2024. április 26. Péntek, Ervin.
 
Véres háború dúl a tihanyi kisvonatok körülForrás: index.hu
Utolsó módosítás: 2016-08-20 12:17:23
Címkék: Bihari hírek
A festõi szépségû turistamágnes Tihanyban évek óta durva háború dúl a városnézõ kisvonatok piacán. A kék sarokban az önkormányzat és polgármester ismerõseinek cégei, a piros sarokban pedig a rivális céget vezetõ vállalkozó, aki szokásokon és törvényeken átgázolva próbálja megtartani helyét a piacon. A konfliktus kirobbanása óta volt itt minden, pereskedés, versenyhivatali és bírósági elmarasztalás, gyújtogatás, verekedés, a történet legutóbbi fejleménye pedig egy célzottnak látszó önkormányzati rendelet és a kisvonatok lefoglalása a fõszezon közepén.

Laikusként azt gondolná az ember, hogy egy Balaton-parti településen városnézõ dottó kisvasutakat üzemeltetni eseménytelen nyugdíjas állás, de a tihanyi kisvonatháborút elnézve ennek épp az ellenkezõje igaz. Az elmúlt néhány évben egyre mélyülnek a lövészárkok a városvezetés, a vele szövetséges dottós cégek és a helyben piacvezetõ rivális vállalkozás között. Az önkormányzat mindent megtesz, hogy kiszorítsa a településrõl a minden szabályt áthágó ellenséges céget, amit persze szintén nem kell félteni.
Nem érhetnek révbe a kisvonatok

A sztori szálai legalább 2009-ig nyúlnak vissza, ekkor figyelt fel a sajtó a háborúskodásra Kántás Vince kisvonatos vállalkozó és a Tósoki Imre vezette önkormányzat között. A Népszabadság írta meg elõször, hogy a városvezetésnél a tihanyi rév és a hajóállomás árusai lobbizni kezdtek, a kisvonatok ne gurulhassanak be az állomás területére, mivel így rögtön felkapják az érkezõ turistákat, ezzel rontva az ottani kereskedõk bizniszét. A helyzetet az önkormányzat úgy próbálta kezelni, hogy egy minden kisvonatos cégre érvényes rendeletet hozott, ami szerint a jármûvek nem mehetnek be a hajóállomás bejáratáig.

Kántáséknak ez nem tetszett, úgy gondolták, ehhez joga sincs az önkormányzatnak, mivel a hajóállomásnál lévõ megálló a BAHART tulajdona, a hajózási vállalattal pedig nekik érvényes szerzõdésük volt. Ennek birtokában Kántásék bõvítésbe is kezdtek, összeraktak egy második kisvonatot, amit kifejezetten a kikötõ és az apátság közt szerettek volna járatni.

A plusz jármû már épülõben volt, amikor megérkezett a második korlátozó rendelet: az önkormányzat ezzel háromban maximálta a városban üzemeltethetõ kisvonatok számát, vagyis az aktuális állás szerint cégenként egy kisvonat járhatott volna Tihanyban. A városvezetés azzal indokolta a hármas limitet, hogy több ilyen jármû már akadályozná a forgalmat.

Helyszínen jártunkkor éppen csak két dottó közlekedett, de a turistákkal telezsúfolt apátságnál még egy is nehezen fért el egyszerre, így ránézésre a szabály alapja nem tûnik légbõl kapottnak. Kántás viszont ezt már második, kifejezetten ellene szóló intézkedésként értelmezte.
A törvényen kívüli és a kartellezõk

Az új szabályokra fittyet hányva a Kántás Transport Kft. forgalomba állította a negyedik kisvonatot is, amivel behajtott a hajóállomáshoz, és ezzel kezdetét is vette a nagy kisvonatháború. A cégvezetõt többször bevitték a rendõrök, majd a jegyzõ lezáratta a kikötõhöz vezetõ, önkormányzati fenntartású utat a forgalom elõl, de Kántás elõször kulcsot szerzett a lakathoz, majd levágta a láncot.

A polgármestert megdöbbentette a szabályok sorozatos áthágása, a kisvonatos vállalkozó viszont a piac indokolatlan korlátozásával és a versenytársak helyzetbe hozásával vádolta az önkormányzatot.

