2024. május 8. Szerda, Mihály.
 
Vigyázz, nehogy átvágjanak: minek vásárolsz, ha ezt nem tudod!Forrás: richpoi.com
Utolsó módosítás: 2014-06-19 09:03:15
Múlt hét péntektõl új fogyasztóvédelmi szabályozás lépett életbe az Európai Unióban, így Magyarországon is. A vásárlókat ezentúl sokkal több fogyasztói jog illeti meg.

A netes rendelésnél például jóval több idõt kapunk arra, hogy meggondoljuk magunkat, de szigorítják a termékbemutatókra vonatkozó szabályokat is. Ugyanakkor változott a kellékszavatosság, a termékszavatosság és a jótállás fogalma is. A termékszavatosság már a márciusban hatályba lépett új Polgári Törvénykönyvvel használhatóvá vált, azonban valószínûleg igen kevesen tudják, az új jogokkal milyen lehetõségeik vannak a vásárlás során, és hogy mit is jelentenek ezek a kifejezések.

Június 13-án hatályba lépett új fogyasztóvédelmi szabályozás. Ennek értelmében többek között a vásárlók hosszabb ideig gondolhatják meg magukat egy internetes vásárlás során, nem bukkanhatnak rejtett költségekbe, ha online rendelnének, vagy nem lehet emelt díjas a hívás, ha telefonos ügyintézésre kerül a sor. Annak érdekében, hogy a vásárlók könnyebben értelmezni, majd érvényesíteni is tudják jogaikat, az új szabályozás elõírja a kellék-, illetve termékszavatosság, és a jótállás fogalmának könnyen érthetõ használatát. Ezek minden, bármilyen formában megvásárolt termék esetében érvényes. A fogyasztók jogairól szóló uniós irányelvet a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerzõdések részletes szabályairól szóló kormányrendelet ültette át a hazai jogrendbe, ez utóbbi pedig az új Polgári Törvénykönyv meghatározásait veszi alapul, így a szavatossággal kapcsolatos részletes definíciók is ott olvashatók.

Az eddigi gyakorlatban sok esetben jelentett problémát az, hogy a fogyasztók nem ismerik a különbséget a kellék-és termékszavatosság, illetve a jótállás fogalma között. És emiatt nem tudják elõzetesen felmérni, hogy konkrétan milyen jogok illetik majd meg õket - tájékoztatott a Nemzetgazdasági Minisztérium. Ezért összeszedtük, mit jelentenek egész pontosan ezek a meghatározások, mit lehet tenni, ha az általunk vásárolt termék meghibásodik.

Kellékszavatosság

Abban az esetben, ha a megvásárolt termék meghibásodik, kérhetsz javítást vagy cserét ott, ahol azt megvetted, azaz az eladó vállalkozástól. Kivéve, ha az valamiért lehetetlen, vagy aránytalan többletköltséget eredményezne az eladónak. Amint felfedezted a hibát, mielõbb az eladóhoz kell fordulnod, de legkésõbb két hónappal azután, hogy észrevetted a rendellenességet. Kérdés persze, hogy ki honnan fogja tudni, vajon te mikor észlelted a hibát, hiszen annak nem feltétlenül van köze a vásárlás dátumához.

A kellékszavatossági jog a vásárlástól számított két évig érvényes. Használt áru esetén ez maximum egy év. A kereskedõ nem mondhatja az adott hibára, hogy az túl kicsi, jelentéktelen, minden hibával foglalkoznia kell. Az is fontos, hogy csere vagy javítás után újraindul a szavatossági idõ, azaz ha a következõ két év alatt újabb probléma lép fel, ismét orvosolnia kell azt a kereskedõnek.

