2024. május 1. Szerda, Fülöp, Jakab.
 
Veszélyben a közutakon: a fejekben kellene rendet tenniForrás: richpoi.com
Utolsó módosítás: 2014-11-16 11:47:47
Évente 1 millió 200 ezer ember hal meg közúti balesetben a világon, azaz percenként hárman. Az Európai Unióban egy év alatt 30 ezren vesztik életüket az utakon, hazánkban pedig tavaly hat év után elõször nõtt a balesetek száma.

Az elmúlt évben majdnem 16 ezer személyi sérüléssel járó közúti közlekedési baleset történt az országban, ami emelkedést jelent a 2012-es adatokhoz képest, igaz, tavaly 17-tel kevesebben vesztették életüket az utakon – hangzott el a Kossuth Rádió Napközben címû mûsorában.

Bár nem a legfõbb tényezõ, nagyon sok balesethez „járulhat hozzá” a telefonálás, az SMS-ezés, az e-mailezés, a leggyakoribb baleseti ok azonban – 25-28 százalékban – a sebességtúllépés – mondta el adásunkban az Országos Rendõr-fõkapitányság Országos Baleset-megelõzési Bizottságának fõtitkára. Kiss Csaba kiemelte a relatív sebességtúllépést, amely azt jelenti, hogy az autóvezetõ nem az út és látási viszonyoknak megfelelõen választja meg a sebességet. Ez fokozottan jellemzõ a mostani, õszi, téli idõszakra. Ha csökkentjük a sebességet, máris sokat tettünk a balesetek megelõzéséért – hangsúlyozta.

A gyorshajtó kamionosokról szólva szakember rámutatott: nem lehet indok, hogy idõre kell teljesíteni a fuvart, hiszen mindenki el akarja érni a célját. Kitért arra is, hogy hamarosan több száz, fix és mobil sebességmérõt helyeznek el az utak mentén.

Kiss Csaba felhívta a figyelmet a jelenleg is zajló „Látni és látszani” akcióra is, amelynek keretében a kijelölt optikákban a sofõrök látását, közel 300 szervizben pedig az autók világítástechnikai berendezését vizsgálják át ingyenesen. A friss jogosítvánnyal rendelkezõkrõl, illetve a diszkóbalesetekrõl szólva az alezredes azt tanácsolta: ha lehetséges, a fiatalok egy ideig együtt vezessenek rutinosabb autósokkal, például a szüleikkel, hogy minél több tapasztalatot szerezzenek.

A hivatalos felmérések azt mutatják, hogy „nem olyan rossz” a biztonsági övet használók aránya, az emberek átlagosan 80-85 százalékban bekötik magukat. Ugyanakkor ezen is javítani kell, mert nagyon fontos a biztonsági öv szerepe, a tévhittel ellentétben ugyanis a kocsiban ülõk nem tudják kitámasztani magukat még 20-30 km-es sebességnél történõ ütközésnél sem, mert akkora erõhatás éri õket. Az öv használata megszokás kérdése, ha elhatározzuk, hogy bekötjük magunkat, az napok, hetek múltán természetessé válik – fejtette ki Kiss Csaba.

A fejekben kellene rendet rakni, elveszett az alázat – fogalmazott a közlekedésmorálról a mûsorban Gönczi Péter vezetéstechnikai oktató. A szakember szavai szerint „öncélú” a mai közlekedés, „mindenki csak a maga tennivalóját végzi, csakis arra figyel”. Hozzátette: nagyon kevés idõ jut a környezet megfigyelésére, az autósok nem mérik fel „az ember-gép-talaj kapcsolatát”, csak azt nézik, mennyi idõ alatt lehet célhoz elérni. Pedig a környezetre való figyelés nagyon fontos lenne, különösen ebben az idõszakban, amikor az egyik nap száraz, meleg az idõ, másnap pedig fagypont közeli a hõmérséklet és csúsznak az utak. Még délelõttrõl délutánra is szélsõségesen megváltozhat az idõjárás, erre a képzéseken is külön fel kellene hívni a figyelmet – mondta a Napközben adásában az oktató.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!