2024. május 2. Csütörtök, Zsigmond.
 
Berzsenyi, Arany és netes nyelvhasználat az idei magyarérettséginForrás: richpoi.com
Utolsó módosítás: 2014-05-05 13:59:39
Az internetes és elektronikus nyelvhasználatról, a "netnyelvrõl", az sms-ek és az e-mailek nyelvezetérõl szóló tanulmányrészletet kaptak a diákok az idei középszintû érettségin magyar nyelv és irodalomból. A két és fél oldalas szöveg elolvasására, értelmezésére és a tanulmányhoz kapcsolódó kérdések megválaszolására összesen hatvan perc áll a vizsgázók rendelkezésére – írja az Eduline.

Egy Veszelszki Ágnes-tanulmány részletét kellett elolvasniuk és értelmezniük a középszinten érettségizõknek. A szöveg a digilektusról, a netnyelvrõl, az sms-ekben és e-mailekben használt rövidítésekrõl, az internetes nyelv jellemzõirõl szól. A tanulmány a Magyar Nyelvõr címû nyelvészeti szaklapban jelent meg, az érettségizõknek természetesen nem a teljes szöveget kellett elolvasniuk, csak egy rövidebb változatát.

Összesen tizenegy feladatot kellett megoldani az elsõ részben: a diákoknak egyebek mellett a digitális bennszülöttek és a kintrekedtek közötti megértési nehézségekrõl, az emotikonokról és a csetelésrõl is írniuk kellett.

A második, szövegalkotási részben egy Márai Sándor-idézetet, egy Bródy Sándor-novellát, valamint egy Berzsenyi Dániel- és egy Arany János-költeményt kaptak a diákok a középszintû vizsgán. Ezek közül kellett választaniuk egyet: 500-1500 szavas fogalmazás a követelmény, attól függõen, melyik téma mellett döntöttek.

Emelt szinten Ady, Pilinszky, Szakonyi és a blogok

Az emelt szintû magyarérettségi is 240 perces, egy nyelvi-irodalmi mûveltségi feladatsorból és három szövegalkotási feladatból áll. A diákok maguk dönthetik el, melyik feladattal kezdik, mennyi idõt szánnak az esszékérdésekre és a rövid feladatok megoldására.

Az Eduline úgy tudja: a nyelvi-mûveltségi feladatsor Ady Endre A fehér lótuszok címû mûvéhez kapcsolódott. A diákoknak egyebek mellett a fehér lótusz költõi képet kellett értelmezniük, meg kellett magyarázniuk a mûben szereplõ kifejezéseket, például a mátka és a hajbókol szavakat, francia szimbolista költõket kellett megnevezniük, illetve fel kellett ismerniük öt Ady-versrészletet.

Az emelt szintû magyarérettségi második része három feladatból állt. A diákoknak Pilinszky János Egy arckép alá címû mûvét kellett elemezniük a megadott szempontok alapján, elsõsorban a költemény retorikájára és stilisztikai jellemzõire koncentrálva.

A második feladat egy Szakonyi Károly-részlethez kapcsolódott. A diákoknak arról kellett írniuk, hogy a mûnem választja-e a témát, vagy pedig a téma a mûnemet.

Az érettségizõknek végül arról kellett egy vitaindítót írniuk, hogy kell-e foglalkozni az iskolákban a blogokkal, a Wikipediával és az ehhez hasonló közösségi tartalmakkal.

Ma reggel nyolc órakor a magyar nyelv és irodalom írásbeli vizsgákkal kezdõdtek meg a tavaszi érettségik. Az Oktatási Hivatal tájékoztatása szerint magyar nyelv és irodalom vizsgatárgyból középszinten 1199 helyszínen 81 496 diák, emelt szinten 48 helyszínen 1848 tanuló érettségizik.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!