Fotó: Fekete István / Index

A versenytársak ketten vannak, egyikük a Ru-Dó Kft., másikuk pedig az Aranyhal Bt., amelynek tulajdonosai közt Tósoki felesége, Tósokiné Zsigmond Réka is szerepelt régebben. 2009-ben õ kiszállt a cégbõl, a polgármester elmondása szerint épp azért, hogy ne merüljön fel részrehajlás gyanúja a kisvonatok szabályozásával kapcsolatban. A cég tulajdonosa ma már Bittmann János, akit saját bevallása szerint évtizedes barátság fûz a polgármesterhez, Kántás szerint ez épp elég bizonyíték rá, hogy valójában még mindig a Tósoki család biznisze a kisvonatozás.

A tihanyi dottótorta a három cég árbevétele alapján összesen közel 50 millió forint egy évben, ezen megy a marakodás. A cégek meglehetõsen egyenlõtlen arányban osztoznak a piacon: Kántásék még a számukra nehezített pályán is 33,7 milliós bevételt értek el 2015-ben, a másik két cég 7,3 illetve 8,5 milliót.

Az új szabályok bevezetése környékén a versenytársak közti viszony is egyre feszültebbé vált, a sárdobálás néhány durvább epizóddal megspékelve azóta is folyamatos. Haragosai szerint Kántás Vince:
Képtelen elfogadni, hogy rá is vonatkoznak szabályok, pedig semmi furcsa nincs abban, hogy a települések kontrollálják a dottók közlekedését, így van ez minden más városban is.
Mindenkit mindenért feljelent, aki az útjában áll, névvel már nem is szeretnének rá vonatkozó állításokat tenni, mert akkor garantáltan ismét bíróságra kellene járniuk.
Vonatai veszélyesen és szabálytanul közlekednek évek óta, de az a benyomásuk, hogy ehhez képest alig büntetik meg õket a rendõrök.
Ráadásul tisztességtelenül versenyez, aránytalanul sok kisvonattal próbálja letarolni a piacot, dottói gyakran megelõzik a sorban elõtte lévõt, elviszik az orra elõl az utasokat. Csalogatókat küld a hajómegállóba, akik kerülõúton elviszik a turistákat a saját kisvonatukhoz, ami ugye nem állhat a hivatalos megállóban.
Aláígér az egymás között elfogadott minimumviteldíjnak (ez jelenleg 400 forint egy útra) - bár hogy ennek létezését egyáltalán miért hozzák fel, az rejtély, ugyanis az elõre lebeszélt minimumár kimeríti a kartellezés fogalmát. A vetélytársak szerint nem tisztességes és nem fenntartható az az üzleti modell, amelyben Kántásék, akik alapjáraton szintén 400 forintért szállítanak, öntörvényûen elkezdenek aláígérgetni ennek, hogy gyengébb forgalmú napokon átcsábítsák az utasokat.
Az önkormányzat nem a versenyjog rajongója

Az önkormányzat Tósoki elmondása szerint ebben a káoszban akart rendet vágni, amikor 2010-ben új, az eddigieknél szigorúbb piacszabályozó rendeletet fogadott el: kikötötték, hogy mostantól 5 éven át csak az használhatja a város tulajdonában álló, hivatalos kisvonatmegállókat, aki megnyeri az erre kiírt pályázatot. A tenderen Kántásék két cége mellett a rivális cégekbõl, és az önkormányzat többségi tulajdonú Tihanyi Legenda Idegenforgalmi és Fejlesztési Közhasznú Nonprofit Kft.-bõl álló konzorcium indult el.

Fotó: Fekete István / Index

Az elõzmények fényében nem meglepõ módon utóbbi lett a befutó, pedig Kántásék a versenytársak ajánlatának többszörösét, 8 millió forintot ígértek éves bérleti díjként. A gyõztesek szerint ez az összeg egyébként nem tartható reálisan a megszokott jegyárszint mellett, vagyis a Kántás Transport biztosan árat emelt volna, ha nyer.

A pályázat elbírálását önkényesnek vélõ Kántás az eredményt meg is támadta a Gazdasági- és Versenyhivatalnál. A GVH megállapította, hogy valóban nem voltak tiszták a szempontok, és felszólította az önkormányzatot az eredményt rögzítõ határozatok megsemmisítésére. Ezek után a beérkezett pályázatokat újrapontozták, de ismét a konzorcium jött ki gyõztesen, ezért a hoppon maradt vállalkozó ezúttal a bírósághoz fordult.

