2024. május 5. Vasárnap, Györgyi.
 
Átadták a Futár-rendszert BudapestenForrás: richpoi.com
Utolsó módosítás: 2014-10-03 12:53:34
A forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszer mûholdas felügyelettel vonja ellenõrzés alá a fõváros közösségi közlekedését.

A BKK közleménye:

Tarlós István fõpolgármester átadta Budapest új Forgalomirányítási és UtasTÁjékoztatási Rendszerét, a FUTÁR-t, majd az esemény után Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója bemutatta a rendszer mûködését a FUTÁR központban. A fejlesztéssel megvalósult a budapesti felszíni közösségi közlekedés valós idejû, mûholdas helymeghatározáson alapuló felügyelete. A fõvárosban közlekedõk percre pontosan értesülhetnek a járatok indulásáról, aktuális helyzetérõl és az esetleges forgalmi változásokról a megállóhelyeken éppúgy, mint a jármûveken és az online felületeken.

Tarlós István fõpolgármester 2014. október 1-jén átadta a BKK beruházásában, európai uniós támogatással megvalósuló FUTÁR-t. A fõpolgármester az eseményen elmondta: több mint 2200 jármût vontak be a FUTÁR rendszerébe, ezzel Budapesten egy olyan integrált közösségi közlekedési rendszer épült ki, amely valós idejû, percre pontos forgalmi tájékoztatást nyújt, teljes mértékben kiváltva a fõváros felszíni tömegközlekedésének eddigi korszerûtlen, idejétmúlt, egymással össze nem illõ utastájékoztatási és forgalomirányítási rendszereit.

Budapest fõpolgármestere szerint a FUTÁR jó példája azoknak a fejlesztésnek, amelyek az elmúlt két évben történtek a fõvárosban. Véleménye szerint ezek olyan jelentõs eredmények a város életében, amire nem volt példa a 2010 elõtti idõszakban.

A BKK beruházásában megvalósuló FUTÁR-nak köszönhetõen a BKK diszpécserei már mûholdas nyomkövetéssel figyelik a forgalmat, ezért szükség esetén gyorsan be tudnak avatkozni szükség esetén. Az utasok a közterületeken elhelyezett kijelzõkrõl tájékozódhatnak a jármûvek indulásáig hátralévõ percre pontos idõrõl – késés vagy egyéb zavar esetén az intelligens szoftver folyamatosan újraszámolja az indulási idõt. Ezenkívül elkészült a FUTÁR utazástervezésre és a járatok valós helyzetének térképes nyomon követésére is alkalmas szolgáltatásának webes verziója, ami a BKK honlapján, illetve a futar.bkk.hu címen érhetõ el. Az új szolgáltatás hamarosan az okostelefonokon is használható lesz ingyenes applikáció formájában.

Hatékonyabb forgalomirányítás

Bár az utazók közvetlenül nem találkoznak a Budapest forgalomirányítását végzõ diszpécserközpontban dolgozó szakemberekkel, a BKK háttérben dolgozó munkatársainak hozzáértése, az ott meglévõ technikai feltételek nagyban meghatározzák a fõvárosi közlekedés színvonalát, utasaink komfortérzetét. Korábban a BKK diszpécsereinek nem volt információjuk arról, melyik busz vagy villamos merre tartózkodik, errõl a jármûvezetõktõl kaphattak tájékoztatást egy igen alacsony megbízhatóságú rádiórendszer segítségével. Ily módon nehezen tudták befolyásolni a járatok egyenletes közlekedését a vonalakon, illetve hogy ne két busz jöjjön egymás után, majd hosszú ideig ne érkezzen járat a megállóba. Ennek vetett véget a BKK beruházásában most megvalósuló FUTÁR projekt, és elkezdõdött az új idõszámítás a forgalomirányításban.

A FUTÁR kiépítésével
a BKK diszpécserei folyamatosan tudják szabályozni a felszíni jármûvek közlekedését;
sokkal könnyebben és gyorsabban tudnak megszervezni egy villamos- vagy metrópótlást zavar esetén;
valamennyi jármû vezetõfülkéjébe érintõképernyõs kezelõ- és vezérlõegység került, mely vezérli a fedélzeti kijelzõket, elvégzi a hangos utastájékoztatást, biztosítja a valós idejû forgalomkövetést, valamint az elektronikus jegykezelõ készülékeket is mûködteti;

902 jelzõlámpás csomópontot kezelünk központi kapcsolattal, ebbõl a FUTÁR a közösségi közlekedés jármûveit 30 jelzõlámpás helyszínen részesíti elõnyben. Ezzel nem csupán az utazási idõ válik rövidebbé, hanem a szolgáltató számára is jelentõs megtakarítást eredményez.

Összességében tehát elmondható, hogy nagymértékben javult a szolgáltatás minõsége, és ezt minden budapesti utas tapasztalhatja. A hatékonyságjavításból származó forrásokat szolgáltatásaink fejlesztésére használjuk fel, ami növeli azok pontosságát és megbízhatóságát.

Valós idejû utastájékoztatás

A FUTÁR nem csak a forgalomirányításról, errõl a fontos háttérmunkáról szól – mondta a sajtótájékoztatón Tarlós István, hiszen a dinamikus tájékoztató rendszernek köszönhetõen a megállóhelyeken, a jármûveken és az online felületeken és okostelefonokon is értesülhetnek az esetleges forgalmi változásokról.


