2024. április 28. Vasárnap, Valéria.
 
Kisokos az online pénztárgépekrõlForrás: ado.hu
Utolsó módosítás: 2013-07-16 10:23:00
Változtak a pénztárgépek állami adóhatósággal történõ összeköttetésének legfontosabb követelményeire vonatkozó szabályok és két hónappal több idõ áll majd a rendelkezés az elektronikus naplóval nem rendelkezõ pénztárgépek esetében a bekötésre. A következõkben mindent megtudhat az online pénztárgépekrõl amit tudni lehet.

Idõbeni ütemezés

Az új pénztárgépekre történõ átállás idõpontja: 2013. május 1.

Attól függõen azonban, hogy a hagyományos pénztárgép elektronikus naplóval rendelkezik vagy sem, az adóhatóság eltérõ türelmi idõszakot jelölt ki az átállásra adatszolgáltatási kötelezettséggel. Ebben az idõszakban még szankció nélkül használható a hagyományos pénztárgép.

  1. Elektronikus naplóval nem rendelkezõ hagyományos pénztárgépek esetén (Rendeletnek nem megfelelõ): 2013. augusztus 31. a türelmi idõ.
  2. Elektronikus naplóval rendelkezõ hagyományos pénztárgépek esetén (Rendeletnek nem megfelelõ): 2013. december 31. a türelmi idõ. Az elektronikus naplóval rendelkezõ hagyományos pénztárgépek használóinak 2013. július 1. és 2013. december 31. között azonban adatszolgáltatási kötelezettsége merül fel, amelyet elektronikus naplófájlok elektronikus úton történõ megküldésével tud teljesíteni az állami adóhatóság felé.
  3. A pénztárgéphasználatra nem kötelezett adózó sem üzemeltethet tovább hagyományos pénztárgépet, mint 2014. december 31.

Mûszaki elõírások terén a következõ változásokra kell felkészülni

A jogszabályi elõírás lényegi eleme az ún. adóügyi ellenõrzõ egység (AEE), amely a pénztárgép önállóan elkülöníthetõ zárt, elektronikus adattároló és mobil adatkommunikációs egysége, amely az adóügyi bizonylatokat, valamint annak elválaszthatatlan részét képezõ elektronikus nyilvántartásokat tartalmazza, biztosítja és ellátja a pénztárgép és a NAV közötti titkosított adatkommunikációt.

Ez az egység rögzíti folyamatosan a pénztárgépen zajló eseményeket, a bizonylatok kiállítását, az áramszünetet, a ki- és bekapcsolásokat stb. Bizonyos feltételek bekövetkezése esetén jelzi a jelentési szándékát a NAV szervere felé. A tényleges adatátadás azonban csak akkor következik be, ha a NAV szervere erre utasítást ad. A jelentést tehát a NAV szervere kezdeményezi úgy, hogy az adózó ne tudja, hogy az AEE mikor küld adatokat a NAV felé.

Az egységnek legalább 30 percenként kell jelentenie a NAV felé, folyamatosan tájékoztatva arról, hogy hány tranzakció történt az utolsó küldés óta.

Az AEE és a NAV szerver közötti kommunikáció a mobilszolgáltatók infrastruktúráján keresztül, titkosítva zajlik majd.

Engedélyezési eljárás változásai

2013. március 20.-át követõen az engedélyezési eljárást nem a NAV, hanem a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal folytatja le. Ez azt jelenti, hogy típusvizsgálat keretében vizsgálja, hogy a pénztárgép megfelel –e az elõírásoknak. Amennyiben az adott pénztárgép nem felel meg a Rendeletben foglalt feltételeknek, a MKEH határidõ kitûzésével lehetõséget biztosít a kérelmezõ részére a hiba kiküszöbölésére. A típusvizsgálat során a Rendeletben foglalt feltételeknek megfelelõ pénztárgépet lepecsételik, és a forgalmazónak átadják, amely köteles azt változatlan formában megõrizni és a forgalmazási engedély jogerõre emelkedését követõ 10 évig azt megõrizni.

RODIN adózási-számviteli szakmai rendezvények

Jogkövetkezmények

Azok a forgalmazók, akik pénztárgépet forgalmazási engedély nélkül forgalmaznak, 10 millió forintig terjedõ mulasztási bírságra is számíthatnak.

A pénztárgép forgalmazásával, üzemeltetésével, szervízelésével kapcsolatos kötelezettségek megszegése esetén a magánszemély kötelezettet 500 ezer forintig, a nem magánszemély kötelezettet pedig 1 millió forintig terjedõ mulasztási bírsággal sújthatja az állami adóhatóság.

Milyen információhoz jut a NAV, hogyan hat ez az ellenõrzési tevékenységére?

A beérkezõ adatokat az adóhatóság többek között összeveti az áfa bevallásban szereplõ adatokkal.

Ezek alapján részletes kockázatelemzést is tud végezni, amely az ellenõrzésre történõ kiválasztást, az egyéb jogsértések felderítését, és az eltitkolt bevételek felkutatását is elõsegítheti.

Ezek az adatok a következõk lehetnek:

  • Információt ad a kereskedõ tevékenységére, a vásárlások idõpontjára, az eladott tételek számára, értékére.
  • Átlagos vásárlási érték, óránkénti átlagos bevétele, sok stornó, visszáru, engedmény.
  • Mikor történnek a rögzítések? (sok az esti zárás elõtt)
  • Üzlet nyitvatartási idejéhez képest a pénztárgép napi nyitás és zárás ideje között eltelt idõ kevesebb.
  • Próbavásárlás során az ellenõr megbizonyosodhat arról, hogy az adott tétel az adóhatósághoz beküldésre került –e.
  • A szervizek által bejelentett üzemeltetési helyek összevetése az adózó által bejelentett telephelyekkel.
  • Be nem jelentett foglalkoztatottak kiszûrése (mûködõ pénztárgépek száma és a foglalkoztatottak száma közötti eltérés)

 

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!