2024. május 1. Szerda, Fülöp, Jakab.
 
Átverés: ezek a legújabb trükkök a termékbemutatókonForrás: richpoi.com
Utolsó módosítás: 2013-04-26 10:45:10
Újabb és újabb trükkökkel verik át a gyanútlan résztvevõket a termékbemutatókon. A fogyasztóvédõk óvatosságra intik az ilyen rendezvények látogatóit.

„Igazából ez nem viszi a pénzt, hanem hozza, mert megtakarít” – röviden errõl szól egy termékbemutató, mármint az értékesítõ szerint. A fogyasztóvédõk eközben fokozott óvatosságra intik a termékbemutatók résztvevõit, ugyanis az ilyen rendezvények eladói újabb és újabb, sokszor bûnözésszámba menõ trükkökkel verik át a kiszemelt vevõket.

"Nem gondolja komolyan?!"

Az egyik legfelháborítóbb csel, amikor a rendezvényen sorsolást tartanak, amikor az összegyûltek elõtt nagy csinnadrattával gyõztest vagy gyõzteseket hirdetnek. Õk úgy tudják, komoly, akár 100 ezer forintos nyereményre számíthatnak, csak késõbb derül ki, hogy ezt a pénzt nem kapják meg, hanem vásárlás esetén az akár félmilliót is meghaladó vételárból vonják le nekik a csaliösszeget. Elõfordult olyan is, hogy a „szerencsésnek” a jelenlévõk elõtt át is nyújtották a nyereményét, majd a folyóson egész egyszerûen elvették tõle mondván, csak nem gondolja komolyan, hogy ezt a pénzt valóban neki adják anélkül, hogy vásárolt volna valamit.

Jöjjön, lásson, nézzen!

Többnyire idõsebb, hiszékeny embereket keresnek meg levélben vagy postaládába dobott cetlin: várjuk egy friss ebéddel, ingyen visszük el busszal a rendezvényre, jöjjön, lásson, nézzen! Azt azonban nem teszik, hozzá, hogy vendégüktõl elvárják, vásároljon is. A Napközben riportere maga is ellátogatott egy ilyen bemutatóra, amelyre telefonon kapott meghívót. Az ebéddel összekötött úgynevezett egészségnapot reggel 9-tõl délután 2-ig hirdették meg, az invitálást negyvenen fogadták el, a tudósítót leszámítva mindannyian nyugdíjasok. Egy asszony, aki több ilyen rendezvényen vett már részt, a Napközben riporterének elmondta, a kíváncsiság vitte el a bemutatóra. Korábban több alkalommal vásárolt már hasonló eseményem, például edényeket, takarókat, masszírozófotelt, eddig körülbelül félmillió forintot költött el effélékre.

Már a káposzta sem a régi

Elsõ körben a résztvevõknek ki kellett tölteniük, összes adatukat feltüntetve, egy kérdõívet, aztán azt is megtudták, egész pontosan egy tesztelésre hívták õket. Onnantól kezdve a lehetõ legelrettentõbb adatok felvonultatása következett: koleszterinszintrõl, magas vérnyomásról, halálozási statisztikákról. Mindezt a médiából és az internetrõl összegyûjtött, mindenki által elérhetõ adatokkal alátámasztva. A bökkenõ csak az volt, hogy a kivetítõn megjelent veretes táblázatok hitelességérõl semmit nem tudtak meg a résztvevõk – például amikor arról van szó, hogy a káposzta vitamintartalma a korábbi 100 százalékkal szemben ma már mindössze 5 százalék.

A tét

Ezután az elõadás az egészséges táplálkozás és az ezt segítõ eszközök irányába terelõdött. Az értékesítõ kijelentette, hogy az általa ajánlott edény az egyetlen az országban, amely hétrétegû akkutermikus szendvicsaljjal van ellátva.  Az elõadás végén derült ki, hogy nemcsak edényekrõl van szó, az igazi tét egy félmilliós konyhagép, amelyet mindenféle sorsolás és „csak most, csak itt” engedmények után akár 240 ezerért is el lehet vinni, amiben benne van a hozzá járó edénykészlet ára is. A jelenlévõk közül négyen úgy döntöttek, nekik megér ennyit ez az eszköz, vásároltak, majd az áru mellé garancia gyanánt a cég honlapjának címét kapták meg, amely azonban karbantartás miatt épp nem elérhetõ. Tele van viszont az internet a cég korábbi vevõinek apróhirdetéseivel, akik töredék áron igyekeznek megszabadulni a termékbemutatón méregdrágán beszerzett termékektõl.

Érezhetõ cél

A rendezvényen részt vett Várallai Károly, az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület Vas megyei és szombathelyi városi szervezetének vezetõje is. A Kossuth Rádió mûsorában azt mondta, olyan állításokat lehetett hallani a bemutatón, amelyek nem állják meg a helyüket. „Lebecsüli az egészségügyi ellátást, az egész élelmiszer-biztonságot”, az értékesítõ érezhetõ célja az volt, hogy rásózza a jelenlévõkre nem épp olcsó áruját. A hasonló vásárlások után sokan bekopogtatnak a fogyasztóvédelemnél, mert ráeszmélnek, hogy nem azt kapták, amit reméltek.

Fogyasztókat megilletõ jogok

Óvatosságra intheti a vevõket az is, hogy a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Kormányhivatal fogyasztóvédelmi felügyelõsége is kiemelt figyelmet fordított tavaly az árubemutatóval egybekötött termékértékesítési tevékenység vizsgálatára. A fõ szempontok közé tartozott, hogy elhangzottak-e megtévesztõ tájékoztatások a fogyasztóknak szánt termékek tulajdonságairól, valamint kaptak-e információt a kiszemelt vevõk az õket megilletõ eljárási jogokról.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!