Önt kiválasztottuk, töltsön ki egy kérdőívet, cserébe a voucherünkkel három napnyi szállást kap ingyen egy európai hotelben. Nem hangzik rosszul. Csak aztán a vouchernek kiállítási díja lesz, az ingyenes szálláshelyen pedig kötelező ellátási díjat kell fizetni.
Hogy tetszene a következő „marketingtrükk”? Hatalmas betűkkel hirdeti egy tábla, hogy ingyen van a hamburger. Ám, aki valóban odalép a pulthoz és kér egyet, hamar meglepődik, mert az elkészült hamburgert átnyújtó hölgy mégis kér kétezer forintot.
Az értetlenkedést látva pedig az eladó közli, hogy a hamburger tényleg ingyen van, de a szalvéta és a kiszolgálás díja kétezer forint, „mindez ott volt a táblán, csak messziről nem látszik, mert egy kicsit kisebb betűkkel írtuk fel”.
Megdöbbentő, de igaz, ez a pitiáner becsapás hosszú évek óta működik zavartalanul egy utazási szolgáltatás formájában Magyarországon is. Nem is kérdés, hogy az eladási metódus alapvetően a megtévesztésre, a valódi információk apró betűs, szinte teljesen olvashatatlan közlésére, vagyis inkább elrejtésére alapozza az üzleti modelljét. És senki nem lép fel ellene, hiszen mint látni fogjuk, magyar cég nincsen a rendszerben.
Kiválasztott vagy!
A sztori több lépcsőből áll. A kéretlen e-mailekben bejelentkező cég valahogyan megszerzi a számára szükséges adatbázist. Állítólag egy Network.hu Kft. elnevezésű cégtől kapja a címeket, amelyik vállalkozás ehhez egy nyereményjátékon való részvétel közben begyűjtött engedélyek alapján jogosult. (A cégregiszterben fellelhető e-mail-címen kerestük a társaságot, de eddig választ nem kaptunk.)
Mindenesetre általában jómódú, valóban gyakran utazó embereket tud megkeresni a feladó.
A megszerzett címekre már az első levélben kiküld egy személyes voucher-kódról szóló értesítést, amelyben a feladók (keretes írásunkban látszik, hogy mely vállalkozások állnak a megtévesztés hátterében) azt állítják, hogy a címzettet a nemzetközi utazási oldalakon tapasztalható fokozott aktivitása alapján találták meg és választották ki. Ez természetesen ellentmondás az adatszerzésre vonatkozó apró betűs megjegyzéssel, de nem ez a legfontosabb a sztoriban.
Így néz ki az átverős e-mail (kattintson, es megnézheti az egész e-mailt)
A szervezők
De ki szervezi ezt az egészet? Nem lehet fellépni ellenük? Több, természetesen kivétel nélkül külföldi társaság van az ügyletsorozat mögött, így a hazai hatóságok nehezebben kezelik őket.
Eurorest és Geoplus a két fő elnevezés, előbbi a hoteleket szervezi, utóbbi a közvélemény-kutatást végzi. Ha azonban kapcsolatot szeretnénk létesíteni velük, akkor már a TLG Travel Group LLC nevű cég áll, amely a mérsékelten bizalomgerjesztő Wilmington, Delaware-ban van bejegyezve, ez az állam számít az Egyesült Államok egyik legfőbb offshore-paradicsomának. Az Eurorest honlapján az amerikai iroda mellett egy lengyel információs központ elérhetőségei is szerepelnek, ám a panaszos ügyfelek arról panaszkodtak fórumokon, illetve arról tájékoztatták az Indexet, hogy megkereséseikkel érdemben nem foglalkozik a cég. Ugyanakkor, arról is kaptunk tájékoztatást, hogy aki elég hangosan verte az asztalt, az visszakapta a pénzét!
Az ajánlat
A vonzó ajánlat a következő, amennyiben a címzett kitölt egy kérdőívet az utazási szokásairól, akkor értékes vouchert kap, amellyel párjával együtt három napnyi ingyenes szálláshelyre lesz jogosult. Választani hatalmas kínálatból lehet, utazni pedig a következő hónapokban kell – hangzik az attraktív ajánlat.
Hogy egy kicsit még fontosabbnak érezze magát a kiválasztott, a levél azt is hangsúlyozza, hogy a voucher nagyon személyes, nem átruházható.
A harsány e-mail jutalom-vouchere talán kicsit gyanús, de azért akár még hihető is lehet, hiszen három nap egy közepes, vagy alsókategóriás szállodában, panzióban (150-200 euró), esetleg megérhet ennyit egy jómódú ügyfél szokásainak megismerése. Nem egy elképesztően nagy ajándék, mint a nigériai csalások 30 millió dolláros jutalmai, más kérdés, hogy valójában ajándékról szó sem lesz.
