Utolsó módosítás: 2014-06-10 10:02:15 |
|
Változott a lakcímbejelentésre vonatkozó jogszabály. Az új elõírások szerint lakásvásárláskor már a szerzõdésben kiköthetik a felek, hogy a régi háztulajdonosnak igazolnia kell, hányan vannak az adott címre bejelentve. De lakásvásárlás után az új tulajdonos is bárkit kijelenthet a házból, az eljárást a jegyzõnél kell kezdeményeznie. Mindez már illetékesmentes - mondta el az InfoRádiónak Lohrmann Eszter, a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának fõosztályvezetõ-helyettese.
"Két lehetõsége van a lakásvásárlónak a lakcímbejelentések tisztázására. Az egyik, hogy az ingatlan adás-vételi szerzõdésben általában kikötik, hogy az eladó garantálja: az adott ingatlanon senki sem rendelkezik rajtuk kívül bejelentett lakcímmel, s vállalják azt is, hogy az eladásig a bejelentett személyek kiköltöznek, ezt a jegyzõnél elintézik, s az eladásnál megváltoztatják lakcímüket" - ismertette Lohrmann Eszter.
"Ha ez nem teljesül, akkor az adásvételi szerzõdést követõen az új tulajdonosnak lehetõsége van arra, hogy a jegyzõnél vagy a járási hivatalnál tájékoztatást vagy igazolást kérjen arról: az õ ingatlanjában ki rendelkezik bejelentett lakóhellyel. Az új tulajdonos illetékmentes eljárást indíthat a jegyzõnél vagy a járási hivatalnál, és kérheti a bejelentett lakcímek törlését" - tette hozzá a fõosztályvezetõ-helyettes.
Jelezte: ez az eljárás általános ügyintézési határidõhöz kötött, tehát 20 napon belül megtörténik.
Akkor sincs gond, ha a szerzõdésbõl kimarad a garantáló passzus, az új tulajdonos ez esetben is illetékmentesen kérheti ugyanilyen eljárásban a jegyzõtõl a tájékoztatást és a lakcímbejelentések törlését.
A jegyzõ ezek után lefolytatja az eljárást. Ennek keretében megvizsgálja - akár helyszíni szemle keretében - hogy valójában kik laknak ezen a lakcímen, s ha megállapítja, hogy ott a tulajdonoson és családján kívül nem lakik más, döntést hoz és fiktiválja ezeket a lakcímeket.
A jegyzõ egyben értesíti azokat, akik be voltak jelentve az ingatlanba, mégpedig a nyilvántartásban szereplõ lakcímükön. De mivel ez ugyanaz, mint ahol õk már nem laknak, a jegyzõnek ilyenkor csak értesítési kötelezettsége van.
"Ha nem veszik át a levelet, az is bizonyítja, hogy õk már nem laknak ott" - tette hozzá Lohrmann Eszter.
Az ügyfélkapus rendszeren keresztül nem lehet ilyen ügyeket intézni - hangsúlyozta a fõosztályvezetõ-helyettes.
Annak, aki a jegyzõknél szeretné a fiktiválási eljárást kezdeményezni, két lehetõsége van: személyesen vagy levélben indíthatja el az eljárást.
Az elsõ esetben a polgármesteri hivatalban kell tájékozódni az ügyfélfogadási idõrõl és személyesen intézni a teendõket. De levélben is jelezhetik az illetékes jegyzõnek, hogy benyújtják a kérelmüket és akkor a jegyzõnek a hatósági eljárásról szóló törvény szerint el kell járnia.
A jegyzõ kérheti a tulajdonostól, hogy jelenjen meg személyesen. Jegyzõkönyvet vesznek fel és ez alapján a jegyzõ már el tud járni az ügyben - ismertette Lohrmann Eszter.
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
|