2024. április 28. Vasárnap, Valéria.
 
Mihez kezd az agresszív sofõr a Google vezetõ nélküli autóival?Forrás: richpoi.com
Utolsó módosítás: 2014-05-04 21:14:11
A vezetõ nélküli autók fejlesztésének új szakaszába lépett a Google: miután az autópályákon már kellõen megbízhatóak a jármûvek, a következõ lépés a sokkalta bonyolultabb városi közlekedés meghódítása - írta hétfõi blogbejegyzésében az IT-cég e területért felelõs projektigazgatója.

A Google közlése szerint az automata kocsik már 700 ezer mérföldet tettek meg balesetmentesen a nagyvárosokat elkerülõ, útkeresztezõdések nélküli fõútvonalakon, az elmúlt évben már elsõsorban a városi közlekedés okozta kihívások kezelésére összpontosítottak.

Ebbõl pedig van bõven: a kocsinak tudnia kell kezelni a kerékpárosokat, a gyalogosokat, a keresztezõdéseket és a többi autóval való bonyolult interakciókat.

A Google szerint a lézerberendezéssel, radarral és kamerákkal felszerelt tesztautók az elmúlt évben gyorsan megtanultak viselkedni több ezer városi közlekedési szituációban. A robotpilóta már képes például olvasni a stopjelzéseket, ahelyett, hogy egy elõre betáplált térképbõl következtetne rájuk, több száz tárgy között képes különbséget tenni, és az építési területek kezelésében is sokkalta megbízhatóbb már, mint korábban.

Mindazonáltal az automata autó még messze van a tökéletességtõl: fejleszteni kell többek között a sávváltás képességét és a rossz idõjárás kezelését - olvasható az AP amerikai hírügynökség összefoglalójában.

Nagy kérdés, hogy mikor vezethetik be az önjáró jármûveket. Sergey Brin, a Google társalapítója 2012-ben azt jósolta, hogy a nagyközönség öt éven belül kézbe veheti az új technológiát, és ezt az állítást azóta sem cáfolták vagy módosították.

Az biztos, hogy kezdetben az emberi vezetõnek készen kell majd állnia az irányítás átvételére, ha a számítógép netán hibázik. Hosszú távon azonban a cél az, hogy senkinek ne kelljen ülnie a vezetõi ülésben - vagy legalábbis nem vezetõként.

Bár a Google-nek elég forrás áll rendelkezésére, hogy teljes autókat fejlesszen, erre csekély az esély. Sokkal valószínûbb az a forgatókönyv, hogy szövetkeznek a nagy autógyártókkal vagy a fejlesztés végén eladják a szoftvert.

Idõközben persze a hagyományos nagy autógyártók is fejlesztik saját vezetõ nélküli modelljeiket. A Renault-Nissan vezérigazgatója például jelezte: reményeik szerint 2020-ra készen állnak saját fejlesztésû robotautójukkal.

Az önjáró autók számos, egyelõre megválaszolatlannak tûnõ kérdést felvetnek. Mi lenne például, ha egy rendõr félre akarna állítani egy ilyen jármûvet? Egy egyenrangú útkeresztezõdésben nem bizonyulna-e túl udvariasnak az automata gépkocsi, nem várakozna-e a végtelenségig az agresszív humán vezetõkkel szemben (a hozzá hasonlóan udvarias robotpilótákkal való találkozásról nem is beszélve)? És vajon milyenfajta biztosítást kellene kötni az újfajta jármûvekre?

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!