2024. április 30. Kedd, Katalin, Kitti.
 
Jön elektronikus jegyrendszer Budapesten!Forrás: richpoi.com
Utolsó módosítás: 2014-10-10 10:03:51
Tarlós István jelenlétében aláírták a fõvárosi elektronikus jegyrendszer kiépítésére és üzemeltetésére vonatkozó szerzõdést a német Scheidt&Bachmann-nal a Fõpolgármesteri Hivatalban. A teljes rendszert 2017-re vezetik be, lépcsõzetesen, több ütemben.

BKK Közlemény:

A papíralapú bérletet felváltó elsõ elektronikus bérletet a budapestiek ingyen fogják megkapni. A fejlesztésnek köszönhetõen Budapest nemcsak utol fogja érni Európát, de még egy lépéssel elõbbre is kerül mindazoknál, akik mögött kullogtunk évtizedeken keresztül – mondta Tarlós István a szerzõdés aláírásakor.

Ez komoly lépés a fõvárosi közlekedés szervezésében, az utazóközönség korszerû és sokkal kényelmesebb kiszolgálásában – mondta az aláírást megelõzõen Tarlós István fõpolgármester. Hozzátette: elindul annak az idõalapú jegyrendszernek a bevezetése, „amelyet többen megígértek már, érdekes módon ebben a kampányban is, valaki nem szólt nekik, hogy már folyamatban van a dolog. Emlékeztetett rá, hogy „jóval korábban, már 2004 körül – a tegnapi fellépése alapján aggasztó állapotban lévõ – Demszky Gábor is elkezdte ezt a munkát, de aztán a pannon puma eltévesztette az ugrást, és végül nem lett belõle semmi”.

A fõpolgármester felidézte, hogy 2010-ben, amikor átvették a város vezetését, elindították a programot, a Fõvárosi Önkormányzat a BKK-t bízta meg az elõkészítéssel. 2013-ra sikerült megállapodni az EBRD-vel a finanszírozásról: 54,5 millió eurós megállapodást sikerült kötni, majd elindult a tendereztetés. 79 érdeklõdõ volt, majd az elõminõsítéseknél nyolcan maradtak állva, végül a Scheidt&Bachmann német cég nyerte el a tervezés, a kivitelezés, a karbantartás és az üzemeltetés feladatát is. Kérdésre válaszolva a fõpolgármester azt mondta: a fõváros saját forrásból 5,3 milliárd forintot biztosít a megvalósításhoz.

Tarlós István úgy fogalmazott: éppen ideje volt az idõalapú jegyrendszer bevezetésének, „mert a jelenlegi, papíralapú rendszer már Európa szégyene kezdett lenni”. Kitért arra, hogy a komplett beruházás 2017-ben fejezõdik be, akkorra fogják elhelyezni a körülbelül 800 db kaput, amelyen az elektronikus jegyrendszer használói be tudnak lépni a metrómegállók mindegyikébe. Nem lehetséges mindenhová kapukat felszerelni, a héveknél például a falra vagy az oszlopokra szerelt érvényesítõ berendezések lesznek csakúgy, mint a jármûveken.

Csaknem 2500 jármûvön mintegy 10 ezer ilyen érvényesítõ berendezés lesz, másfél millió megszemélyesített és anonim (alapvetõen a rendszeres utazóknak szóló), valamint csaknem 9 millió eldobható chipkártyát fognak kiállítani. Utóbbi a vidékek, a turisták, a fõvárosba látogatók céljait hivatott szolgálni – tette hozzá a fõpolgármester. Ismertette: ütemesen, több lépcsõben vezetik be a rendszert, elõször a bérleteket fogják kiváltani, utoljára a jegyeket. Hangsúlyozta: az elsõ chipkártyákat minden budapesti ingyen fogja megkapni.

Elsõ hallásra talán fel sem lehet mérni, milyen minõségi változást hoz kényelem szempontjából is az új rendszer. Nem kell többet sorba állni, mobiltelefonnal vagy az interneten is megvásárolhatók lesznek a jegyek és a kártyák. Budapest nemcsak utol fogja érni Európát, de még egy lépéssel elõbbre is kerül mindazoknál, akik mögött kullogtunk évtizedeken keresztül – jegyezte meg a fõpolgármester.

