2024. május 29. Szerda, Magdolna.
 
Félezer hátrányos helyzetû gyermek kezét vezetveForrás: haon.hu
Utolsó módosítás: 2016-02-29 16:44:18
Címkék: Bihari hírek
Akad olyan tanuló, aki papír híján a falra rajzolt otthon.

Amikor az általános iskola épületébe belépve a gyerekek megpillantják L. Ritók Nórát, hangos köszönés közepette szinte versenyeznek azért, hogy melyikõjük ölelje át hamarabb. Rajzórára érkeztünk, amelyen jelentõs többségben halmozottan hátrányos, roma tanulók vesznek részt. – Ezek a gyerekek nagy hátránnyal érkeznek az iskolarendszerbe. A rajzórákon úgy próbálunk kompenzálni, hogy a vizuális kommunikáció mellett jelentõs hangsúlyt kap a számfogalom és az íráskészség erõsítése, valamint a szociális kompetenciák fejlesztése – magyarázza az Igazgyöngy Alapítvány vezetõje, miközben kiosztja a rajzlapokat.
“Eljössz a szülinapomra?”

Kinek mikor van a születésnapja? – teszi fel a kérdést az elsõsöknek, akik közül sokan nem tudják a választ. – Nekem 2016-ban – szólal meg az egyik fiú. – A mai téma a születésnap, az ilyen alkalmakkor pedig torta is szokott lenni. Hogyan néz ki? – szólítja meg ismét a diákokat. – Epres! Kocka alakú! Szívecskés! – hangoznak a válaszok, aztán Barbi felveti a lehetõséget, hogy emeletes is lehet. Erre aztán mindenki emeletes tortát akar rajzolni, csakhogy nem tudják, hogyan is lássanak neki. Sebaj, Nóri néni a táblához hívja a kislányt, mutassa meg a többieknek, õ hogy képzelte.

 

– Téged tényleg érdekel, hogy mikor van a szülinapom? És el is jössz akkor? – kérdezi az egyik gyerek a pedagógust.  – Ha meghívsz, akkor szívesen elmegyek – feleli L. Ritók Nóra, majd megnyugtatja a kisdiákot: akkor is ott lesz, ha a születésnap a nyári szünetre esik.

– Az alkotás témája nem számít, hiszen a fejlesztésen van a hangsúly. A mai órán egy elképzelt, örömteli szituációról rajzolunk. A gyerekek nagy részének feltehetõen nem is volt még születésnapi tortája, de annak elképzelése, ábrázolása valamilyen szinte beemeli az ehhez kapcsolódó érzelmi viszonyulást is – fogalmaz a pedagógus, mialatt arra kéri õket, rajzoljanak gyertyákat a süteményre, mögé pedig magukat azzal az ajándékkal a kezükben, amire vágynak.
Egy doboz filctoll

A toldi Dzsamina lassan befejezi a munkát, a “boldogságcsillagokat” színezi, amikor mellé ülök, azt mondja, az anyukájával is sokat szokott otthon rajzolni, Rajmund viszont nincs megelégedve azzal, amit készített. – Csúnya lett, a Lacikáé sokkal szebb – mutat egy másik gyerekre. – Otthon van egy doboz filctollam – teszi hozzá, aztán még próbál javítani a szerinte nem jól sikerült alkotáson. A tanterem ajtaján kopognak, egy másodikos kislány, Amanda érkezik, hogy átvegye a jutalmát, amit egy országos rajzpályázaton elért elsõ helyezéséért kap. A csoport izgatottan állja körül a díjazottat, a csomag tartalma közül leginkább a tabletet csodálják – Aki olyan szépen dolgozik, mint Amanda, elérheti ugyanezt – hívja fel a tanulók figyelmét az alapítványi vezetõ, amikor látja, hogy a gyerekek kissé irigykedve figyelik a lányt.

Az Igazgyöngy tanulóinak jelentõs százaléka hátrányos helyzetû roma, mégis kiemelkedõ eredményeket érnek el hazai és nemzetközi versenyeken. L. Ritók Nóra ezt a tudatos pedagógiai folyamatokkal magyarázza.

A 21. században elvárás, hogy egy gyereknek legyen saját véleménye a világról, és ezt képes legyen közölni, akár vizuálisan is.

– Az alkotás komplex személyiségfejlesztõ folyamat, alkalmas az ismeretek elmélyítésére, miközben hihetetlen érzelmi többletet ad. Amikor például egy madárról tanulunk, és ábrázoljuk is, azon kívül, hogy megértjük a teste felépítését, a sikerélménnyel érzelmileg erõsítjük meg a bevésést. Közben pedig azt is építjük bennük, hogy mindenkinek saját egyéni útján kell viszonyulnia a világhoz. Az alapítványnak hat településen több mint ötszáz diákja van, a rajz egy örömforrás számukra, amelyet családi környezetben is szeretnek végezni, ugyanakkor jártam olyan tanítványnál ahol technikai eszközök híján a falra került a rajz – jegyezte meg az alapítvány vezetõje. Az óra végeztével az egyik kisfiú hozzá siet, cukorkát szorongat a markában, minden szó nélkül, mosoly kíséretében átadja, majd a kabátját felvéve sietõsen távozik a többiek után.

 

A fehér köpeny az álma

Varga Amanda nem elsõ alkalommal ért el kiemelkedõ helyezést rajzával. Korábban egy nemzetközi pályázaton Kínában ismerték el tehetségét, ahol 47 ország diákjai között ért el elsõ helyezést és habár nagyon szeret rajzolni, az az álma, hogy orvos legyen.​

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!