Kicsivel többet költünk az ünnepekre, mint tavaly, átlagosan nyolc szerettünket lepjük meg ajándékkal karácsonykor, és egy napunk megy el az ajándékvadászattal - derül ki rólunk, magyarokról egy kutatásból, amelyben a közép-, és kelet-európai régió hat országa vallott karácsonyi vásárlási szokásairól.
Nagylelkûek vagyunk, nem spórulnk sem az idõvel, sem a pénzzel, ha a karácsonyi ajándékokról van szó, azonban a családtagjaink, barátaink kívánságlistáival mit sem törõdünk - mindenki azt kapja, amit mi jónak tartunk.
Így vásárolunk mi, magyarok - legalábbis ez lett a végeredménye egy ma publikált kutatásnak, amelyben hat európai ország (Csehország, Magyarország, Lettország, Románia, Lengyelország és Oroszország) lakói vallottak karácsonyi vásárlási szokásaikról.
Kinek mit?
Az eredmények szerint a magyarok szívesen vásárolnak ruhát vagy kozmetikumot karácsonyra. Ezzel nem vagyunk egyedül: a régió lakosai is rendszerint ezekkel lepik meg szeretteiket.
A gyerekek ajándéka rendszerint játék, barátainknak könyvet vagy CD-t veszünk. A hazai apósok rendszerint valamilyen ital- vagy ételféleségnek örülhetnek.
Nagylelkûek vagyunk
A felmérésbõl kiderült az is, hogy Közép-Kelet-Európában, bár nem általános a jólét, mégis nagylelkûek vagyunk: a régióban a magyarok és a lettek ajándékozzák meg a legtöbb hozzátartozójukat, barátjukat az év végi ünnepekkor- átlagosan nyolc személyt - , a románok pedig a legkevesebbet: átlagosan négyet.
Idõ és pénz
Szeretteink ajándékainak beszerzésével valamivel több mint 11 órát töltünk, s ezeket szeretjük saját kezûleg becsomagolni.
A karácsonyi ajándékokra a tavalyinál kicsivel többet, 204 eurót költünk összesen, ezzel a második helyen állunk a felmérésben részt vevõ országok közötti rangsorban.
Ezen a téren a csehek az elsõk, átlagosan 327 eurót fizetnek, míg a legkevesebbet, 109 eurót a lettek fordítják ajándékokra.
Nem várunk az utolsó percig
A vásárlás idõpontját illetõen viszonylag elõrelátó nemzetnek számítunk: a legtöbben nálunk készülnek el idejében, azaz már egy hónappal karácsony elõtt (36%), a lengyelek a másodikak 17%-kal. A magyarok többsége (88%) már egy héttel az ünnep elõtt szinte valamennyi ajándékát beszerezte, s csak kevesen kezdik el az utolsó pillanatban a vásárlást.
Tékozolj ésszel!
5 tipp a költséghatékony karácsonyhoz
1. Ne ragaszkodjunk a drága márkákhoz!
A legtöbb esetben a név nélküli termékek éppolyan jó minõségûek és ráadásul olcsóbbak is. A kutatás eredményei azt mutatják, hogy a férfiak sokkal nagyobb arányban vásárolnak márkás, drágább termékeket, mint a nõi vásárlók.
2. Ne halogassuk a vásárlást, kezdjük el idejében!
A kapkodás meggondolatlan lépésekhez, túlköltekezéshez vezet.
Közép-Kelet Európában az emberek 31 százaléka csak az ünnep napján fejezi be a karácsonyi bevásárlást, annak ellenére, hogy így sokkal kevesebb idõ jut az árban is megfelelõ ajándék kiválasztására .
3. Szánjunk idõt az árak összehasonlítására!
Ebben az idõszakban jóval nagyobb az árverseny.
A kereskedõk karácsony elõtt egymással is versenyeznek, sokszor jelentõsen csökkentve az árakat, hogy minél több vásárlót csalogathassanak üzleteikbe. A vásárlóknak azonban csak 63 százaléka hasonlítja össze a hasonló termékekért kért eltérõ árakat, mielõtt megvesz egy ajándékot.
4. Ne feledjük: az ünnepeket leárazások követik, tartalékoljunk erre az idõszakra is!
A karácsonyt követõ leárazásokat a régió országaiban mintegy 22 millió ember várja. Azok számára, akik évente egyszer-kétszer szánják rá magukat nagyobb háztartási cikkek vásárlására, ez egy remek alkalom lehet a költségek csökkentésére. Közép-Kelet-Európában a kutatási eredmények szerint a magyarok használják ki a legkevésbé ezt az alkalmat.
5. A karácsonyi tervezgetés év közben is jól jöhet: folyamatosan tartsuk számon kiadásainkat !
Így könnyebb elõre terveznünk.
Tájékozódjunk, hogy milyen finanszírozási lehetõségeket és hûségprogramokat kínálnak az üzletek. Elõfordulhat, hogy kedvenc boltunk már a karácsonyt megelõzõ vagy az év eleji idõszakban is kínál kedvezményeket, árengedményeket. Egyes helyeken kamatmentes hitellel is élhetünk. A férfiak 69 százaléka, míg a nõk 67 százaléka nyilatkozott úgy, hogy elõnyben részesíti azokat az üzleteket, amelyek hasonló akciókat kínálnak.
Hiába a kívánságlista: azt vesszük, amibe beleszeretünk
A magyarok és a lengyelek impulzív vásárlók: az üzletben található kínálat és a médiában látott reklámok befolyásolják vásárlási döntéseiket. A románok elõre készített listával indulnak bevásárló körútra, az oroszoknál pedig elsõsorban a rendelkezésükre álló pénz befolyásolja a döntést.
A felmérés egyik érdekes megállapítása ugyanakkor, hogy a csehek és a lettek figyelembe veszik családtagjaik kívánságait, illetve azokról szerzett ismereteiket, míg a magyaroknál ennek aránya különösen alacsony (37%).