2024. április 26. Péntek, Ervin.
 
Mostantól kötelezõ: balesetet elõzhet meg az új rendszerForrás: richpoi.com
Utolsó módosítás: 2014-11-16 09:51:54
November 1-jétõl csak abroncsnyomás-ellenõrzõ rendszerrel felszerelt személyautókat lehet forgalomba hozni az Európai Unióban. Az intézkedés célja a balesetek megelõzése, de hasznos azért is, mert megfelelõ keréknyomással kevesebbet fogyaszt az autó, az idejében megjavított gumi pedig megmenthetõ – hangzott el a Kossuth Rádió Napközben címû mûsorában.

Sokan rendszertelenül, esetleg csak hosszabb út elõtt ellenõrzik a keréknyomást az autókon, nekik is segítség lesz az új jármûvekben kötelezõ úgynevezett TPMS-rendszer, amely kétféle lehet.

Kain Dénes mûszaki tanácsadó adásunkban elmondta: a direkt rendszer esetében mindegyik kerékabroncsba érzékelõt szerelnek, amely precízen tájékoztatja a nyomásról komputert, még álló helyzetben is. Az indirekt módszer az ABS sebességjelét veszi alapul: a lecsökkent nyomású abroncs sebessége ugyanis megnövekszik, ezáltal ebben az esetben is látható lesz a mûszerfalon a probléma. Hozzátette: az indirekt módszer fog elterjedni, hiszen „az autó ABS-e amúgy is látni fogja a sebességjelet, azaz csupán szoftver kérdése, hogy jelezze a gépkocsi a defektet.

A keréknyomás-ellenõrzõ még nem elterjedt technikai megoldás Magyarországon, de egyes új autókban már gyári felszerelésként megtalálható, és utólag is beépíthetõ a gépkocsikba – mondta el Halászi Lajos autógumis mester. Kiemelte: a tapasztalatok szerint azokon az autókon, amelyek rendelkeznek a rendszerrel, jobb állapotú a gumiköpeny, hiszen már egy-két tizednyi nyomáskülönbségnél is jelez a számítógép, azaz még azelõtt orvosolni lehet a problémát, mielõtt az abroncs tönkremenne, ennek balesetmegelõzõ szerepe is van – tette hozzá.

Ez utóbbira hívta fel a figyelmet Székely Gyula vezetéstechnikai tanár is. Hangoztatta: fontos, hogy menet közben, autópályán, autóúton, 80 és 130 km/h sebesség között haladva ne változzon meg az autó menetstabilitása, „kormányzottsági” tulajdonsága. Ha lapos gumival jár valaki, az autó imbolyog, kisebb mozdulatokra is nagyobb bedõlések, visszarugózások tapasztalhatók, ha pedig valaki túlfújt gumival jár, az autó „merevebb” lesz, elpattog az útbordákon, pár négyzetmilliméterrel kevesebb gumimolekula éri az utat. Hozzátette: az emberek egy része önként fogja kérni az új eszköz alkalmazását.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!