2018. április 25. Szerda, Márk.
 
Így javíthatunk a kisgyerekek nyelvoktatásánForrás: richpoi.com
Utolsó módosítás: 2014-02-24 20:01:56
Borzasztó hiba kisdiákokkal idegen nyelvi szódolgozat íratni, a harmadik, negyedik osztály előtt az életkor sajátosságait, a terhelhetőséget szem előtt tartó módszerek szükségesek.

Erre a a NAT módosítása lehetőséget ad, ám hiányoznak a világos útmutatások, követelmények – mondta a Nyelvtudásért Egyesület elnöke, Rozgonyi Zoltán a Napközben pénteki adásában.

Az első idegen nyelv oktatása legkésőbb az általános iskola negyedik évfolyamán kezdődik. A Nemzeti alaptantervet (NAT) érintő kormányrendelet módosítása szerint amennyiben az első, második, harmadik évfolyamon az idegennyelv-oktatásban képzett pedagógus alkalmazása megoldható, és az iskola pedagógiai programja erre lehetőséget ad, akkor az oktatás már ezen évfolyamokon is megkezdhető. Az első választható idegen nyelv az angol, a német, a francia vagy a kínai lehet.

Nyelvtudásért Országos Nyelvoktatási és Nyelvvizsgáztatási Szakmai Egyesület szerint is jó, ha a nyelvtanulás megkezdésére már az általános iskola első három osztálya is lehetőséget kínál – persze, csak akkor, ha az ehhez szükséges feltételeknek az adott tanintézmény megfelel. Úgy vélik azonban, hogy olyan tanmenetet és oktatási stratégiát kellene kidolgozni, melynek segítségével a diákok középiskolai tanulmányaik végére legalább egy idegen nyelvből ténylegesen elérhetik a kívánt szintet.

Ehhez kapcsolódott az egyik Kossuth Rádióba elhangzott szülő véleménye, aki arra panaszkodott, hogy fiát az általános iskolában csupán alapfokú nyelvvizsgával rendelkező tanár tanította angolra. A szülő szerint ez „ciki”, illetve „nulla’. Egy másik, a Napközben pénteki adásában nyilatkozó szülő szerint a lányának nyolcadikos korában magasabb szintű nyelvvizsgája volt, mint a nyelvtanárának.

A budapesti VI. kerületi Vörösmarty Mihály Általános Iskola igazgatója, Rakó József azonban azt hangsúlyozta, a diákoknak rettenetesen nagy munka az iskola, ezért egy kisgyereknél nem tartja fontosnak, hogy már az elején nyelvórákat tartsanak neki, szerinte elég negyedikben megkezdeni az idegen nyelvek oktatását.

Rozgonyi Zoltán, a Nyelvtudásért Egyesület elnöke a Napközben pénteki adásában azt mondta, valóban nem szabad erőltetni a korai nyelvoktatást, ám a szülők részéről ellenkező irányú nyomás nehezedik az iskolákra. Éppen ezért fontos a korai nyelvtanulás feltételeinek szabályozása.

Ahhoz, hogy ez a fajta oktatás elérje a célját, a gyerekek életkorához, terhelhetőségéhez igazodó rövid idejű és minél gyakrabban tartott foglalkozások szükségesek. Ez a szakasz az idegen nyelvvel való barátkozásról kell, hogy szóljon, arról a kisgyerekek számára furcsa, új jelenségről, hogy ugyanazokat a dolgokat egészen másképp – idegen nyelven is – el lehet mondani.

Éppen ezért az iskola első néhány évében még biztosan nem jön el az ideje a nyelvtan elmagyarázásának. Nincs helye ebben az időszakban a szódolgozatoknak sem, kisgyerekekkel ilyet íratni „borzalom”. Ilyen fajta számonkérések esetén nagyon „jó” esély van rá, hogy a gyerek, mire a harmadikat befejezi, utálni fogja az idegen nyelvet. Eközben épp az ellenkezője lenne a cél, hiszen a motiváció alapfontosságú az idegen nyelvek elsajátításában – hangsúlyozta a Nyelvtudásért Egyesület elnöke.

Rozgonyi Zoltán elmondta még, egy 2009-es felmérés szerint az általános iskolák több mint fele foglalkozott már első és második osztályban idegennyelv-oktatással, további negyedük pedig tervezte. A szakember szerint pozitívum, hogy a NAT módosítása lehetőséget ad az életkor sajátosságait, a terhelhetőséget, a gyerekek teljes tanulási folyamatát szem előtt tartó módszerek alkalmazására, ám úgy látja, a szabályozás emellett nem fogalmaz meg világos útmutatásokat, követelményeket.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!