Nézzünk egy gyakorlati példát! A nyárra való tekintettel vásárolunk egy papucsot. Alig vesszük fel kétszer, mire a pántja kiszakad a helyébõl. Ekkor a blokkal (hogy igazolni tudjuk, hogy ott vettük) visszamegyünk a kereskedõhöz, és javítást, vagy cserét kérünk. Valószínûleg ez nem fog aránytalan, más efféle kellékszavatossági igénnyel összehasonlítva jóval nagyobb többletköltséget eredményezni, hogy a segítségnyújtás elmaradjon. Így a kereskedõ köteles lesz a lehetõ leghamarabb eljárni az ügyünkben, hogy újra viselni tudjuk lábbelinket.

Termékszavatosság

Ha a megvásárolt termék elromlik, vagy valamilyen probléma adódik vele, egyenesen a gyártóhoz fordulhatsz azért, hogy kijavítsa, vagy ha a javítás túl sok idõt venne igénybe, kicserélje azt. Ez azért jelent hasznos újítást, mert így akkor is kárpótolhatnak minket az esetleges hibáért, ha a kereskedés, ahol vettük, már megszûnt, vagy egyéb okból utolérhetetlen. Így rögtön az elõállítóhoz fordulhatunk. Végül is úgyis õ kell, hogy feleljen a hibáért.

Emellett nem csak hiba esetén lehet a gyártóhoz fordulni. Amennyiben akad a terméknek olyan hiányossága, amit egyébként esetleg reklámoz, vagy feltüntet az áruleírásban, de mi mégsem látjuk ezt a termékünkben, szintén hozzájuk fordulhatunk. A gyártó (a termék elõállítója és forgalmazója) mentesül a javítás vagy csere kötelezettsége alól három esetben: ha a terméket nem üzleti tevékenysége körében gyártotta (azaz mondjuk egy termékmintánál), a forgalomba hozatalkor a tudomány és technika állása szerint nem volt felismerhetõ a hiba, illetve ha a termék hibáját jogszabály, vagy kötelezõ hatósági elõírás alkalmazása okozta. Itt is ugyanúgy két hónapon belül be kell jelenteni a hibát. Már csak azért is jobb mielõbb ezt megtenni, mert ha további, abból fakadó gondok akadnak, azért már nem fog felelõsséget vállalni a gyártó. A termékszavatosság is két évig tart.

A gyakorlatban ez úgy nézhet ki, hogy veszünk például egy márkás cipõt, aminek tisztában vagyunk a gyártójával, így az ügyfélszolgálat miatt tudjuk, hova kell fordulni, ha gond van. A termékleírásban az szerepel, hogy csúszásgátlóval van bevonva a talpa, azaz a vizes csempén is magabiztosan közlekedünk. Azonban hirtelen megcsúszunk, és kis híján összetörjük kezünk-lábunk. Ekkor reklamációval élhetünk a gyártónál, hiszen az adott cipõ "nem rendelkezik a gyártó által adott leírásban szereplõ tulajdonságokkal."

Jótállás

A harmadik terület, ahol jogainkat érvényesíthetjük, ha gondunk adódna, a jótállás, vagy közismert nevén garancia. Ez azt jelenti, hogy a termék megvásárlásakor például az adott kereskedõ biztosít minket arról, hogy a jótállási jegyen, garanciapapíron feltüntetett idõtartamon belül felelõsséget vállal az esetleges hibáért. A javítás, vagy csere nem befolyásolja a termék- vagy kellékszavatosságot, azok ettõl függetlenül mûködnek. Azaz ha rövidebb a garanciaidõ, mint a két éves fent említett szavatossági idõk egyike, inkább a gyártóhoz, vagy a kereskedõhöz forduljunk rögtön ahelyett, hogy a garanciapapírt lobogtatjuk. Az eladó vagy a gyártó egyébként akkor mentesül a jótállás alól, ha bizonyítja, hogy a hiba oka a nem rendeltetésszerû használat volt.

Ismét éljünk egy gyakorlati példával. Ha veszünk egy tévét egy mûszaki áruházban, utána a számlával oda kell sétálnunk az ügyfélszolgálatra, ott lepecsételik a jótállásunkat, és innentõl ha problémánk akad, az áruháznak kell gondoskodni a javíttatásról. Be kell hozzá mutatnunk majd a számlát és a garancialevelet.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!