2024. április 27. Szombat, Zita.
 
NGM: a fair bankokról szóló törvény erõsíti a fogyasztóvédelmetForrás: richpoi.com
Utolsó módosítás: 2014-11-29 10:27:57
A fair bankokról szóló törvény jelentõsen erõsíti a pénzügyi szektorban a fogyasztóvédelmet - mondta Balogh László, a Nemzetgazdasági Minisztérium pénzügypolitikáért felelõs helyettes államtitkára a Privátbankár.hu portál Pénzügyi tudatosság fórum címû szakmai konferenciáján.

Balogh László elmondta: a kormányzat a pénzügyi ismeretek terjesztésével, az ezzel kapcsolatos intézményrendszer fejlesztésével, az itthoni és az európai szintû fogyasztóvédelmi szabályalkotással erõsítheti a hazai pénzügyi kultúrát. Kiemelte: a Magyar Nemzeti Bank ebben kulcsszerepet játszik, részben azzal, hogy fogyasztóvédelmi hatóságként ellátja a pénzügyi intézmények felügyeletét, részben kezeli a fogyasztói panaszokat. A pénzügyi ismeretek terjesztéséhez nagyban hozzájárul az, hogy az Állami Számvevõszék, az MNB és az NGM ez év áprilisában megállapodást írt alá a hazai pénzügyi kultúra fejlesztése érdekében - tette hozzá a helyettes államtitkár.

Kiemelte, hogy a pénzügyi szektorban a legjobb fogyasztóvédelem az önvédelem. A helyettes államtitkár kitért arra, hogy a pénzügyek terén a fogyasztóvédelem mindig is jelen volt, de a válság során és utána a szerepe nagyon felerõsödött. Úgy vélte, a pénzügyi kultúra, a pénzügyi ismeretek fejlesztésével, terjesztésével csökken leginkább a pénzügyi szektor ügyfelei, a fogyasztók kiszolgáltatottsága és sérülékenysége.

Elmondta: a korábbi években a gazdaságilag legfejlettebb hét ország, majd a húszak - a G7 és a G20 államok - is a pénzügyi fogyasztóvédelem megteremtésérõl, erõsítésérõl határoztak, késõbb így döntött az OECD is. A válság hatására az Egyesült Államok, az Európai Unió is nagy hangsúlyt helyezett a pénzügyi szektorban a fogyasztóvédelem erõsítésére, Magyarországon az akkori pénzügyi fõhatóság, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) 2010-ben fogyasztóvédelmi jogkört kapott.

Balogh László szólt arról is, hogy a pénzügyek terén milyen a tudatos fogyasztó. Véleménye szerint az ilyen ügyfél ismeri és érti az alapvetõ pénzügyi kifejezéseket, termékeket, tisztában van az alapvetõ, valós pénzügyi kockázatokkal, megérzi, hol kell azokat keresnie, mire kell rákérdezni az ügyintézõktõl. Ennek alapján már körültekintõen képes dönteni a számára megfelelõ pénzügyi termékekrõl - fûzte hozzá a helyettes államtitkár. Rámutatott: a magyar banki ügyfelek gyakori hibái, hogy idegenkednek a pénzügyi szolgáltatásoktól, nem ismerik fel, illetve kerülik a kockázatokat, és nem hasonlítják össze a különbözõ banki ajánlatokat.

A helyettes államtitkár szerint a pénzügyi tudatosság erõsítésében jelentõs szerepe van a környezetnek, például a szülõknek, a barátoknak is. Természetesen a pénzügyi szektor szereplõinek, a bankoknak, a brókercégeknek is megvan a felelõsségük. Az olyan intézmények, fõhatóságok, mint az MNB, az ÁSZ vagy a BÉT, valamint az iskolarendszer javíthatják a pénzügyileg tudatos fellépést - mondta Balogh László.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!