2024. május 2. Csütörtök, Zsigmond.
 
Ezek a legérdekesebb "érvelések" a fogyasztói jogok csorbítása soránForrás: origo.hu
Utolsó módosítás: 2012-12-09 13:56:45
A D.A.S. JogSzerviz szakértõje szerint a fogyasztókat sok szabály igyekszik védeni, mégis a legtöbbször csorbulnak a fogyasztói jogok a hibás termékeknél. Nagyon gyakori, hogy megtévesztik a fogyasztót, aki nem ismeri a saját jogait, ezért nem is tud élni vele. Dr. Vizi András emlékeztetett arra, hogy ezekrõl a leggyakoribb okokról már maga a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság is összeállított egy listát, a szakértõ most a legérdekesebb kereskedõi "érveléseket" vette számba.

Gyakori, különösen fehérnemû, fürdõruha és alsóruházati cikkek esetén, hogy vagy még az üzletben - jellemzõen a próbafülkében, vagy a termékhez csatolt dokumentumban - arról tájékoztatják a fogyasztót, hogy a terméket higiéniai okból nem cserélik ki. Ám a hibás terméknél kötelezõ a csere, azt nem zárhatja ki azt a kereskedõ, hiába sérül a higiénia a használattal.

A D.A.S. JogSzerviz szakértõje szerint le kell szögezni, hogy csak akkor értékelhetjük ezt az esetet jogellenesen félrevezetõ tájékoztatásként, ha hibás termék esetében zárja ki a kereskedõ a csere érvényesítését, mivel arról a kereskedõ szabadon dönt, hogy nem hibás termékek méretbeli, színbeli cseréjét lehetõvé teszi-e a vásárlók számára.

Az akciós termékek kérdése

Egyes kereskedõk gyakorta hivatkoznak arra, hogy az akciós vagy leértékelt árura nem jár szavatosság, illetõleg garancia. Dr. Vizi András szerint ezzel ellentétben valójában a vonatkozó jogi elõírások alapján az ilyen termékekre is ugyanúgy irányadóak a szavatosság, illetõleg kötelezõ jótállás.

Egy esetben mégis lehetséges a kereskedõ jogos eljárása, ha az üzletben felhívták a fogyasztó figyelmét arra, hogy a megvásárolt termék azért akciós, mert valamilyen apró szépséghibája van, akkor ezen hiba miatt nincsen lehetõség kicseréltetni, kijavíttatni azt, mivel erre felhívták a vevõk figyelmét . E mellet azonban a termék más - nem ismert - hibája esetében érvényesíthetõek a szavatossági jogok.

A három munkanap

Ez egy olyan kereskedõi módszer, amelynek keretében arról tájékoztatják a fogyasztókat, hogy minõségi kifogásaikat csak három munkanapon belül tehetik meg az üzletben (a vállalkozásnál), és ezt követõen már csakis a jótállási jegyen/használati útmutatón feltüntetett szervizhez vagy a gyártóhoz fordulhatnak minõségi kifogásaikkal.

A tájékoztatás azonban nem megfelelõ, mivel a termék hibájáért az eladó a felelõs- a fogyasztó jogosult minden esetben annál a kereskedõnél megtenni minõségi kifogását, akitõl a terméket megvásárolta. Még akkor sem lehet továbbirányítani õt a szervizhez, ha kijavítás iránti igényt kíván bejelenteni.

Azt azért érdemes tudni, hogy a fogyasztó a kijavítás iránti igényét a forgalmazó által a jótállási jegyen feltüntetett javítószolgálatnál közvetlenül is bejelentheti, vagyis, ha ez kedvezõbb számára, a kijavításra irányuló igényét nem csak az eladó félnél jelezheti, tehát a fogyasztót illeti meg e körben a választás joga - húzta alá a D.A.S. JogSzerviz szakértõje.

Költség és bizonyítási kötelezettség

Jellemzõ például, hogy a kötelezõ jótállás hatálya alá esõ fogyasztási cikkek esetében a cégek arról tájékoztatják a fogyasztókat, hogy az el- és visszaszállítás költségeit nem viseli a cég. Ez a jogsértõ tájékoztatás, mivel a termék szállítása vagy a postai költségek viselése az eladó kötelessége. A tíz kilogrammnál súlyosabb, vagy tömegközlekedési eszközön kézi csomagként nem szállítható termékek esetében kötelezõen elszállításról kell gondoskodnia a kereskedõnek, ha a hiba helyben nem javítható.

Szintén gyakran elõfordul, hogy a vállalkozás a bizonyítási teher viselõjének személye tekintetében nyújt megtévesztõ tájékoztatást a fogyasztó részére. A termék vásárlásától, számított hat hónapon belül vélelmezni kell, hogy a hiba megvolt már a vásárláskor, azaz ki kell javítani. Csak ezen hat hónap után terheli a fogyasztót a bizonyítás kötelezettsége - figyelmeztetett dr. Vizi András.

Bontatlan csomagolás

Rendkívül jogsértõ kereskedelmi gyakorlat, miszerint a kijavítást, vagy kicserélést, esetleg az elállás gyakorolhatóságát az eredeti, bontatlan csomagolás meglétéhez, köti a forgalmazó.  Ilyen kikötést a jogszabályok nem ismernek, szerzõdésben sem lehet ebben megállapodni. Az természetesen lehetséges, hogy ha a termék nem hibás, de egyéb okból cserét kérnek, akkor ezt csak érintetlen állapotban teljesíti a kereskedõ.

Jótállási jegy

Elõfordul, hogy a jótállási jegy meglétéhez kötik a jótállási/szavatossági jogok gyakorlását a jogszabály rendelkezések ellenére, amelyek szerint a jótállási jegy átadásának elmulasztása nem érinti a jótállási kötelezettség érvényét. A vonatkozó rendelet alapján pedig bizonyítottnak kell tekinteni a jótállást, amennyiben a fogyasztó bemutatja az ellenérték megfizetését igazoló bizonylatot (számlát).

Ebbõl adódóan, egy olyan forgalmazói kijelentés, miszerint "jótállási jegy hiányában nem érvényesíthetõ garancia", jogellenes, amennyiben egyébként a vásárlás tényét kétséget kizáró módon igazolni tudja a fogyasztó a blokk felmutatásával.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!