2024. május 3. Péntek, Tímea, Irma.
 
Indul a fûtési szezon: így nem kapcsolhatnak ki a szolgáltatásbólForrás: saját
Utolsó módosítás: 2012-09-20 09:13:27
Bár nyáron sok háztartás rendezte elmaradását, továbbra sem túl jó a magyar lakosság közüzemidíj-fizetési hajlandósága. Az adóssághalmozásból pedig gyakorta nehéz kijönni, így sok esetben szolgáltatást felfüggesztik. Azonban van lehetõségünk arra, hogy "védendõ fogyasztóvá" váljunk.

Bár nyáron sok háztartás rendezte elmaradását, továbbra is kritikán aluli a magyar lakosság közüzemidíj-fizetési hajlandósága - derül ki néhány hazai gáz- és áramszolgáltató körében végzett friss felmérésünkbõl. Arról nem is beszélve, hogy a fûtési szezon kezdetével a legtöbb közmûcég az elmaradások további növekedését várja. Az õszi-téli idõszakban szezonálisan általában akár 30-40 százalékos növekedést is elkönyvel a legtöbb szolgáltató, mely hagyományosan a karácsonyi-újévi idõszakban, illetve a fûtési szezon végén tetõzik.

Bár a Tigáz Zrt. tájékoztatása szerint a 2012-es fûtési szezon végéhez képest 39 százalékos visszaesést mutat a társaság lakossággal szemben fennálló kintlevõség-állománya, ennek ellenére a tavalyi év hasonló idõszakához viszonyítva már 5 százalékos emelkedésrõl beszélhetünk a szegmensben. A társaság közlése szerint a késedelmes fizetés a lakossági ügyfelek 15 százalékát érinti, melynek jelentõs része, mintegy kétharmada 60 napon túli elmaradás. Sõt, a közmûcég tájékoztatása szerint akadnak milliós nagyságrendû tartozást felhalmozó ügyfeleik is.

Az E.ON Hungária Zrt. tájékoztatása szerint a tavalyi év hasonló idõszakához képest összességében 14 százalékkal növekedtek a lejárt követelések. Ezen belül a koros - féléven, illetve éven túli - követelések számottevõ növekedést; míg a törvényi változások eredményeképp a fiatalabb követelések csökkenést mutatnak, mely egyértelmûen a kikapcsoláshoz vezetõ türelmi idõ lerövidülése miatt felgyorsult a felszólítási ciklusnak köszönhetõ. A társaság tájékoztatása szerint egyébként a lakossági áramos ügyfelek 22 százaléka, míg a lakossági gázfogyasztók 19 százaléka fizet késedelmesen. 61 napon túli tartozása pedig a lakossági áramfogyasztók 9,5 százalékának, míg a gázfogyasztók 8,5 százalékának van. Mindazonáltal növekedést mutat a védendõ fogyasztók állománya is - a tavalyi évhez képest 500-al több fogyasztó került be a rendszerbe. Az összesen 71,3 ezer regisztrált védendõ státuszú ügyfelbõl 62,3 ezer az áramfogyasztók, míg 9 ezer a gázfogyasztók körébõl kerül ki.

Az elõzõekhez hasonló trendekrõl számolt be a GDF SUEZ Energia Magyarország Zrt. is. A társaság kintlevõsége és a késedelembe esett lakossági ügyfeleinek száma is egyaránt növekedést mutat. Mint azt megkeresésünkre elmondták, a lakosságnál a fajlagos tartozás megemelkedett, különösen a védendõ fogyasztóknak köszönhetõen. A lakossági ügyfelek mintegy 10 százaléka rendelkezik egyébként 60 napon túli elmaradással, az egy fogyasztóra esõ átlagos tartozás összege pedig ezen ügyfelek esetében hozzávetõlegesen 85 ezer forint.

Jelentõs kintlevõség növekedésrõl számolt be a FÕGÁZ Zrt. is. A társaság teljes lakossági fogyasztói csoportjára (780 ezer) jelenleg mintegy 8 milliárd forintos elmaradás esik, míg az elõzõ év azonos idõszakában ez az érték 7 milliárd forint körül alakult. A társaság 780 ezer lakossági ügyfelének mintegy 20 százaléka fizet késedelmesen, míg 10 százalékuk rendelkezik 60 napon túli hátralékkal. A szolgáltató közlése szerint az egy lakossági fogyasztóra esõ tartozás 70-100 ezer forint között van. A társaság mindazonáltal versenytársaihoz hasonlóan a kintlevõség növekedését vetíti elõre. Mint mondják: "Általánosságban a fûtési idõszakban - a nyári idõszakhoz képest - mintegy 20 százalékos növekedés figyelhetõ meg a késedelmes fizetések arányában, a FÕGÁZ ilyen változással számol a következõ téli idõszakra is."

Így kapcsolnak ki a szolgáltatásból

Jellemzõ, hogy a kezdetben csak egyhavi, tízezer forintos tartozás igen hamar több tízezer forintosra, gázszolgáltatás esetén akár százezres nagyságrendû összegre duzzad. A piaci szereplõk tapasztalatai szerint pedig ilyenkor már alig tudják az ügyfelek egy összegben teljesíteni kötelezettségüket. Tartós fizetési késedelem esetén pedig nem marad más, mint a szolgáltatásból történõ kizárás. Az érvényben lévõ törvényi szabályozás szerint pedig már 60 napos tartozás után, összeghatártól és évszaktól függetlenül bárki kikapcsolható. A szolgáltatásból történõ kikapcsolás rendjét ugyanakkor törvény szabályozza. Kikapcsolásra az alábbi feltételek együttes teljesülése esetén kerülhet sor:

