2024. május 16. Csütörtök, Mózes, Botond.
 
Ne rendeljünk, ha hiányos a weboldalForrás: magyaridok.hu
Utolsó módosítás: 2018-01-16 20:10:51
Címkék: Bihari hírek
Szélsebesen bővül az online kiskereskedelem: egyre több fogyasztó választja a webáruházak által kínált kényelmes vásárlás lehetőségét szemben a hagyományos üzletekben történő beszerzéssel. Azonban ahogy nő a piac, úgy szaporodnak a csalásra szakosodott vállalkozások is, amelyek arctalan „szolgáltatóként” számos esetben keserű csalódást okoznak a csomagot váró megrendelőnek. Pedig vannak tipikus jelei annak, mikor nem szabad szóba állni egy e-bolttal.

Többször hallani olyan webáruházakról, amelyek előre kérik a fogyasztók pénzét, és miután a fogyasztó kifizette a termék árát, a vállalkozás eltűnik. Ez például az egyik tipikus eset, amibe belefuthatnak a vásárlók, ha nem elég körültekintően választják ki a vásárlásuk virtuális helyét.

A Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület (Köfe) arra hívta fel a figyelmet: elsőként azzal érdemes tisztában lenni, hogy a webáruházaknak az előírások szerint egy sor információt meg kell adniuk magukról a honlapjukon. Ide tartozik többek között a vállalkozás neve, székhelyének postacíme, e-mail-címe.

Ha ezek az adatok hiányoznak a webáruház oldaláról, akkor bármilyen szép is az oldal és bármilyen kedvező üzletet kínál, az gyanúra adhat okot. Sőt az is kötelező, hogy az e-bolt tájékoztatást adjon az internetes vásárlás esetén jellemző, fogyasztókat megillető, tizennégy napos, indokolás nélküli elállási jogról, annak feltételeiről.

Emellett célszerű azt is ellenőrizni, hogy más fogyasztóknak volt-e már rossz tapasztalatuk az érintett céggel. Ma már számtalan webes boltnak van saját közösségi oldala, ahol a vásárlók meg tudják osztani egymással a különböző véleményeket.


Ha esetleg elmarad a kiszállítás, vagy például a megrendelő nem kapja vissza időben a pénzét, akkor erről a károsultak rendszerint különböző írásos bejegyzésekben számolnak be. Amennyiben ilyen bejegyzésekkel találkozunk, meglehet, érdemes más webáruházat választani – vélekedik a Köfe.

Célszerű leellenőrizni az előbb említett bejegyzéseket például az erre lehetőséget biztosító internetes keresőoldalakon, hiszen vannak kifejezetten olyan fogyasztóvédelmi blogoldalak vagy más internetes elérhetőségek, amelyekre az érintett cégek felkerülhetnek. Ilyen nyilvános „feketelisták” például a békéltető testületek által közzétett listák, vagy például a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által létrehozott, www.jogsertowebaruhazak.kormany.hu internetes oldal.

Nem árt óvatosnak lenni például a Facebookon történő internetes vásárlással is, mivel a tapasztalatok szerint ez esetben a fogyasztók többször pórul járnak. Nem világos például előttük az, hogy az érintett közösségi oldal üzemeltetője magánszemélyként vagy vállalkozásként jár-e el akkor, amikor valamilyen terméket hirdet. Ez azért lényeges, mert ettől függ, milyen jogok illetik meg a vásárlókat.

Az online vásárlással kapcsolatban felmerült jogsértés esetén a fogyasztóvédelmi hatóság tud eljárni, míg az egyedi vitás ügy megoldása érdekében a fővárosi és a megyei kereskedelmi és iparkamarák mellett működő békéltető testületekhez lehet fordulni segítségért. Utóbbi esetben egyúttal igénybe vehető az online vitarendezés is.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!