2024. április 26. Péntek, Ervin.
 
Itthon is elindul az MSMS-programForrás: richpoi.com
Utolsó módosítás: 2014-10-31 17:12:37
Magyarországon is elindul a Making Science Make Sense (MSMS) elnevezésû oktatási program, amelynek célja hogy interaktív módon és tapasztalati alapon népszerûsítse a természettudományos tárgyak oktatását a 10-16 éves diákok körében.

Az MSMS-program Magyarországon három pillérre épül: a Csodák palotájában a Budapesti Mûszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Szent-Györgyi Albert Szakkollégium önkéntes hallgatói tizenöt mûhelyfoglalkozást tartanak novembertõl májusig a diákoknak, akik késõbb részt vehetnek a Magyar Tudományos Akadémia Természettudományi Kutatóközpontjának (MTA TTK) nyári kutatótáborában is - hangzott el a programot bemutató keddi sajtótájékoztatón.

Keserû György Miklós, az MTA TTK fõigazgatója beszédében az intézmény felelõsségét emelte ki a fiatal nemzedék természettudományos érdeklõdésének felkeltésében. Az igazgató emlékeztette a jelenlévõket, hogy éppen ezt a célt szolgálják az egyetem nyári kutatótáborai, amelyeket középiskolás diákoknak szerveznek. A tanulók ilyenkor a legmodernebb kutatási témákon dolgozhatnak a központ munkatársainak irányításával. A Bayer által felajánlott ösztöndíj segítségével jövõre még több tanuló vehet részt ezeken a programokon.

Gerhard Waltl, a Bayer Hungária Kft. ügyvezetõ igazgatója a tapasztalatalapú és interaktív oktatás elõnyeire és fontosságára hívta fel a figyelmet és hangoztatta a tudomány innovációban és fejlõdésben betöltött szerepét.

Csépe Valéria, az MTA Közoktatási Elnöki Bizottságának elnöke kiemelte, hogy Magyarországon a természettudományos ismeretek szintje alacsony szintû, így ezen a területen meglehetõsen sok teendõ van. A bizottság ennek jegyében konstruktív kritikával vett részt a nemzeti alaptanterv tudásterületeinek kialakításában, a kerettantervek alternatív programjainak és az alternatív kerettantervnek a kialakításában a kémia, fizika és biológia tárgy oktatásának területén.

Az elnök kiemelte, hogy az MSMS-programban megcélzott 10-16 éves korosztálynál az agy alkalmazkodó rugalmassága éppen abban a fázisban van, amikor a legjobban formálható, ugyanakkor a gondolkodás még a konkrét gondolkodás szintjén tart. A fiatal ilyenkor megtapasztalja a kísérleteket, benne van, kipróbálja és megnézi a különbözõ helyzeteket, ha rossz eredményre jut egy probléma megoldásakor, igyekszik megtalálni annak okát és kijavítani. Mindezek összessége vezet az absztrakt gondolkodáshoz, hiszen a természettudomány nem egyszerûen diszciplínák együttese, hanem egy olyan gondolkodásmód, amely minden más tudásterületre is hatással van - tette hozzá.

A program elõkészítésekor a Bayer a természettudományos tantárgyakat oktató általános és középiskolai pedagógusok között kvalitatív kutatást készített, amely az oktatást segítõ alternatív módszerek feltérképezésére is kiterjedt. A felmérésben részt vett pedagógusok szerint a biológia, a kémia és a természetismeret tantárgy oktatása egészen addig hálás feladat, amíg a téma és a rendelkezésre álló erõforrások lehetõvé teszik a látványos szemléltetõ eszközök alkalmazását, azonban ha a tanulóknak elvont fogalmakat megfelelõ szemléltetés nélkül kell megtanulniuk, lelkesedésük lanyhul, sõt akár fel is adják a tanulást - ismertette az eredményeket Alföldi Mária, a Bayer Hungária kommunikációs vezetõje.

A megkérdezett szaktanárok számos területen vezetnének be újításokat annak kedvéért, hogy a természettudományos tantárgyakat vonzóbbá tegyék az általános iskola felsõ tagozatosainak, valamint hogy növeljék az oktatás hatékonyságát. Javaslataik közül a leghangsúlyosabb szerepet a gyakorlati, szemléltetõ oktatásnak szánnák akár külsõs vendégelõadók bevonásával, vagy az iskola falain kívüli érdekes projektfeladatokkal. Ezenfelül többen fogalmazták meg az igényt a kiscsoportos gyakorlati foglalkozások nagyobb hatékonyságára.

Az MSMS-t a világ 13 országában már bemutatták.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!