A ciklus elején a nulláról kellett kezdeni a munkát

Tarlós István fõpolgármester programjának részeként a Fõvárosi Közgyûlés megbízásából és támogatásával a BKK a ciklus elején fogott hozzá az elektronikus jegyrendszer elõkészítésének. A munkát nulláról kellett kezdenie, érdemben felhasználható elõzmények nem álltak rendelkezésére. A Fõvárosi Közgyûlés által 2012 elején elfogadott koncepció alapján sikerült a BKK-nak elõször finanszírozást szereznie a projekthez, majd lefolytatnia a beszerzési eljárást. Magyarország legnagyobb, legtöbbek által igénybe vett közlekedési hálózatának régi nagy hiányossága volt egy korszerû, könnyen és egyszerûen használható jegy- és bérletrendszer, mely az utasok igényeihez rugalmasan és innovatívan alkalmazkodik. Az elmúlt évtizedekben a világ számos nagyvárosában vezettek be hasonló rendszert, most ez végre Budapesten is megtörténik. Bár több mint 20 éven át ígérték, az érdemi elõkészítés és megvalósítás 2011-ben kezdõdött el.

Az elektronikus jegyrendszer bevezetésével jelentõsen emelkedik a közösségi közlekedés szolgáltatási színvonala. Az idõalapú jegy bevezetésével megújul a tarifarendszer, az új BKK-automaták és ügyfélközpontok nyújtotta értékesítési szolgáltatásokat kiegészíti majd az internetes és mobiltelefonos vásárlási lehetõség, valamint modernizálják az ellenõrzési rendszert is. Hamarosan végleg eltûnnek tehát a papírjegyek és -bérletek Budapesten.

Mindezek megvalósításában az elektronikus jegyrendszerek világpiacának egyik legnagyobb európai szereplõje, a német Scheidt&Bachmann, valamint alvállalkozójaként a hongkongi kártyarendszert is mûködtetõ Octopus lesz a BKK mint a Fõváros közlekedésszervezõjének partnere. A 2013 nyarán indult beszerzési eljáráson nyertes vállalkozás a szerzõdés értelmében nemcsak a rendszer részletes tervezését és kiépítését végzi, hanem ötéves üzemeltetését is. A Scheidt&Bachmann nem ismeretlen szereplõ a budapesti közösségi közlekedésben. Az 1872-ben alapított mönchengladbachi székhelyû cég gyártotta a BKK új jegy- és bérletkiadó automatáit is, melyekbõl már több mint 200 darab üzemel sikeresen Budapesten és a környezõ településeken.

A szerzõdés aláírását követõen kezdõdik meg az elektronikus jegyrendszer részletes, több hónapig tartó mûszaki-informatikai szállítói elõkészítése, majd a tesztidõszak után elõször az ingyenesen utazó utasok kapnak kártyát. Ezt követi a bérlet típusú termékek kiváltása, majd ha az elektronikus kapuk és a jármûfedélzeti jegykezelõk cseréje megtörtént, a projekt az idõlapú jegy és a díjplafon-konstrukció bevezetésével ér véget. A fejlesztésben az összes felszíni jármûvön új érvényesítõ készülékeket szerelnek fel, valamint az összes metró- és kiemelt hévállomást automatikusan mûködõ be- és kiléptetõ kapuval látják el, mindezt megelõzõen pedig kiépül a rendszer központi része. A rendszer teljes egészében 2017-ben váltja ki a mai papíralapú jegyeket és bérleteket, ezért az átmeneti idõszakban a két rendszer párhuzamosan mûködik majd.


Beszerzés és finanszírozás

Az elektronikus jegyrendszer bevezetését az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) 54,5 millió euró értékben finanszírozza a 2013. szeptemberben aláírt Kölcsönszerzõdés értelmében. A Fõvárosi Önkormányzat a 2013 áprilisában megkötött Fejlesztési Megállapodásból 5,3 milliárd forintot bocsátott a BKK rendelkezésére.

Az elektronikus jegyrendszer tendere az EBRD beszerzési eljárása alapján zajlott le, amelyben 8 pályázó közül 6-an teljesítették a BKK által megszabott – és az EBRD által jóváhagyott – komoly elõminõsítési kritériumokat. Ezt követõen, az elõminõsítés lezárása után, 2014 márciusában kezdõdött el az elsõ ajánlattételi szakasz, ahol az elõminõsített ajánlattevõk a legfontosabb mûszaki és üzleti követelményeket tartalmazó mûszaki specifikáció alapján elkészítették saját mûszaki ajánlatukat.

A beérkezõ javaslatok és az azt követõ mûszaki tárgyalások alapján a BKK elkészítette a végleges mûszaki specifikációt, amelyre az elõminõsített ajánlattevõk mûszaki és kereskedelmi ajánlatot adtak. Mind a négy elõminõsített pályázó, azaz a – nyertes Scheidt&Bachmannon kívül – az amerikai Cubic, a dél-koreai LG CNS, valamint a francia Thales-Xerox konzorcium is érvényes ajánlatot adott be. A Scheidt&Bachmann árajánlata a rendszer bevezetésére és ötéves üzemeltetésére összesen 91 millió euró, a második helyezett LG CNS ajánlata 112 millió euró, a harmadik Cubicé 128 millió euró, míg a negyedik Thales-Xerox ajánlata 168 millió euró, azaz rendkívül erõs versenyhelyzetben egyértelmû eredménnyel végzõdött az eljárás: a legolcsóbb, mûszakilag is megfelelõ ajánlat nyert.

