2024. április 29. Hétfő, Péter.
 
Erre vigyázz, ha elõveszed a biciklid: 100 ezres bírság is járhatForrás: richpoi.com
Utolsó módosítás: 2013-03-07 11:09:39
Itt a tavasz, már a kevésbé bátrak is elõvehetik kerékpárjukat és felkészíthetik a folyamatos használatra. A biciklizés nem csak olcsó és egészséges, de a leggyorsabb módja is a városi közlekedésnek, fontos viszont a szabályok betartása, hiszen akár 150 ezres bírsággal is járhat a szabálysértés.

A tapasztalatok azt mutatják, hogy nem mindenki van tisztában, milyen feltételei vannak a városi és országúti kerekezésnek. Az ORFK közlése szerint a kerékpárosokat leginkább az irányváltoztatásra és a jármû kivilágítására vonatkozó szabályok megszegéséért büntetik meg. Szabályszegésért maximum 30, de komolyabb szabálysértésekért akár 150 ezer forint bírság is járhat.

KRESZ szerint többféle kötelezõen a kerékpárunkra szerelni a következõ eszközöket, bármelyik hiánya szabályszegésnek minõsül.

1. Fehér színû elsõ lámpa
2. Piros színû hátsó lámpa
3. Egy vagy két, szimmetrikusan elhelyezett, nem háromszög alakú, piros színû fényvisszaverõ (prizma)
4. Két, egymástól független fék
5. Csengõ
6. Borostyánsárga színû küllõprizma legalább az elsõ keréken
7. Fényvisszaverõ ruházat (csak lakott területen kívül, ha éjszaka van vagy rosszak látási viszonyok)
8. Ha a kerékpáros sisakot visel és utast nem szállít, lakott területen kívül max. 50 km/h sebességgel haladhat (ugyanitt sisak nélkül csak 40 km/h a megengedett maximális sebesség.)

A nem kötelezõ, de javasolt kiegészítõket is felsorolja a KRESZ.

a, A pedálon és a küllõk között borostyánsárga színû prizmák.
b, Karos szélességjelzõ prizma.
c, Visszapillantó tükör.
d, Sárvédõ

27354_kerekpar-1.jpg
Szabályszegés esetén 30 000 forintig terjedõ helyszíni bírságot - ami lehet a lámpa vagy bármely másik kötelezõ kiegészítõ hiánya - szabhat ki a rendõrség. Szabálysértési eljárás körében pedig akár 150 000 forintig büntethetnek. A szabályszegések tekintetében a kerékpárosoknál az irányváltoztatásra és a jármû kivilágítására vonatkozó a leggyakoribb - mondta el kérdésünkre az ORFK.Egy tavaly nyár végén életbe lépett KRESZ módosítás szerint alkoholos, de nem ittas állapotban kerékpározhatunk. Ez alól a fõútvonalak kivételek, ahol továbbra is bírság járhat, ha a kerékpárra ülünk egy sör után.

Egy régi tévhit, hogy az egyirányú utcákba kerékpárral mindkét irányból bemehetünk, pedig ez nem igaz. Egy törtvényt értelmezett régebben félre egy újságíró, amikor a témáról beszámolt , de csak arról van szó, hogy már külön táblával jelzett egyirányú utcákba behajthatnak a kerékpárosok. Ilyen utca például a pesti Pozsonyi utca, de nem hemzsegnek ezek a jelzések még az egyirányú utcákkal tagolt pesti belvárosban sem.

Hogyan védjük a kerékpárunkat?

Ha az utcán hagyjuk a biciklinket, akkor ma már csak a legdrágább lakatok jelentenek védelmet, és azok sem mindig. Semmiképpen se hagyjunk egy kerékpárt 3-4 óránál tovább õrizetlenül, mert a legkomolyabb lakatot is ki lehet nyitni ennyi idõ alatt. Sodronylakatot, gerinclakatot semmiképpen se használjunk. (lásd képek) A lopottkerekpar.hu adatbázisából kiderül, hogy messze több kerékpárt lopnak el, amely sodronylakattal volt lezárva, mint ahányat úgy, hogy egyáltalán nem volt rajta lakat- hívta fel a figyelmet a kerékpártolvajlás ellen küzdõ csapat. Ennek az lehet oka, hogy a lezáratlan kerékpárról a tolvaj feltételezi, hogy a tulajdonosa figyeli, vagy valaki rálát, aki azonnal közbelép, ha hozzányúlnak. De persze ez nem vonatkozik lépcsõházra, pincére, ahol biztosan nincs senki.

27354_kerekpar-3.jpgBalra: sodronylakat Jobbra: gerinclakat

Abban az árkategóriában azonban, amelybe a legtöbb bringa tartozik - 80-120 ezer forint - megfelelõ egy jó U-lakat. De azért jó ha tudjuk, hogy ezeket is könnyedén el lehet vágni egy erõvágóval, ami félelmetes neve ellenére egy rendkívül egyszerû és olcsó kéziszerszám.

Magunkat is megvédhetjük!

A biciklisek alig 10 százaléka köt felelõsségbiztosítást magára és a jármûvére, miközben ma többször annyian kerekeznek a hétköznapi forgalomban is, mint akár négy évvel ezelõtt. Miközben a kifejezetten a kerékpárosokra szabott hazai felelõsség-biztosítási kínálat egyelõre elmarad a nemzetközi gyakorlattól, nõtt a bicikliseket érõ halálos kimenetelû balesetek száma is.

A kocsikhoz hasonló biztosítással megvédhetjük magunkat, ha saját hibánkból kárt okozunk más közlekedési jármûben. Hiszen már a fényezés megkarcolása is több százezer forintot jelent. A biztosítóknál is elérhetõ megfelelõ baleset és felelõsségbiztosítás, melyekkel kivédhetõ az anyagi veszteség és személyi sérülésnél is segítséget nyújtanak. Ha a kerékpáros társadalmat is szeretnénk támogatni, akkor a Kerékpáros klubnál is vehetünk tagságot, mely mellé biztosítást is kaphatunk.

27354_kerekpar-2.jpg

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!