a szaktárca, a védjegyrendszer mûködtetésében kulcsszerepet játszó nemzeti park igazgatóságokkal együtt.

Ma már számos magyar és külföldi látogató keresi az adott régió biotermékeit, a helyi termék-elõállítókat, a település kézmûves mestereit, azokat a termékeket, amelyek hagyományos értéket képviselnek. A védjegy nem titkolt célja, hogy a természeti erõforrások fenntartása és védelme mellett hozzájáruljon a térségi ökoturizmus minõségi fejlõdéséhez, a helyben termelt termékek megismertetésével, a helyi gazdasági lehetõségek kiaknázásával, a falusi önfoglalkoztatás fejlesztésével.

Az elismerõ címre pályázó termékekkel kapcsolatosan alapvetõ elvárás, hogy elsõsorban helyi nyersanyagokból készüljenek, és túlnyomóan ne tartalmazzák tájidegen, illetve termõhelyidegen növény vagy tájidegen vadon élõ állat származékát. Kiemelt szempont, hogy a termék minõségével, megjelenésével vagy más kivételes tulajdonságával jól reprezentálja a térség természeti, táji és kulturális sajátosságait, továbbá a pályázó a tevékenységét, a helyi hagyományokra és helyi sajátosságokra, a térség munkaerõ kínálatára alapozva végezze. Természetesen elengedhetetlen, hogy a termék, szolgáltatás megfeleljen a hazai és európai uniós követelményeknek, és illeszkedjen a fenntartható fejlõdés elvéhez. A védjegy használati jogának odaítélésekor figyelemmel kell lenni arra is, hogy a pályázó tevékenysége mintaértékû legyen más termelõk, szolgáltatók részére.

A védjegy a vásárlók és fogyasztók felé minõségi garanciát jelent, hogy a termék, szolgáltatás az adott régióból származik, környezetkímélõ módon elõállított, jó minõségû, és az adott területhez közvetlenül kapcsolódik. Aki a védjegyet magán viselõ terméket emel le a polcról – azon túl, hogy hazavihet egy szeletet a régió ízeibõl, zamatából, örökségébõl, hagyományaiból – azt a jólesõ érzést is magáénak tudhatja, hogy választásával közvetetten a természeti értékek fenntartásához járult hozzá.

A termékek és további információk itt érhetõk el.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!