2024. május 2. Csütörtök, Zsigmond.
 
A 100 milliárdos visszafizetés még a jobbik esetForrás: index.hu
Utolsó módosítás: 2018-06-27 10:11:31
Címkék: Bihari hírek
Az Európai Unió auditorai ellenőrzésük alkalmával huszonkilenc projektből huszonnégyben találtak kivenitvalót, hétfőn a 24.hu ismertette korábban nem ismert részleteiben az érintett ügyeket. Amint az már lehetett tudni, Mészáros Lőrinc, és maga az uniós pénzosztásér felelős Miniszterelnökség is hizlalja a számlát, amit Brüsszel benyújtott Magyarországnak. A cikk szerint a vizsgált projekteknél összességében közel 70 milliárd forinttal lett magasabb a vállalási ár a közbeszerzési felhívást kiírók által belőttnél. A problémák miatt összesen akár 100 milliárd forint fölötti összeget is vissza kellhet fizetni az EU-nak, állítólag sokkal jobban jár az állam, ha az átalánybüntetést választja.

A Miniszterelnökség mintában szereplő három projektjét,

egy 4,8 milliárd forintos közbeszerzési és jogi szakértői tanácsadást,

egy  5,1 milliárdos kommunikációs tevékenységet (3 részben),

és egy 6,5 milliárdos kommunikációs tevékenységet

szabálytalannak találtak az ellenőrök diszkriminatív kiírási feltételek miatt, amelyekkel a potenciális jelentkezők körét szűkítették szándékosan és indokolatlanul. A kommunikációs tendereken Csetényi Csaba érdekeltségei futottak be, a tanácsadó konzorciumban pedig a Lázár János holdudvarához sorolt Ész-Ker Kft. és a Bajkai István Fidesz-alapító nevével fémjelzett SBGK Ügyvédi Iroda is benne volt. Külön pikáns, hogy a tanácsadók szerződtetése a közbeszerzések ellenőrzésének segítését célozta, ám a brüsszeli jelentés szerint

a külső szakértők bevonása után több hibát találtak a rendszerben, mint korábban.

Mindhárom tétel esetében 25 százalékos támogatásmegvonást javasol az EU.

Az auditcsomagba bekerült néhány a Brüsszel által régóta rossz szemmel nézett, sok évre és gigantikus összegekre szóló keretmegállapodások közül. Időtartam alapján a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. által kiírt, az országos vasúti hálózat tanúsítására szóló projekt a csúcstartó ebben a kategóriában, ahol 7 évre szól a megbízás. Az EU-irányelv legfeljebb 4 évet enged, hacsak nincs különös indok ennél hosszabb idő megadására. A 11,2 milliárd forintos keretmegállapodás esetében 25 százalék korrekció a javaslat, ami 2,4 milliárd támogatásmegvonást jelent.

Mészáros Lőrinc R-Kord Kft.-je és a családi csoporthoz tartozó V-Híd Zrt. két projektje is bekerült a mintába, a Püspökladány-Ebes, valamint a Szántód-Kőröshegy-Balatonszentgyörgy, illetve a Fonyód-Kaposvár vasútrekonstrukciója. Ezek az eredetileg becsültnél jóval drágábbak lettek: előbbinél 12,5 milliárddal, az utóbbinál 16,8 milliárddal srófolták fel a vállalási árat. A Mészáros-közeli Szíjj László érdekeltségébe tartozó Duna Aszfalt Kft. (a Hódút Kft.-vel és az A-Híd Zrt.-vel közösen) az M4 Berettyóújfalu és Nagykereki, országhatár közötti útépítést a becsült árhoz képest 14,4 milliárd forinttal többért vállalta el.

Egy vonat közlekedik Szajol felé a püspökladányi vasútállomásnál lévő felüljárón 2015. november 5-én.
Fotó: Czeglédi Zsolt

A Mészáros-érdekeltségek által kivitelezett munkák közül a Püspökladány-Ebes vasútfejlesztésnél 25 százalékos, csaknem 16 milliárd forint támogatásmegvonást jeleztek az auditorok.

A 24.hu forrása szerint jobban jön ki Magyarország, ha a 10 százalékos átalánybüntetést választja, amit afféle diszkontajánlatként kapott a kormány a 2014-2020 közötti projektek macerás, egyenkénti ellenőrzése és az azok után fizetés helyett. Utóbbi módszerrel ugyanis valószínűleg sokkal nagyobb összeg jönne ki.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!