2024. április 27. Szombat, Zita.
 
A rendõrség ajánlásával: téli vezetéstechnikai tanácsokForrás: haon.hu
Utolsó módosítás: 2015-01-04 13:31:27
A havas, de még inkább a jeges út igencsak próbára teszi az autósok türelmét, tudását, idegrendszerét. Köztudott, hogy útjainkon leginkább kiszolgált autómatuzsálemek futnak, amíg bírják még magukat. Persze egyre gyakrabban találkozunk már modern, jól felszerelt csodamasinákkal is.

Hogyan vezessünk a téli utakon?

Nem mindig a gépkocsi márkája, minõsége határozza meg, hogy célba érünk-e. Fõként a téli utakon. Ez leginkább a vezetõk tapasztalatától függ, valamint attól, betartjuk-e a közlekedési szabályokat.

A legfontosabb szabály: közlekedjünk okosan, megfontoltan! Legyünk türelmesek és figyelmesek! Tiszteltjük autóstársainkat, legyünk elõzékenyek, fokozottan tartsuk be az elsõbbségadás szabályait! Télen pedig még inkább csökkentsük a sebességet!
Hogyan készítsük fel autónkat a téli utakra?

Nagyon fontos lenne, hogy mindenki rendelkezzen téli gumikkal. Nem eggyel, nem kettõvel, hanem öttel (a pótkerék is)! Sajnos nálunk még igen kevesen teszik meg ezt a biztonsági beruházást. És a hólánc is hiányzik. (Ezt is két kerékre kell felszerelni!) Pedig a havas, téli utakon, fõleg ha lejtõs utakon is utazunk, ez elengedhetetlen. De nagy segítséget nyújthat a hólánc a mellékutcákból való kijutáshoz is.
Fékezés…

A tapasztalat azt mutatja, hogy havas, jeges úton a fékezéssel még nagyobb galibát okozhatunk. Tehát fékezni csúszós úton veszélyes. Fõleg a hátsó meghajtású autókkal. A kapaszkodók elõtt azt a sebességet kell megválasztani, amivel autónk fel tud jutni a dombra. A lejtõn sebességet váltani nem szabad, mert irányíthatatlanná válhat az autó. De a sík terepen is ügyelni kell a sebességváltásra, az elõzésre, a kormánykerék hirtelen elmozdítására, mert könnyen megpördülhet a gépkocsi.
Mit tegyünk, ha megcsúszott az autó?

Semmiképp ne essünk pánikba, ilyenkor kell leginkább észnél lenni. Elsõ teendõ: vegyük le lábunkat a gázpedálról. A kormányt fordítsuk a csúszás irányába, hogy megtaláljuk az egyensúlyt. Ne fékezzünk, mert akkor tovább pörgünk. És még egyszer hangsúlyozzuk: lassan, nyugodtan vezessünk.
Téli vezetéstechnika

A megfelelõ öltözet és helyes testtartás a kényelmes, nyugodt vezetés elõfeltételei. Az utazás idõtartamának növekedésével ajánlatos egyre gyakrabban pihenni. Az útviszonyok a szintkülönbség növekedésével gyorsan változnak, vegyük figyelembe ezt a tényezõt is.

Az útviszonyoknak megfelelõ sebesség és a nagy követési távolság a legfontosabb. A vezetésmód az abroncsok néhány négyzetcentiméteres felfekvési felületétõl függ. Havas vagy jeges úton csak megfelelõ vezetési technikával tudjuk a meghajtóerõt az útra vinni.

A síkos utakon való fékezés mindig teljes összpontosítást követel a vezetõtõl. Ha a kocsiban nincs blokkolásgátló (ABS), a kerekek gyorsan leblokkolnak, a jármû kormányozhatatlanná válik és kicsúszik. Ilyenkor csak az segít, ha a lábunkat levesszük a fékrõl, egyenesbe hozzuk az autót és csak akkor fékezünk, mikor az autó újra a kívánt irányba állt.

Éjszaka, sûrû hóesésben fárasztó és kimerítõ a vezetés. Ilyenkor csak a sebesség csökkentése segít. Fontos a világítás! A fényszórókat, valamint a többi lámpát gyakran tisztítsuk. Különösen teli csomagtartóval állítsuk be úgy a fényszórókat, hogy ne vakítsák a szembejövõket.

Ha behavazott sávokat keresztezünk vagy váltunk, tartsuk biztosan a kormányt és enyhén lépjünk a gázra.
Blokkolásgátló rendszer

Gyakorlott vezetõk tudják, hogy különösen behavazott, jeges úttesten a kemény fékezés, s ezáltal a kerekek leblokkolása milyen következményekkel járhat. A gumi szélének oldaltartása csökken, az autót nem lehet kormányozni, adott esetben ki is farolhat. A fékút általában hosszabb lesz, mint az optimális fékezésnél. A blokkolásgátló rendszer feladata, hogy az erõs fékezéskor a fékfolyadék nyomását automatikusan úgy ossza el, hogy a kerekek ne blokkolhassanak le. Az autó kormányozható marad, az abroncs és az úttest közötti erõátviteli képességet pedig optimálisan fékezésre fordítjuk.

Síkos úton a blokkolásgátló rendszer gyakrabban bekapcsol, mivel már viszonylag kisebb fékezésnél is elérjük az abroncsok tapadási határát. Az ABS-rendszer mûködését, a fékszabályozást a fékpedál pulzáló mozgásaként érzékelhetjük. Ezen felül kattogó hang (a fékszabályozásé) jelzi, hogy legalább egy kerék elérte az abroncs és az úttest közötti tapadási határt. Ha nem vagyunk benne biztosak, hogy a csillogó felületû út csak nedves vagy jeges is, elég lágyan megnyomnunk a fékpedált, hogy megkapjuk a választ. Ha arra kényszerülünk, hogy a jármûvet erõteljesen lefékezzük, síkos úton ne hagyjuk abba a fékerõ növelését, amikor a szabályzási folyamat megindul. A jármû lehetõ legnagyobb lefékezését csak akkor érjük el, mikor már minden kerék fékereje szabályozott.

Forrás: http://www.autoszerviz.szerviztrade.hu/

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!