2024. április 26. Péntek, Ervin.
 
Klik: átláthatóbb, hatékonyabb rendszer jött létreForrás: richpoi.com
Utolsó módosítás: 2014-01-15 19:20:53
Címkék: Bihari hírek, klik
A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) vezetõje szerint a központ létrehozásával átláthatóbb, hatékonyabb, a közoktatás színvonalát növelõ és esélyteremtõ rendszer jött létre.

Marekné Pintér Aranka errõl szerdai budapesti sajtótájékoztatóján beszélt. Az elmúlt egy évet értékelve azt mondta, a Klik létrejötte 1990 óta ismeretlen méretû lehetõséget nyitott a magyar köznevelés súlyos, az önkormányzati rendszerbõl, a szétaprózottságából örökölt problémáinak megoldására. Kifejtette: a köznevelési intézmények fenntartói jogának átvétele a tanév rendjének megzavarása nélkül megtörtént, a béreket határidõben fizetik, és nem pazarló a rendszer.

Jelenleg a Klik fenntartásában lévõ intézmények száma: 2 480, a feladat-ellátási helyekkel együtt 5 975. A Klik emellett 2 948 intézményt mûködtet. Jelezte: 605 intézményben született döntés az intézményvezetõi pályázatokról, és mintegy 190 helyen dolgozik megbízott igazgató. Az új pályázatok kiírása megkezdõdött, egy részüknél január végéig döntenek.

A Klik kevesebb létszámmal látja el feladatát, az állomány a korábbi 60 százaléka, határidõre és sikeresen lebonyolította a pedagógusok átsorolását az új elõmeneteli rendszernek megfelelõen. Ez több mint 105 ezer pedagógust érintett - tette hozzá. Megjegyezte: a munka továbbra is zajlik, jelenleg a minimálbér emelés miatti átsorolásokat végzik. Megkezdték az igazgatói bérpótlékok differenciált rendszerének kialakítását is - közölte.

Az áttanításnak, az intézmények közötti áthelyezésnek köszönhetõen pedagógusok elbocsátására nem került sor, a szakos ellátottság hiánya összességében harmadára csökkent - ismertette. Marekné Pintér Aranka közlése szerint a nevelõ-oktató munkát segítõk létszáma nõtt, elõsegítve a magasabb színvonalú feladatellátást. Az intézmények adminisztrációs feladatainak ellátását közfoglalkoztatottak segítik, számuk a tanév kezdetére 7 534 fõre nõtt.

Az eredmények között a szakmai biztonságot emelte ki, a 198 tankerületben szakmai támogatást adnak, ami a tanügyigazgatás területén óriási elõrelépést jelent. Jelezte: a finanszírozás biztonsága nem függ az önkormányzat aktuális anyagi helyzetétõl, a mûködés alapfeltételei biztosítottak. Az intézmények gazdálkodása egyszerûsödött, a beszerzéseket és elszámolásokat a tankerület végzi, ezzel az igazgatók a pénzügyi-gazdálkodási terhektõl megszabadultak. A tankerületekben bevezették a készpénz helyettesítõ Kincstári Kártyarendszert, és ellátmányt - tette hozzá.

Tavaly a Klik mûködésébe tartozó iskoláknál 121 intézményben élet- és balesetveszély elhárítását is elvégezték, javultak a technikai feltételek, az évek óta elmaradt karbantartási, javítási munkák hatékonyabban valósulnak meg. A központ 94 iskolabusz szerzõdést vett át az önkormányzatoktól, a mostani tanévben eddig 197 szerzõdése van.

A hazai támogatások keretében 2013-ban eddig több mint 20 támogatási program keretében 6,6 milliárd forintos támogatásban részesültek a központ intézményei. A Klik önálló kedvezményezett uniós projektjeinek a száma több mint ezer, ezek támogatási összege 34,6 milliárd forint, amelybõl több mint 16,6 milliárd kifizetése történt meg.  Õsszel Gáborján, Medgyesbodzáson, Nyírderzsen, Mezõkomáromban, Nárán újranyíltak a kisiskolák, és országosan 74 intézményben indult el a Köznevelési Hídprogram - említett egy másik eredményt.

Az elnök a jövõbeni tervekrõl elmondta: a szervezet mûködésének finomhangolása zajlik, szükséges a helyi tanügyigazgatás további szakmai fejlesztése, a továbbképzési rendszer modernizálása. Azon szeretnének dolgozni, hogy ez a nagy rendszer hatékony legyen és mégis emberléptékû - mutatott rá.

El kívánják érni, hogy a beszerzésekhez kapcsolódó szerzõdések "ne csússzanak fel" a központba. A héten kapják meg a gazdálkodási keretüket a tankerületek, amit a költségvetési törvény alapján létszám- és feladatarányosan határoznak meg - jelezte. Öt olyan tankerület van, ahol az önkormányzat által biztosított helyen nem férnek el, és az informatikai háttér nem megfelelõ - jelezte.

A "tényalapú beavatkozást" szeretnék megerõsíteni, az országos kompetenciamérési eredmények alapján megnézik majd, hogy mely intézményeknek kell segítséget nyújtani. Szükséges a tanügyi rendszer további fejlesztése, a monitoring-rendszer további mûködtetése is - jelezte Marekné Pintér Aranka.  Megkezdték a beiskolázási adatfelméréseket is, a tavalyi átszervezési idõszakban felmérték, hol lesz kevesebb a gyermek. Ugyanakkor az az álláspontjuk, hogy a kistelepüléseken az iskolák megtartása fontos - tette hozzá.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!