Közterületi kijelzõk

A projekt leglátványosabb elemei azok a megállóhelyi, csomóponti utastájékoztató berendezések, amelyekbõl városszerte 263 darabot telepítettünk. A közterületeken elhelyezett kijelzõknek több típusuk is létezik: a metróaluljárókban például falra rögzített monitoros utastájékoztatókkal, a felszíni megállóhelyeken pedig tartóoszlopokra szerelt kijelzõkkel találkozhatunk. Az új kijelzõk széles körû tájékoztatást tesznek lehetõvé:
forgalmi zavaroktól mentes idõszakban alapvetõen a jármûvek számjelzése, útiránya (végállomásának neve) és az indulásig hátralévõ idõ percre pontos jelzése jelenik meg, de egyéb információkat (például a jármû alacsonypadlós jellegét) is jelezni fogjuk rajtuk;
a várható forgalmi változásokról és a forgalmi zavarokról futó szöveges és hangos tájékoztatás is megjelenik a berendezéseken;
a telepített eszközök a járatok közlekedéséhez igazodva éjjel-nappal mûködnek;
a vakok és gyengén látók számára – távirányítással – a készülékek hangos információt adnak.

Kijelzõk a jármûveken

A buszokon, a trolibuszokon és a villamosokon tartózkodó utasok modern kijelzõkön kapnak tájékoztatást a megállóhelyekrõl, az átszállási kapcsolatokról és egyéb fontos, az utazásukat befolyásoló információkról. A legrégebbi autóbuszokon azonban már nem épülnek ki a FUTÁR utastájékoztató kijelzõi, hiszen azok élettartama várhatóan jóval meghaladja majd az öreg autóbuszok üzemelési idejét. Több jármûvet a belsõ monitoron kívül új, LED-es külsõ információs táblával is ellátunk.

Összesen 1597 autóbuszon, 557 villamoson és 141 trolibuszon üzemelnek már a FUTÁR mûködéséhez szükséges fedélzeti számítógépek, illetve – ahol az szükséges – az ügyfeleink számára aktuális és pontos utazási információkat megjelenítõ kijelzõk. Valamennyi új vagy újonnan vásárolt jármûben is megtörtént a fejlesztés, tehát a projekt kivitelezési ideje alatt forgalomba állított összes autóbuszon is.

A Combino villamosok szerelése még hátravan. Az elsõ futáros Combinók még idén megjelennek a forgalomban, a teljes flotta felszerelésével azonban tervezetten csak 2015 elejére végzünk. Ezért a 4-es és a 6-os villamosra tervezett menetrendi információkat használ a rendszer, azonban ez az utazástervezést nem befolyásolja, tekintettel a körúti villamosok sûrû – 2-3 perces – követési idejére.

A metrók és a hévek egyelõre kimaradtak a projektbõl, a FUTÁR projekt terjedelmét ugyanis a 2009-ben, az európai uniós támogatásra történõ pályázáskor rendelkezésünkre álló forrásokhoz igazítottuk. Ebbõl az összegbõl az egyébként sok szempontból (pl. alagúti közlekedés, vágányút figyelembevétele) eltérõ mûszaki kialakítású rendszert igénylõ ágazatok bevonását nem valósíthattuk meg.

Valós idejû online utazástervezés

Tarlós István fõpolgármester arra is felhívta a figyelmet, hogy a Fõváros természetesen az információs társadalom korának igényeihez is alkalmazkodik. Hozzátette: akár otthon a karosszékbõl bármilyen internetezésre alkalmas készülékkel maguk is rákapcsolódhatnak a FUTÁR hálózatára. Elkészült ugyanis a FUTÁR utazástervezésre és a járatok valós helyzetének térképes nyomon követésére is alkalmas szolgáltatásának webes verziója, amely a BKK honlapján, illetve a futar.bkk.hu címen érhetõ el. Az új szolgáltatás okostelefonokon is használható, egy ingyenesen letölthetõ applikáció segítségével. A fejlesztésnek köszönhetõen
„ajtótól ajtóig” terjedõ, sõt az akadálymentes utazást is lehetõvé tevõ útvonaltervezést lehet indítani;
az utazás tervezésénél különbözõ preferenciákat is beállíthatunk, például szûkíthetünk az egyes jármûfajtákra (busz, villamos, trolibusz, metró stb.), de természetesen az indulási vagy érkezési idõ és külön az átszállások száma vagy a gyaloglás minimalizálása is lehet keresési szempont. A tervezõ alapbeállításban az adott idõpont leggyorsabb útvonalait mutatja meg;
interaktív térképen a megállókat színes ikonokkal jelezzük, azokra kattintva pedig a megállóból induló járatok valós idejû indulási ideje olvasható le;
az indulási adatok – az utcai kijelzõkéhez hasonlóan – dinamikusan változnak a jármûvek mozgását figyelembe véve;
Több mint 5000 megállót tesszük elérhetõvé a FUTÁR Utazástervezõvel;
Torlódás, terelés esetén a jármû ikonjánál kis felkiáltójel jelzi az eltérést.

Az új szolgáltatás hamarosan okostelefonokon is használható lesz ingyenes applikáció formájában.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!