2024. április 30. Kedd, Katalin, Kitti.
 
Betiltanák vagy sem a gyerekek energiaital-fogyasztását?Forrás: richpoi.com
Utolsó módosítás: 2014-05-24 18:45:07
Miután felmerült a fiatalkorúak energiaital-fogyasztásának korlátozása, megkeresték a gyártókat, õk hogyan viszonyulnak a kérdéshez. A válasz egyértelmû: nem ajánlják, hogy a gyerekek a termékeiket fogyasszák.

Nemrég hírt adtunk arról, hogy az Egészségügyért Felelõs Államtitkárság vizsgálja az energiaital-fogyasztás korlátozásának lehetõségét a fiatalkorúak körében. Annak ellenére, hogy az adott híradást az Emberi Erõforrások Minisztériumától kapott információkra alapozták, pár nappal késõbb az államtitkárság cáfolta, hogy a korlátozás lehetõségének megvitatása napirenden lenne.

Az EMMI Egészségügyért Felelõs Államtitkárságának április 15-i válasza
"Az eddigi tapasztalatok és vizsgálati eredmények alapján az energiaitalok összetételére, forgalomba hozatalára vonatkozóan a közegészségügyi szempontokat elõtérbe helyezõ jogszabályi elõírások megalkotásának - az európai uniós mozgástérrel összhangban lévõ - lehetõségét vizsgálja az Egészségügyért Felelõs Államtitkárság. Fontos lenne az energiaitalok - mint termékkör - definiálása is, hiszen jelenleg a NETA törvényen kívül egyéb definíció nincs, és az is jól látszik, hogy a gyártóknak az energiaitalok tekintetében kifejtett "reformulációs" aktivitása igen jelentõs."

Mint Szócska Miklós államtitkár elmondta, elõször azon toxikológiai vizsgálatok a kiértékelése zajlik, amelyeket különbözõ rosszullétek miatt jelentettek. Az Országos Tisztifõorvosi Hivatal adatai szerint 2011. november 1. és 2014. április 9. közötti idõszak alatt összesen 358 esetben érkezett hozzájuk bejelentés az energiaital-fogyasztással összefüggõ eseményekrõl: rosszullétekrõl és kellemetlen tünetekrõl. Vélhetõen ezekre, vagy az ezekhez hasonló rosszullétekre, és kivizsgálásuk eredményeinek kiértékelésére utalt az államtitkár. Emellett az Államtitkárság elemzi a népegészségügyi termékadó (NETA) hatását - a chipsadó bevezetése óta a hozzáadott koffeintartalmú energiaitalok adókötelessé váltak -, valamint az uniós országok szabályozásának összehasonlító elemzése is folyamatban van.

Mit gondolnak a gyártók?

A korlátozás lehetõségének kapcsán megkeresték a gyártókat, hogy az õ véleményüket is megismerje a kérdésben. A legtöbb gyártó a termék csomagolásán figyelmeztet arra, hogy: "Magas koffeintartalom. Fogyasztása gyermekek, terhes és szoptató nõk, valamint koffein-érzékenyek számára nem ajánlott!" Mint arról a Hell Energy arról tájékoztatott, õk is ezzel a felirattal látják el termékeiket. Emellett a cég fontosnak tartja, hogy ne reklámozzák energiaitalaikat iskolákban, és azok környékén, sõt a számos megkeresés ellenére sem árusítják termékeiket iskolai büfékben, ezen kívül nem vállalnak szponzori szerepet középiskolai rendezvényeken. Hozzátették azt is, hogy véleményük szerint a fél liternél nagyobb kiszerelést mindenképpen be kellene tiltani, hogy még csak abba a kísértésbe se tudjon esni valaki, hogy elkortyolgat egyszerre másfél litert. Amiatt is be kellene ezeket tiltani, mert ezek általában a megbízhatatlan termékek esetében kapható kiszerelések, amelyeknek az összetétele és a felhasznált anyagok minõsége sokszor nehezen ellenõrizhetõ.

A Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítõital Szövetség szerint nincs arra bizonyíték, hogy a fiatalok túlságosan sok energiaitalt fogyasztanának. Példaként említik azt, hogy az Országos Táplálkozás és Tápláltsági Állapot Vizsgálat (OTÁP) utolsó, 2009-es, országos, reprezentatív adatai alapján a hazai napi átlagosan bevitt koffein mennyisége napi 122,5 milligramm, ami jóval alatta marad az európai 200 milligramm/nap átlagos fogyasztásnak a felnõttek körében. Kiemelték, hogy az OTÁP adatai a 19-60 közötti korosztályra vonatkoznak, és nincs arról tudomásuk, hogy a gyerekek körében is rendelkezésre állna ilyen adat. Ennek ellenére a szövetség tagjai között található energiaitalt is gyártó vállalatok (például a Burnt, vagy a Monstert gyártó Coca-Cola Magyarország) termékei megfelelnek a hazai és az uniós hatályos jelölési rendelet elõírásainak: elhelyezik termékeiken a "gyermekeknek, terhes és szoptató anyák számára nem ajánlott" feliratot.

Nem gyerekeknek való, ne is reklámozzuk

Az energiaital még mindig egy relatíve új kategóriája a fizikai és mentális aktivitást fokozó, nem alkoholos italoknak. Javítja a koncentrációt, gyorsítja a reakcióidõt és fokozza az éberséget az Energy Drinks Europe (EDE), a nagy európai energiaital-gyártók érdekvédelmi szövetsége szerint. Az egészségre gyakorolt nem káros hatását többek között a European Food Saftey Authority (EFSA - az európai élelmiszerbiztonsági hatóság) szavatolja. A szabályozás szerint mindegyik dobozon fel kell tüntetni, hogy gyerekeknek, terhes és szoptató kismamáknak nem ajánlott, illetve azt, mennyi koffeint tartalmaz.

A szövetség elismeri, hogy korlátozni kell a reklámozást a fiatalkorúak érdekében. Fontosnak tartják, hogy kiderítsék, helytállóak-e az aggodalmak a kiskorúakra gyakorolt hatással kapcsolatban. Emellett kötelességüknek tartják a fogyasztók részletes tájékoztatását az összetevõkkel és az energiaitalok élettani hatásával kapcsolatban, illetve a felelõsségteljes energiaital-fogyasztásra szeretnék õket ösztönözni. Ezért fektetett le az EDE egy írásbeli szabályozást (Code of Practice), melyben szigorú elvárásokat támaszt az összetétellel kapcsolatban, leírja az élettani hatásokat, többek között sportolás esetén való, és az alkohollal együtt történõ fogyasztás esetében. Kijelentik továbbá, hogy mint magas koffeintartalmú ital, az energiaital nem gyerekeknek való, ezért nem ajánlják a fogyasztását.

Ragaszkodnak ahhoz, hogy a 12 év alattiak körében ne lehessen reklámozni és árusítani ezeket a termékeket. Ha bármelyik gyártó tagja akar lenni az Energy Drinks Europe-nak, be kell tartania a szabályozást. A szövetségnek összesen eddig csupán négy tagja van. Az itthon is elérhetõ termékek gyártója közül tag például a Red Bull, vagy az Atomic Energy Drinks. Egyébként az EDE adatai szerint 2012-ben 34 milliárd doboz (250 milliliteres kiszerelésû) energiaitalt vásároltak világszerte és a globális energiaital-piac 41,1 milliárd euró forgalmat bonyolított.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!