2024. április 27. Szombat, Zita.
 
Nyolc helyen mérnek a szuperkamerák, és tényleg mindent látnak – de lehet egy kiskapuja az autósoknakForrás: Hajdú-bihari Napló
Utolsó módosítás: 2016-03-27 10:43:02
Címkék: Bihari hírek
Egy sietõs, s rossz helyen végrehajtott elõzéssel tarkított út könnyen több tíz-, sõt, százezer forintba is kerülhet Debrecen és Berettyóújfalu között április 5-tõl. Akkor reggel 8 órakor ugyanis elindul a fix és mindent látó traffipaxok éles üzeme. Hajdú-Bihar útjain összesen nyolc helyen telepítettek kamerarendszereket, ennél többet, tízet csak Borsod megyében helyeztek ki. Debrecen bevezetõ útjain három helyen kell nagyon figyelni (a 35-ös, 47-es, 33-as fõutakon), de Püspökladánynál (4-es, 42-es utak), Bocskaikertnél (4-es), illetve a 47-esen Tépénél, illetve Furta elõtt is érdemes minden szabályt betartani.

Bár az ígéretek szerint egy ideje már élesben kellene mûködniük, mégis csak április 5-étõl büntetnek a fix telepítésû szupertraffipaxok felvételei alapján. A késlekedés – amelyet alapos tesztidõszaknak is nevezhetünk – oka az lehetett, hogy azokat a technikai problémákat akarták kiküszöbölni, amelyek a napra pontosan egy éve üzembe helyezett, változtatható helyû készülékek esetében felmerültek; azoknak még mindig nem használják ki minden funkcióját, így „jobb híján” sebességet mérnek.

A rögzített kamerákat országszerte balesetveszélyes útszakaszokra telepítették. A megyénkben kiépített nyolc kamerarendszerbõl kettõ került lakott területre: az egyik Bocskaikertben a 4-es fõúton, míg a másik Püspökladányban, a 42-es fõúton található. Ladányban azonban a 4-esre is jutott traffipax, az a nádudvari elágazás közelében van.


A traffipaxok helye megyénkben | Kattintásra nagyobb méretben is!

A 47-es utat – amely egyébként hazánk leghosszabb kétszámjegyû fõútja – valósággal teleszórták a szakemberek: az egyik berendezés Debrecen határában, a Hosszúpályi elágazás közelében található, de jutott a mindig kritikus és gyakori baleseti helyszínnek számító Tépe közelében futó szakaszra, illetve Berettyóújfalu és Furta közé is. Ezen kívül a megyeszékhelyre bevezetõ szakaszokon a 35-ös és a 33-as fõúton is építettek ki kamerarendszert. Utóbbinál különösen érdemes lesz alaposan figyelni: mert míg most akár büntetlenül is át lehet csúszni a 70 kilométeres sebességet engedõ keresztezõdésben a piroson, ha biztonságosabbnak tûnik, április 5-tõl viszont ezért sárga csekkre számíthatnak a jármûvezetõk.
Több szabálytalanságot is

A rendõrség által közzétett animációban a ma elérhetõ legkorszerûbb komplex közúti jármûellenõrzési rendszernek nevezik a VÉDA-ként is emlegetett kamerahálózatot. Az eszközök egyszerre több szabálytalanságot is képesek rögzíteni. Így mivel egy részüket útkeresztezõdések közelében építették ki, az utolsó pillanatban a záróvonalon nem érdemes sávot váltani, mivel azt is rögzítik, miként a piroson áthajtást, vagy éppen a vezetés közbeni telefonálást. Így egyetlen meggondolatlan manõver miatt könnyen sok tízezer forintot vehetnek ki a sofõrök pénztárcájából.



A rendõrség közölte, a VÉDA-rendszer célja a balesetek megelõzése, ugyanis az azokban résztvevõk jelentõs része más hibájából szenved kárt, sérül meg, rosszabb esetben veszíti életét, azaz elvileg nem a pénzbehajtás a motiváció.
Táblák figyelmeztetnek

Jó hír lehet viszont az autósoknak, hogy a készülékek nem lézeralapúak, hanem radarosak, így kisebb a hatótávolságuk, mint a mobil mérõknek. Ezen kívül az autópályán megszokott kék-fehér alapú „Traffic controll” táblával hívják fel a figyelmet az ellenõrzésre. Azt azonban a KRESZ sem tartalmazza, hogy azokat milyen messze kell elhelyezni a mûszertõl – figyelmeztettek forrásaink. Tapasztalataink szerint visszatartó ereje már most is van a kamerarendszereknek. A táblák között jelzett szakaszokon sok autós csökkenti a sebességét, akár hirtelen is.

HBN–SZZSL
Erre képesek a fix telepítésû kamerák
Sebességmérés
Rendszámfelismerés
Forgalomszámlálás
Forgalomtorlódás észlelése
Veszélyes árut szállító jármûvek (ADR) észlelése
Biztonsági öv használatának ellenõrzése
Behajtási tilalom és záróvonal átlépés észlelése
A kötelezõ haladási irányra, a vasúti átjárón történõ áthaladásra, a közlekedési lámpák jelzéseire, illetve leállósáv és a buszsáv igénybevételére vonatkozó elõírások megtartásának ellenõrzése
Átfogó fejlesztés

A fejlesztés részeként 160 változtatható helyû kamerát szerzett be a rendõrség, ebbõl kilenc jutott Hajdú-Bihar megyébe. Ezek éppen egy évvel ezelõtt, március 26-án kezdték meg üzemi mûködésüket. Év végére az összesen 365 forgalmi sávot figyelõ fix kamerarendszert is telepítették az országban. Az adatokat egy informatikai rendszerben összegzik. Ezen kívül, a külföldi jogsértõkkel szembeni hatékonyabb fellépés érdekében 26 autót is beszereztek.

VÉDA: megvan az éles indulás dátuma!
Borsod-Abaúj-Zemplén, Hajdú-Bihar, Szabolcs-Szatmár-Bereg – Befejezõdött a VÉDA Közúti Intelligens Kamerahálózat infokommunikációs vizsgálata. Az eszközök 2016. április 5-én 08.00 órától üzemszerûen mûködnek – olvasható a rendõrség honlapján.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!