- A lakossági fogyasztó fizetési kötelezettségével 60 napot meghaladó késedelembe esett,

- a lakossági fogyasztó által, fizetési haladék adásáról vagy részletfizetési lehetõségrõl kezdeményezett egyeztetés nem vezetett eredményre,

- a földgázkereskedõ a tartozásról és a kikapcsolás lehetõségérõl a lakossági fogyasztót legalább kétszer értesítette, és az értesítésben a lakossági fogyasztó figyelmét felhívta a szociálisan rászoruló fogyasztókat az e törvény és a földgázellátásról szóló törvény rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló kormányrendelet alapján megilletõ kedvezményekre, valamint az elõre fizetõ mérõ felszerelésének a lehetõségére. A lakossági fogyasztó elsõ értesítése postai vagy - a lakossági fogyasztó elõzetes hozzájárulása esetén - elektronikus úton, a kikapcsolás lehetõségére és az azzal járó szolgáltatás-szüneteltetésre vonatkozó második értesítése tértivevényes levélben vagy a lakossági fogyasztó általi átvétel igazolására alkalmas egyéb módon történik.

Mindazonáltal a legnehezebb anyagi körülmények között élõk speciális védelmet élveznek - az energiaszolgáltatás tekintetében is. Ennek eleget téve - az Európai Unió elõírásai alapján - vezette be Magyarország az úgynevezett védendõ fogyasztók intézményét. Ezen belül két kategóriát - a szociálisan rászoruló és a fogyatékossággal élõ fogyasztók csoportját - különítenek el a jogszabályok. A védendõ státuszú fogyasztókat különbözõ kedvezmények (egyebek között részletfizetés, fizetési haladék, elõrefizetõ mérõ, szükségáramforrás) illetik meg. Aki mindkét jogosulti kategória feltételeinek megfelel, vegyesen is igénybe veheti a kedvezményeket.

A legtöbb esetben azonban a fogyasztók nem tudnak kitörni az adósságspirálból, s a szolgáltatónak nem marad más lehetõsége végül, mint a kikapcsolás. A kizárás ugyanakkor természetesen nem jelenti a szolgáltató részérõl a veszteség leírását. Ha a tartozás nagyon régóta fennáll, a szolgáltatók többnyire külsõs behajtó céget bíznak meg a tartozás beszedésével, vagy faktoráló cég felé engedményezik ezeket a követeléseket. Ezzel párhuzamosan jogi úton is megpróbálják igényüket érvényesíteni. Mindazonáltal a szerzõdésbontás után is van lehetõségük a tartozást felhalmozó fogyasztóknak arra, hogy újra részt tudjanak venni a szolgáltatásban.

Ha a földgázellátásból kikapcsolt felhasználó rendezi valamennyi lejárt tartozását, és a külön díj ellenében végezhetõ szolgáltatásokról szóló rendeletben meghatározott egyéb költségeket is megfizeti, a földgázkereskedõ a tudomására jutást követõen legkésõbb 24 órán belül köteles kezdeményezni a felhasználónak az ellátásba történõ ismételt bekapcsolását. E kötelezettség elmulasztása a földgázkereskedõ részérõl súlyos szerzõdésszegésnek minõsül. Ugyanakkor alapvetõ feltétel, hogy a visszakapcsolási igénybejelentés idõpontjában érvényes mûszaki követelmények teljesüljenek a fogyasztási helyen, tehát a mérõhely kialakítása az érvényben lévõ elõírásoknak megfeleljen. Így például abban az esetben, ha a kizárás mérõóra levétellel járt, a fogyasztónak nyomáspróbát kell végeztetnie, s csak ezután lehetséges a gázszolgáltatás visszakapcsolása.

Ki, hogyan lehet védendõ fogyasztó?

1. Szociálisan rászoruló fogyasztónak azt a természetes személyt kell tekinteni, aki, vagy akinek a háztartásában élõ személy:

- idõskorúak járadékában részesül,

- aktív korúak ellátására jogosult,

- lakásfenntartási támogatásban részesül,

- ápolási díjban részesül,

- rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesül,

- otthonteremtési támogatásban részesült (a támogatás megállapításától számított 3 éven keresztül), vagy

-nevelõszülõ, hivatásos nevelõszülõ, aki saját háztartásában neveli a gondozásába helyezett átmeneti vagy tartós nevelésbe vett gyermeket.

2. Fogyatékossággal élõ fogyasztónak minõsül az, aki:

- fogyatékossági támogatásban részesül,

- vakok személyi járadékában részesül, 

- (vagy aki után szülõje vagy eltartója) magasabb összegû családi pótlékban részesül.

A védendõ fogyasztói státusz igénylése

Az igénylés alapvetõ feltétele, hogy a szolgáltató az érintett fogyasztót - kérelmére - nyilvántartásába felvegye. Ehhez az alábbi lépések szükségesek:

- a regisztrációhoz szükséges adatlap fogyasztóra vonatkozó részének kitöltése és aláírása;

- az adatlapot ki kell töltetni a védelemre jogosító ellátást megállapító igazgatási szervvel is (ez a határozatról leolvasható: jellemzõen a települési önkormányzat jegyzõje, illetve a Magyar Államkincstár);

- a kitöltött és aláírt adatlapot a kiállításától számított 30 napon belül be kell nyújtani a szolgáltató ügyfélszolgálatára, aki 8 napon belül köteles a regisztrációt megtenni.

- A védettséggel járó jogokat csak egy felhasználási helyen lehet gyakorolni, a védendõ státusz alapjául szolgáló ok fennállását pedig minden év március 31-ig ismételten igazolni kell!

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!