A nemzetközi piac a beadott mûszaki-technológiai, valamint árajánlatokon keresztül visszaigazolta a BKK koncepcióját és költségbecslését a bevezetési, valamint üzemeltetési költségeket érintve egyaránt: a nyertes ajánlat alatta marad az elõzetesen becsült költségeknek. Ennek eredményeképp kijelenthetõ, hogy a projekt megvalósítása és majdani üzemeltetése nem forráshiányos.

A rendszer fõ elemei

Az elektronikus jegyrendszer mûködésének alapját a központi rendszer jelenti, amely nyilvántartja a kártyákat és más utasmédiákat, a termékvásárlásokat és egyenlegfeltöltéseket, elvégzi az árkalkulációt és a kapcsolódó pénzügyi elszámolásokat, valamint támogatja az új, integrált értékesítési csatornákat. A szállító feladata a rendszer összes hardver- és szoftverelemének szállítása, üzembe helyezése, teljes körû konfigurációja, tesztelése, majd átadása üzemeltetésre.

Számításaink szerint 1,5 millió megszemélyesített és anonim (alapvetõen a rendszeres utazóknak szóló), valamint csaknem 9 millió eldobható (alapvetõen a Budapestre látogatóknak szóló, rövidebb idejû felhasználást lehetõvé tevõ) okoskártyát bocsátanak ki a következõ években. Ehhez új internetes felületet fejlesztenek, a BKK-automatákat integrálják az elektronikus jegyrendszerbe, bevezetik a telefonos ügyfélszolgálaton történõ értékesítést, valamint kártyamegszemélyesítõ géppel látnak el minden BKK ügyfélközpontot.

A bevételvédelmi rendszert is megújítják, hiszen a metró- és a kiemelt hévállomásokra mintegy 800 automatikusan mûködõ be- és kiléptetõ kaput telepítenek, az ellenõrök pedig összesen több mint 600 új, hordozható kézi készülék segítségével végzik majd munkájukat, amelyek segítségével könnyen és gyorsan ellenõrizhetik a kártyák érvényességét. A szállító feladata lesz az összes állomás kapcsolódó szerelési terveinek elkészítése, a teljes hatósági engedélyeztetés, a kapuk gyártása, szállítása és kiépítése.

A rendszer részét képezi majd a 2500 jármûre (buszra, trolibuszra, villamosra) felszerelendõ mintegy 10 ezer darab új érvényesítõ készülék, míg a kapuval nem lezárható hévállomásokra 450 állomási érvényesítõ készüléket helyeznek ki. A jármûvek elektronikus jegyrendszerre való felkészítése a projekt legidõigényesebb része (tanulva a FUTÁR telepítésének tapasztalataiból is), emiatt tart a beruházás mintegy 3 évig, és nyilvánvalóan csak ennek a folyamatnak a végén lehet teljesen kivezetni a mai papíralapú jegyeket.

Változások az elektronikus jegyrendszer bevezetésével

A fejlesztéseknek köszönhetõen a papírbérletet és -jegyeket felváltja egy chippel ellátott mûanyag kártya, amelynek megszemélyesített és anonim formáját is választhatják az utasok. A névvel és fényképpel ellátott (megszemélyesített) utazási kártya más részére nem lesz átadható, és bármilyen kedvezményes terméket (díjmentes, nyugdíjas stb.), valamint különbözõ bérlettípusokat is csak ezzel a megszemélyesített mûanyag kártyával lehet majd vásárolni. Az anonim kártya ezzel ellentétben fényképet és nevet nem, csak egy kártyaszámot tartalmaz, ennek megfelelõen mások részére átruházható, átadható majd. Ez a kártya a hozzá rendelt egyenleg terhére kizárólag jegy típusú termékek vásárlására jogosít.

Kinek mi változik majd?

Bérleteseknek: a bérletigazolványt felváltja egy megszemélyesített chipkártya, a papír bérletszelvény megszûnik, és virtuális termékké válik. Hasonlóan mûködik majd, mint egy bankszámla, a hozzá tartozó bankkártya, illetve a pénz, ami a számlán van. A számlát a BKK fogja vezetni, a bankkártyának az utazási kártya felel meg, míg a számlán lesz nyilvántartva a bérlet. Lehetõség lesz a bérlet automatikus meghosszabbítására vagy – a kártya elvesztése esetén annak – letiltására és a bérlet új kártyára való áttöltésére, akár interneten keresztül is. Az összes, a BKK által forgalmazott bérlet elektronikus rendszerûre áll át a projektben, a papíralapú bérletek fokozatosan megszûnnek. A mai ismert bérlet típusú termékek (havi, éves stb.) a koncepció értelmében megmaradnak. A diákok – terveink szerint – az új diákigazolvány segítségével tudnak bérletet vásárolni, illetve a kártyát a rendszerben közvetlenül tudják majd használni.

