Utolsó módosítás: 2014-05-05 13:59:39 |
|
Az internetes és elektronikus nyelvhasználatról, a "netnyelvrõl", az sms-ek és az e-mailek nyelvezetérõl szóló tanulmányrészletet kaptak a diákok az idei középszintû érettségin magyar nyelv és irodalomból. A két és fél oldalas szöveg elolvasására, értelmezésére és a tanulmányhoz kapcsolódó kérdések megválaszolására összesen hatvan perc áll a vizsgázók rendelkezésére – írja az Eduline. Egy Veszelszki Ágnes-tanulmány részletét kellett elolvasniuk és értelmezniük a középszinten érettségizõknek. A szöveg a digilektusról, a netnyelvrõl, az sms-ekben és e-mailekben használt rövidítésekrõl, az internetes nyelv jellemzõirõl szól. A tanulmány a Magyar Nyelvõr címû nyelvészeti szaklapban jelent meg, az érettségizõknek természetesen nem a teljes szöveget kellett elolvasniuk, csak egy rövidebb változatát.
Összesen tizenegy feladatot kellett megoldani az elsõ részben: a diákoknak egyebek mellett a digitális bennszülöttek és a kintrekedtek közötti megértési nehézségekrõl, az emotikonokról és a csetelésrõl is írniuk kellett.
A második, szövegalkotási részben egy Márai Sándor-idézetet, egy Bródy Sándor-novellát, valamint egy Berzsenyi Dániel- és egy Arany János-költeményt kaptak a diákok a középszintû vizsgán. Ezek közül kellett választaniuk egyet: 500-1500 szavas fogalmazás a követelmény, attól függõen, melyik téma mellett döntöttek.
Emelt szinten Ady, Pilinszky, Szakonyi és a blogok
Az emelt szintû magyarérettségi is 240 perces, egy nyelvi-irodalmi mûveltségi feladatsorból és három szövegalkotási feladatból áll. A diákok maguk dönthetik el, melyik feladattal kezdik, mennyi idõt szánnak az esszékérdésekre és a rövid feladatok megoldására.
Az Eduline úgy tudja: a nyelvi-mûveltségi feladatsor Ady Endre A fehér lótuszok címû mûvéhez kapcsolódott. A diákoknak egyebek mellett a fehér lótusz költõi képet kellett értelmezniük, meg kellett magyarázniuk a mûben szereplõ kifejezéseket, például a mátka és a hajbókol szavakat, francia szimbolista költõket kellett megnevezniük, illetve fel kellett ismerniük öt Ady-versrészletet.
Az emelt szintû magyarérettségi második része három feladatból állt. A diákoknak Pilinszky János Egy arckép alá címû mûvét kellett elemezniük a megadott szempontok alapján, elsõsorban a költemény retorikájára és stilisztikai jellemzõire koncentrálva.
A második feladat egy Szakonyi Károly-részlethez kapcsolódott. A diákoknak arról kellett írniuk, hogy a mûnem választja-e a témát, vagy pedig a téma a mûnemet.
Az érettségizõknek végül arról kellett egy vitaindítót írniuk, hogy kell-e foglalkozni az iskolákban a blogokkal, a Wikipediával és az ehhez hasonló közösségi tartalmakkal.
Ma reggel nyolc órakor a magyar nyelv és irodalom írásbeli vizsgákkal kezdõdtek meg a tavaszi érettségik. Az Oktatási Hivatal tájékoztatása szerint magyar nyelv és irodalom vizsgatárgyból középszinten 1199 helyszínen 81 496 diák, emelt szinten 48 helyszínen 1848 tanuló érettségizik.
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
|