Kérdőív
A kitöltendő kérdőív csak pár egyszerű kérdést tartalmaz, bár próbálkoztam vele, nem lehet rosszul kitölteni. Minden válasz jó, és azon sem akad fenn a rendszer, hogy az utazásra 1500 forint/napnál kevesebbet szokott szánni a kitöltő, de luxusszállodákban tervez nyaralni.
Aki aztán befejezi a kitöltést, és a személyes adatait is megadja, kap egy visszacsatolást, hogy fizessen be a voucher kiállításáért egy egyszeri, 3500 forintos díjat. Három nap ingyen szállás, 3500 forint voucher-díjért? Ekkor még mindenki boldog, jó ellenértéknek tűnik, biztosan sokan fizetnek és regisztrálnak.
A kérdőív
Ellátási díj
Ám amikor a befizetés megtörténik és a rendszer átvezet a kiválasztható szállodák kínálatához, a gyanútlan ügyfél számára kiderül, hogy bár a szálláshelyek valóban ingyenesnek vannak feltüntetve,
kötelező ellátási díjat kell fizetni
A félpanziók árai pedig nagyon magasak, megnéztünk néhányat a rendszerben található pár magyar panzióból, fejenként és naponta 9 ezer forintos volt a díj egy győrújbaráti panzióban, az egyetlen budapesti szálláshelyen pedig 31 euró (ez is valamivel több mint 9 ezer forint). Egy-két kevésbé frekventált régióban már fejenként 5-6 ezer forintos ajánlat is van, bár sokatmondó, hogy az ár nem úgy van megfogalmazva sehol, hogy naponta fejenként 8 ezer forint, hanem úgy, hogy naponta, fejenként 8 ezer forinttól.
Az azonban világít, hogy valójában ugyanott tart az az ügyfél, mintha egy foglalási oldalon megvette volna a teljes szolgáltatást, szállásdíjjal, reggelivel, menüvacsorával.
Panaszkezelés
A becsapott emberek tombolnak, panaszkodnak, visszakérik a pénzt, fórumokon cserélnek eszmét, feljelentést tennének, de ekkor több akadályba is ütköznek.
Kiderül például, bár azt nehéz megítélni, hogy ez mennyire mentesíti a szervezőket, hogy már az első levél legalján (gondosan apróra kicsinyítve) voltak ilyen mondatok: „A voucher elkészítéséért és az elküldéséért a megadott címre, kibocsátási díjat (3500 Ft) kell fizetni. A voucherrel történő üdülés egyedüli és teljes költsége az az ellátási díj, amit a szálláshelyre érkezéskor kell fizetni.” Vagyis, bár természetesen jól elrejtve, de a szolgáltató védekezhet azzal, hogy ő tájékoztatott. Miközben a pozitívumok hatalmas, színes betűkkel, linkekkel vannak feltüntetve.
A nagyobb baj azonban az, hogy nehéz a felelősöket utolérni. Bár a fizetésig minden magyarul zajlott, amint az ügyfél visszakérné a pénzét, már csak külföldi címek és telefonszámok lesznek, ahol senki nem jeleskedik a panaszkezelésben. Igaz beszéltünk olyan ügyféllel is, aki végül visszakapta a 3500 foritját.
Sajnos a hazai fogyasztóvédelmi hatóságnál (amely újabban a kormányhivatalokhoz tartozik) szintén csak felteszik a kezüket, nincsen a rendszerben olyan magyar cég, amely felett hazai intézményeknek joghatósága lenne.
Az utazási irodák fellépnének
Hajdú Attila, az STA Travel utazási iroda vezetője, aki a Magyar Utazási Irodák Szövetsége nemzetközi kapcsolatok bizottságának vezetője, elmondta, hogy hasonló metódus gyakran felbukkant az elmúlt három évtizedben világszerte, de azon meglepődött, hogy még ma is működik. Mostanában inkább a balti államokból hallottak panaszokról, de ott a fogyasztóvédelem és az utazási irodák közösen hívják fel a figyelmet a csalások veszélyeire.
Úgy tudjuk, hogy ott az érintett országok attól is tartottak, hogy orosz csalók áldozatává válnak, akik akár másra is használhatják az adatokat.
Magyarországon a Magyar Nemzeti Bank (MNB) gyakorlata lenne iránymutató, ugyanis az MNB bátran ad ki figyelmeztetést, ha olyan külföldi cégekre bukkan, amelyek Magyarországon próbálnak illegálisan pénzt gyűjteni, piramisjátékot szervezni.