Utolsó módosítás: 2016-09-05 19:03:06 |
|
A közbeszerzési pályázatokon kegyvesztetté vált Közgép a konkurenciánál 25 milliárd forinttal olcsóbban építené meg az M4-es újabb szakaszát, a visszatéréshez egy erõs olasz nagyvállalattal társult – írja a Világgazdaság. Ez azt jelenti, hogy Simicska Lajos cége a versenytársaihoz képest egyharmaddal kevesebbért építené meg az M4-es autópályának a magyar–román országhatártól Berettyóújfaluig tartó 27 kilométeres szakaszát és az arra esõ mûtárgyakat.
A lap által megszerzett adatok szerint a Közgép és az olasz Itinera 58 milliárdos ajánlatot tett a szakaszra, a következõ legalacsonyabb árat az utóbbi idõk legtöbb beruházását elvivõ, s emiatt új Közgépként emlegetett Hódút-Duna Aszfalt-A-Híd konzorcium tette, a magyar hármas csaknem 83 milliárd forintért vállalná a munkát, a francia tulajdonú Colas Hungária és a Colas Közlekedés Építõ 84 milliárdért, a szlovák és a cseh cégekkel (Doprostav, Subterra) együtt pályázó út- és vasútépítéssel is foglalkozó lábatlani Dömper Kft. pedig 87 milliárd forintért építené meg az M4-es autópálya keleti végét.
A Közgép új partnere, az Itinera egyébként nem kispályás: az Olaszország második legnagyobb autópálya-üzemeltetõjének számító Gruppo Gavio része. A Rómában és Torinóban is székhellyel rendelkezõ csoport Olaszországban 1460 kilométer autópályát üzemeltet – ez a teljes olaszországi sztrádahálózat 18 százaléka –, Brazíliában pedig 1860 kilométert.
A lap azt is megjegyzi: bár a nemrég módosított közbeszerzési törvény szerint nem feltétlenül a legjobb árajánlatot benyújtót kell kihozni nyertesként, hanem az összességében legjobb ajánlattevõt, de a Közgép–Itinera a második legnagyobb súllyal szereplõ környezetterhelési értékben is a legjobb ajánlatot tette. A zászló tehát az összpontszámok alapján is a Közgép–Itinera párosnak áll, körülbelül egyötöddel elõzve a legfõbb konkurenseket.
Feltáróút építésén dolgoznak munkagépek az épülõ M4-es autópálya kitûzött nyomvonalán Szolnok határában 2014. április 4-én. Fotó: Mészáros János / MTI
Nem ez az elsõ eset, hogy a Közgép feltûnõen alacsony árral pályázik, bár tavaly például pont a túl nagy olcsóságra hivatkozva zárták ki egy közbeszerzésbõl. Ezért akkor meg is bírságolták a pályázatot kezelõ BKK-t. Mindenesetre a VG cikke szerint a beruházás részletei fényében a Közgép mostani ajánlatát nehezen lehetne irreálisan olcsónak nevezni: a teljesen sík pályaszakaszt kilométerenként 2,1 milliárdért csinálnák meg.
Simicska cége egyébként anno az M4 egy másik szakaszát is elvesztette, bár ott pont nem az olcsóság, hanem a drágaság volt a gond.
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
|