A Gyõri Ítélõtábla szintén kimondta, hogy a pályázat elbírálása során sérült a tisztességes verseny, és megsemmisítette a nyertesrõl szóló önkormányzati határozatot. Az ítélet szerint ugyanakkor a határozat nyomán megköttetett szerzõdés már nem közjogi kategória, így paradox módon hiába volt nyilvánvaló az elfogultság, a konzorcium szerzõdése a kizárólagos megállóhasználatról érvényben maradhatott öt éven át.
Egy kanál vízben megfojtanák egymást

Mindeközben még egy dráma lezajlott a kisvonatok körül, az elsõ pályázat eredményhirdetése elõtt egy nappal tûz ütött ki a tihanyi mûvésztelepen éppen abban a házban, ahol a Kántás Transport kisvonatai álltak. Több tízmillió forintos kár keletkezett, a rendõrség a nyomozás során arra jutott, hogy szándékos gyújtogatás történt.

Kántásék meg vannak gyõzõdve róla, hogy riválisai álltak a dolog mögött, a versenytársak pedig minden lehetséges fórumon rágalomnak minõsítették a feltételezést. A rendõrség az elmúlt 6 évben nem tudta kideríteni, ki a tettes, jelenleg áll a nyomozás az illetékes Balatonfüredi Rendõrkapitányságon.

A tûz után újjáépített kisvonat pár hónappal késõbb újabb csúnya atrocitást vonzott be: Kántásék állítása szerint az Aranyhal egyik sofõrje szándékosan betörte az ablakát, amikor egy alkalommal a révnél hozzájuk szállt be egy nagyobb adag turista. Röviddel ezután a konfliktus verekedésig fajult, az egyik kisvonat volánjánál ülõ idõsebb Kántás - aki egyébként Tósoki elõtt Tihany polgármestere volt - és az állítólagos ablakbetörõ sofõr estek egymásnak.

A bunyó, amibe az apja mellett ifjabb Kántás Vince is beszállt, végül az Aranyhal sofõrjének arccsonttörésével végzõdött. Az esetbõl feljelentés is lett, így került néhány hónapra börtönbe a fiatalabb Kántás, akinek a verekedés idõpontjában még tartott egy korábban kapott felfüggesztettje.

A kisvonatháború felszínén ezek után néhány éves tûzszünet következett. Kizárólag az önkormányzat által választott kisvonatos konzorciuma használhatta a hivatalos megállóhelyeket, de Kántásék is folytathatták a mûködést a szürkezónában: az utcákon egyre szaporodó megállni tilos táblák miatt lényegében csak szabályt sértve tudták le- és felvenni az utasokat.

Fotó: Fekete István / Index

A tendert a megállóhasználatra 2015-ben újra kiírták, ezúttal a Balatonfüredi Közjegyzõi Hivatalhoz kellett benyújtani a pályázatokat. Ismét az Aranyhal és Ru-Dó Kft.-k konzorciuma nyert, Tósoki Imre és a gyõztesek szerint azért, mert Kántásék érvénytelen pályázatot nyújtottak be, nem csatolták a szükséges dokumentumokat. Ettõl függetlenül a korábban beállt rendszer 2016 nyaráig mûködött.
A végsõ csapás a renitens kisvonatra

A viszonylagos nyugalomba idén júliusban az önkormányzat dobott bombát, amikor élt a parlament által frissen teremtett helyi rendeletalkotási jogával, és új módon kezdte szabályozni a kisvonatos közlekedést. Az újonnan hozott szabály szerint a dottók számára már nem csak a megállóhasználatot kötik helyi engedélyhez, hanem a város útjain való közlekedést is. Erre is ugyanúgy pályázni kellett az önkormányzatnál, amit az összes kisvonatos cég meg is tett, csakhogy a Kántás Transport ezúttal sem járt sikerrel, vagyis elméletileg többé nem hajthatna ki az utcára.

Tósoki Imrétõl úgy tudjuk, a képviselõtestületnek azért nem felelt meg a vállalkozó pályázata, mert nem csatolták teljes egészében az elvárt mellékletet. Kántás szerint viszont hogy már maga a szabály is nonszensz, mivel a szóban forgó közutak legnagyobb része állami kezelésû út, és az önkormányzatnak nem kellene engedélykötelessé tennie azok használatát.

Az engedélykötelesség mindenesetre július 20-án érvénybe lépett, de Kántásék a hivatalos elutasítást ekkor még nem kapták meg, így a város elvárásait szokás szerint figyelmen kívül hagyva kihajtottak a kisvonatukkal a városba. Erre az önkormányzat sem maradt tétlen, az ellenõrzésre kiküldött közterület-felügyelõ másnap megbírságolta az engedéllyel nem rendelkezõ céget, majd miután a rákövetkezõ napon ismét közlekedett a kisvonat, lefoglalta azt, és az önkormányzat parkolójába szállította.