Csak jeggyel utazóknak: a jeggyel rendszeresen utazóknak is szükségük lesz – anonim vagy megszemélyesített – chipkártyára, melyre elõre kell pénzösszeget feltölteniük. Kedvezõ változás, hogy az eddig megszokott jegyeket felváltja az idõalapú jegy, amely érvényességi idején belül (pl. 30 vagy 60 perc) korlátlan számú átszállást és utazást tesz lehetõvé Budapesten, ezért minden fel-, illetve átszálláskor érvényesíteni szükséges. Az utasok többségének ez könnyebbséget, olcsóbb utazást is jelenthet a jelenlegi vonaljegyhez képest, hiszen nem bünteti az átszállást. Bevezetik a napi költési díjplafont, amely az elõre váltott napijegyeket fogja kiváltani: ha a jeggyel utazók egy napon belül meghatározott számú jegyet használnak fel, akkor aznap már többet nem von le a rendszer a számlájukról. Ez azért praktikus, mert adott napon az utazás megkezdésekor nem kell eldönteni, hogy jegyet vagy napijegyet vásároljon az utas: adott összegnél semmiképp nem tud többet BKK-s utazásra költeni Budapest területén. Anonim kártya vásárolható majd a BKK automatáiból, feltölteni pedig az interneten is lehet.

Azok az alkalmi utasok, akik rendszertelenül és ritkán, évente egyszer-kétszer használják a budapesti közösségi közlekedést, és ezért nem rendelkeznek sem anonim, sem megszemélyesített kártyával, egy papíralapú okoskártya („smart paper”) használatával utazhatnak. Ez gyakorlatilag egy olyan idõalapú jegy, amely Budapest közigazgatási határán belül az érvényességi idõtartam alatt (pl. 30 vagy 60 perc) korlátlan átszállásra jogosítja tulajdonosát. Egyszeri használat után eldobható, hiszen újabb termék vásárlása nem lehetséges vele. A jegy az automatákból elérhetõ lesz.

Érvényesítés: a metrón belépéskor a kapukba épített új érvényesítõ készülékhez való érintéssel – bérleteseknek, ingyen utazóknak és jegyeseknek is. Buszon, villamoson, trolibuszon a jármûfedélzetre telepített érvényesítõ készülékhez való érintéssel – bérleteseknek, ingyen utazóknak csak elsõajtós járatokon, jegyeseknek minden felszálláskor. A héven a fõbb állomásokon a kapuknál, a metróhoz hasonló módon, a kapukkal nem rendelkezõ megállóhelyeken a peronra telepített érvényesítõ készülékeknél kell érvényesíteni induláskor és érkezéskor is, mivel a hévek átlépik Budapest közigazgatási határát, és így tarifazónát váltanak – bérleteseknek, ingyen utazóknak és jegyeseknek minden esetben.

Ellenõrzés: az elektronikus jegyrendszer bevezetésével az ellenõrök hordozható készülékekkel fogják ellenõrizni a jegyek és bérletek érvényességét. Az elektronikus ellenõrzésnek köszönhetõen gyorsabban és könnyebben történik majd a kontroll. A felszíni véletlenszerû ellenõrzés megmarad, a metrókban az állandó beléptetési ellenõrzést a kapuk váltják fel, de a kapusoron belül a véletlenszerû ellenõrzés megmarad.

Megszûnhet a pénztárak elõtti sorban állás, mert az utazási kártyákat és az azokhoz tartozó utazási számlát a jövõben pillanatok alatt, interneten vagy telefonos ügyfélszolgálat segítségével, valamint az újonnan telepítendõ 300 jegyautomata bármelyikén is fel lehet tölteni.

Fejlesztési terveinkben szerepelt, hogy a jelenlegi diákigazolványok alkalmasak legyenek a kedvezményjogosultság igazolására, valamint a budapesti elektronikus jegyrendszer közvetlen használatára. Továbbá az is, hogy az érintés nélküli bankkártya (MasterCard – PayPass, Visa – PayWave) is alkalmas lesz az elektronikus jegyrendszerben való közvetlen használatra, ahol az utazások összegét a nap végi összesítéskor vonja le majd a rendszer. A bankkártyák használatához elõzetes regisztráció nem lesz szükséges a BKK háttérrendszerében, azonban a regisztrációkor az utas tájékozódhat az utazástörténetrõl, a tranzakciókról.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!