Jelenleg a gyártók maguk szállítják ki a dohánytermékeket a trafikokba. A kormány már tavaly eldöntötte, hogy ezen változtatni szeretne, és egy cégre bízná a dohány-nagykereskedelmet. A kiszemelt vállalkozás a Continental dohánycég vezetõjének érdekeltségébe tartozik.
A kormány tervei szerint év végétõl már csak az új trafikellátónak adhatják el termékeiket a dohánygyárak. Ez a trafikellátó szállítja majd ki a trafikokba a megrendelt a cigarettát és más dohányterméket, cserébe megkapja a cigaretta végfelhasználói árának legalább 1,5 százalékát, a dohánytermékekének pedig 2 százalékát.
Az új rendszerben nõ a kereskedelmi árrés is, ami eddig egységesen 10 százalék volt. Az új rendszerben 13 százalék lesz a cigaretta, és 15 százalék a más dohánytermék esetén. A növelt árrésért cserébe viszont a dohánygyáraknak nem kell a trafikokig szállítaniuk az árujukat, így elméletileg a költségük is csökkenhetne.
Minél többet rendel egy trafik, annál jobban csökkenhet az árrés
Forrás: AFP/Joe Raedle
A megyénként létrehozott központi ellátóknak viszont továbbra is maguknak kell feltölteniük. Ha emiatt a költségük nem csökken annyival, mint amennyit az ellátó kap, akkor nõni fog a cigaretta ára.
A trafikosoknak sem jó
A trafikosok sem biztos, hogy jól járnak a rendszerrel, hiszen a törvény szerint - a rendelési mennyiségtõl függõen - akár kisebb árrést is kaphatnak majd végül. A törvény szerint ugyan cigaretta esetén 11,5 százalék, míg dohány esetén 13 százalék lehet a legmagasabb árrés, de ezt is - a rendelt mennyiségtõl függõen - 10 százalékra csökkentheti az ellátó.
Így lehet, hogy a nagyobb forgalmú trafikok csak kisebb haszonnal tudják majd továbbértékesíteni a termékeiket.
Az American Tobacco Pécsi Dohánygyár Kft. az új ellátót üzemeltetõ egyik cég
Forrás: MTI/Lendvai Péter
Az üzletbõl az Imperial Tobacco, a JTI Hungary és a Philip Morris szerint akár évi 16 milliárdot is össze lehet majd szedni,
más becslések szerint inkább évi 10 milliárd profitot jelenthet a jövõben az üzlet.
Két cég tudott a pályázatról
Ehhez képest csak évi 600 milliót ajánlott fel a Tabán Trafik és a British American Tobacco (BAT) a koncesszióért.A pályázatot ennek ellenére mégis megnyerték. Lázár János szerint azért, mert mások nem látták meg a lehetõséget. Az Imperial Tobacco, a JTI Hungary és a Philip Morris szerint viszont õk nem is tudhattak a pályázatról.
Az új ellátó felállítására a gyermekek védelme miatt van szükség a törvény indoklása szerint
Forrás: MTI/NAV
Utólag az Imperial Tobacco, a JTI Hungary és a Philip Morris megtízszerezte a nyertes társulás ajánlatát, és úgy nyújtották be a pályázatukat a Fejlesztési Minisztériumba.
Csütörtökön a szaktárca elutasította az anyagot, mert szerintük az értelmezhetetlen, így elõreláthatólag továbbra is az ellenlábas ajánlatának töredékéért viheti az üzletet a Sánta János érdekeltségébe tartozó Tabán Trafik és a BAT.
Segített megírni
Sánta János a Continental dohánycég vezetõjeként segített a trafiktörvény megírásában is, késõbb pedig sorra nyertek a hozzá köthetõ cégek és emberek a trafikpályázatokon. A Blikk korábban 1500-1800-ra becsülte a Sántához köthetõ trafikok számát.
Se rokoni szál, se közös vadászat nem köt össze minket,
- mondta róla Lázár János. A Válasz.hu a napokban úgy értesült, hogy június 11-én Sánta Jánoshoz került a Napi Gazdaság kiadójának 49 százaléka, amit a Magyar Nemzet volt fõszerkesztõjétõl, Liszkay Gábortól vásárolt meg.
A Lurdy Házban van a Napi Gazdaság új szerkesztõsége
Forrás: Origo
Bevették a BAT-ot
A Tabán Trafik eddig a Continental nagykereskedõje volt, méretét tekintve jelentéktelen a teljes piachoz képest. A BAT Pécsi Dohánygyárral együtt már képesek lehetnek megoldani a megyei raktárak létrehozását, ahonnan novembertõl már szállíthatják a dohányt a trafikoknak. A megyei raktárakat ezentúl is a dohánygyárak tölthetik fel.
Az állam nem keresne az új rendszeren
Forrás: MTI/Beliczay László
Segítség a nyerteseknek
A nyerteseket az iparûzési adó alól is mentesítették egy törvénnyel, de nem ez az egyetlen kivételezés. A partnerséget a kormány stratégiai jelentõségûnek nevezte, és ezzel megelõzte a GVH versenyjogi vizsgálatát is.
Az is kiderült, hogy felügyelõbizottsági tag lett a BAT Pécsi Dohánygyár Kft.-nél Lánczi Tamás. Õ a Századvég vezetõ elemzõje, és a Nagy-Britanniában alapított Danube Business Consulting Ltd. politikai tanácsadócég ügyvezetõje.
Ha egy cigaretta 20 slukk, akkor majdnem egyet az új ellátóért szívhatunk
Fotó: Hajdú D. András - Origo
A céget Arthur J. Finkelstein amerikai kampányguru és Habony Árpád alapította.
Az EU sem nézi jó szemmel
El¿bieta Bieñkowska, a belsõ piaci szabályozásért felelõs EU-biztos az EUrológusnak nyilatkozott a magyar dohányügyekkel kapcsolatban. Szerinte a dohánykereskedelem gyanús szabályozása a következõ fontos ügy, amelyben az Európai Bizottság hamarosan kötelezettségszegési eljárást indíthat Magyarország ellen.
Másutt is van dohánykereskedelmi monopólium Európában, desehol sem ennyire feltûnõ, hogy csak olyanok árusíthatnak dohányterméket, akiknek jó a kapcsolatuk a kormánnyal
– mondta Bieñkowska.