A polgármester azt állítja: az éjszaka folyamán Kántásék visszacsempészték magukhoz a jármûvet, legalábbis másnap az õ telephelyükön találtak rá, és a parkolóba szerelt térfigyelõ kamera fel is vette az esetet. Kántás ugyanerrõl azzal a sztorival állt elõ, nem õk hozták vissza a dottót, hanem "egy neve elhallgatását kérõ önkormányzati alkalmazott, aki nem ért egyet a polgármester módszereivel". A rendõrség mindenesetre zár alá vette a hazacsempészett kisvonatot, a település jegyzõje pedig feljelentést tett ismeretlen tettes ellen.

Az eset furcsasága, hogy július 22-én a jegyzõ két engedély nélkül közlekedõ kisvonat lefoglalásáról készített határozatot, holott az ellenõrzés során csak egyet kapott el forgalomban a közterület-felügyelõ. Ebbõl kiindulva a kisvonatos cég azzal gyanúsítja az önkormányzatot, hogy kitervelt akció áldozatai, a határozatot már azelõtt elkészítették, hogy rajtakapták volna õket a furikázáson. A sofõr a lefoglalás után persze a helyi szokásokhoz híven feljelentést is tett a közterület-felügyelõ ellen hivatalával való visszaélésért.

Vallomása, ha helytálló, némileg alátámaszthatja a szándékos ellehetetlenítésrõl szóló elméletet, ugyanis a jegyzõkönyv szerint azt állította: a konkurens Ru-Dó Kft. és Aranyhal Bt. vezetõi a közelmúltban többször ajánlatot tettek neki: menjen át hozzájuk dolgozni, mivel Kántásék cégének már “nincs sok jövõje”.
Csak legyen már vége

A Kántás Transport kisvonatai jelenleg a saját garázsukban állnak, a lefoglalt jármû slusszkulcsa és a forgalmija viszont maradt az önkormányzatnál, amíg a cég ki nem fizeti a kétszeri szabálysértés miatt kiszabott 500 ezer, illetve 750 ezer forintos bírságot. Ezt persze nem akarják, így ügyvédhez fordultak.

A vetélytársaktól úgy tudjuk, a lefoglalás sem vonta ki teljesen a forgalomból a mindenre elszánt Kántást, aki azóta bérelt turistabuszokkal jelent meg a településen, és jogtalanul használja a buszmegállókat, ráadásul azzal áltatja az utasokat, hogy ha retúrjegyet vesznek nála dupla áron, akkor visszafelé a rivális cégek kisvonatával is jöhetnek, pedig errõl semmiféle megegyezés nincs.

Fotó: Fekete István / Index

A legújabb csavar a kisvárosi perpatvarban, hogy a napokban a legálisan mûködõ konzorciumnak is meggyûlt a baja a hatóságokkal. Az általuk egy harmadik cégtõl bérelt kisvonatot ugyanis kivonta a forgalomból a Nemzeti Közlekedési Hatóság, mivel az úgy közlekedett, hogy az utasszállító vagonok egyikén mûködésképtelen volt az egyébként másodlagos funkciójú rögzítõfék. Egy korábbi sofõrjük érdeklõdésünkre azt állította, azért mondott fel, mert a probléma korábban is fennállt, és õ nem volt hajlandó így embereket szállítani.

A Ru-Dó ügyvezetõje szerint azonban õk küldték el a sofõrt más problémák miatt, a rögzítõfékek egyikének hibájáról pedig nem tudtak, de az egyébként sem járt biztonsági kockázattal - ezt igazolja, hogy semmilyen baleset nem történt. Mindenesetre egy ellenõrzést követõen bevonták a dottó forgalmi engedélyét. A cégvezetõ Bittmann János szerint azóta béreltek egy másik, hibátlan mûszaki állapotú kisvonatot, most azzal közlekednek Tihanyban.

Az Indexnek Kántás Transport mindkét riválisa feldúltan, szinte megtörten nyilatkozott az elhúzódó konfliktusoról, ami már évek óta beárnyékolja az életüket. Szerintük Kántás lételeme a háborúskodás, hobbija a bíróságra járkálás, a minden hájjal megkent vállalkozó mindenkivel csak kiszúr. És nekik már rettenetesen elegük van az egészbõl.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!