2024. április 27. Szombat, Zita.
 
Az öreg motoros a jó motoros - de tényleg!Forrás: richpoi.com
Utolsó módosítás: 2014-03-17 14:14:08
Megjött a tavasz, az elsõ napfény az utakra csalta a motorosokat is. Nem könnyû több hónapos kihagyás után visszaülni a járgányokra. Elengedhetetlen a gyakorlás, mielõtt valaki hosszabb távra indul. Már a szezon elején is több baleset történt.

Tizennyolcszor nagyobb az esélye annak, hogy meghal az úton az, aki motorral és nem autóval közlekedik – ez derült ki nemrég egy európai uniós összesítésbõl. Tavaly Magyarországon 58 motoros vesztette életét az utakon. Az elõzõ évben, vagyis 2012-ben 39-en haltak meg, ami két évtized legalacsonyabb adata volt. 2012-rõl 2013-ra azonban a motorosokat érõ személyi sérüléses esetek száma, ha kismértékben is, de csökkent, és ezen belül nõtt nagymértékben a halálos kimenetelû balesetek száma.  Ez megtörte az elmúlt hat évben jellemzõ csökkenõ tendenciát – 2007-ben 112 motoros vesztette életét.

Kiss Csaba, az ORFK-Országos Balesetmegelõzési Bizottság titkára azt mondta, kicsit érthetetlen számukra, hogy tavalymiért halt meg 19-cel több motoros, mint az elõzõ évben. Az 58-as szám arra enged következtetni, hogy a hatóság nem tud hátradõlni, a Balesetmegelõzési Bizottság idén is nagyon sokat fog foglalkozni a motorsokkal – hangsúlyozta. A múlt hétvégén történt két újabb halálos motoros baleset után az ORFK vezetésének döntése alapján a bizottság motoros balesetek megelõzését szolgáló tévés szpotot készített, amely szombattól már több csatornán is látható lesz.

A testület titkára azt is elmondta, azt ajánlják a motorosoknak, hogy most, a tavaszi szezon kezdetén, a téli kihagyás után, keressenek fel egy tanpályát, ahol egy-két napos gyakorlással felfrissíthetik a tudásukat. Számukra a rendõrség országszerte ingyenes vezetéstechnikai tréningeket szervez.

Dobrocsi Endre közlekedésbiztonsági szakértõ a Napközben pénteki adásában szintén a motorosok gyakorlottságának fontosságát hangsúlyozta. Tudomásul kell venni – mondta –, hogy kihagyások esetén kopik a motoros tudás is, ezért azt a szünetek után mindig fel kell frissíteni. Erre pedig nem feltétlenül egy nagy forgalmú út az alkalmas hely, hanem valamely elhagyatottabb hely, ahol ki lehet próbálni a motor reakcióit, tulajdonságait.

Ezzel nagyon sok baleset megelõzhetõ, miután Magyarországon egyre többen ülnek valamilyen motorkerékpárra – körülbelül 150 ezer nagymotor futhat az utakon és 400-500 ezerre tehetõ a robogók száma.

A Kossuth Rádióban az is elhangzott, a gyakorlottsághoz megfelelõ gondolkodásmódnak is társulnia kell. Ennek lényege, hogy nem arra kell csak koncentrálni, hogy adott esetben a motorosnak van igaza a KRESZ szerint, hanem, hogy a kialakuló közlekedési helyzeteket jól tudja kezelni, a fejében pedig mindig az járjon, hogy épségben kell hazaérnie, ez a fõ cél.

Az öreg motoros a jó motoros, mert túl tudta élni, hogy két keréken jár a forgalomban – vélte az egyik civil nyilatkozó. Hozzátette: amikor valaki föl ül a motorjára könnyen „leeshet a redõny”, a motorozás nyújtotta élvezet miatt nem nehéz átlépni azt a határt, amelyen túl az ember már nincs biztonságban. Ahhoz, hogy a motorosoknak legyen esélye a megöregedésre, az ilyen esetek számát kell minimalizálni – hangsúlyozta a civil nyilatkozó.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!