2024. május 3. Péntek, Tímea, Irma.
 
Világsiker lehet a magyar világmárkaForrás: richpoi.com
Utolsó módosítás: 2013-11-12 08:17:45
Marbushka. Ismerõs a név? Egy magyar játékmanufaktúrát takar, amely nagyjából három éve kezdett a hazai piacon ismertté válni újabb és újabb igényes, környezetbarát anyagokból készült játékaival.

Mostanra pedig a világ számos országában – Olaszországtól, Lengyelországon át Ausztráliáig – ismerik és keresik Bohony Beatrix és Zöld László kirakóit, társas-, memória- és fajátékait. A Marbushka nagyjából egyidõs a manufaktúra egyik névadójával, a játékok fõ ihletõjével és objektív kritikusával, Bojkával. Hogy kicsoda Bojka?

A Marbushka Játékmanufaktúra vezetõi – Bohony Beatrix és Zöld László – az iparmûvészeti egyetem elvégzése után rögtön fejest ugrottak a szakmába: a házaspár saját grafikai stúdiót alapított, fõleg reklámgrafikával és divatfotózással foglalkoztak. Beatrix szíve mélyén azonban mindig is illusztrátorként szeretett volna dolgozni. Kislányuk, Bojána születése után éjszakánként gyermekének festette meg a családdá válás folyamatát. Ahogy Bojka nõtt, úgy kezdték a képeket felváltani a saját készítésû játékok.

Az elsõ ilyen a most is kapható Madárfogó kezdetleges változata volt, amely Bojka ovis szerelmének élményét örökíti meg. Nemcsak a kislány, de az ismerõsök is teljesen oda voltak kézi munkával készített játékért. A Madárfogó pillanatok alatt igazi rajongótábort szerzett magának. Ez adta meg nekik a lökést, hogy professzionális szinten kezdjenek játékokat tervezni, 2010-ben végleg elbúcsúztak a tervezõgrafikai munkától, és megalapították a Marbushkát.

 

– Mivel foglalkoztál, amikor még nem volt Marbushka?

Bohony Beatrix: – Az iparmûvészeti egyetem (MOME) elvégzése után grafikai stúdiót alapítottunk a férjemmel és reklámgrafikával, reklámfotózással foglalkozunk.

- Honnét jött az ötlet, hogy játék manufaktúrát indítsatok?

- Megszületett kislányunk, Bojka, s az õ világa inspirált minket az alkotásban, majd késõbb a játéktervezésben is. Az elsõ játékunk is neki, pontosabban vele készült. 2010 nyarán újabb és újabb megvalósult ötletek következtek már a manufaktúra keretén belül és nagyon hamar - gyakorlatilag hónapokon belül – elbúcsúztunk a tervezõgrafikától. Az indulásunkat követõ sok pozitív visszajelzés és a szakmai elismerés kellõ bátorságot adott, hogy csak a Marbushkának szenteljük az életünket.

- Jól csengõ, kedves márkanevet választottatok. Honnét jött a szláv hangzású név: Marbushka?

- Amikor nevet kerestünk magunknak, Bojána éppen nyelvújító korszakát élte, a szavak mögé gyakran -ska toldalékot tett. Így lettünk a férjemmel mamuska és papuska. Mivel a gondolataim az üveggolyók körül jártak a névválasztásban, a két dolog szerencsésen kiegészítette egymást: az üveggolyó, vagyis a marble megkapta a -ska toldalékot. Így lettünk Marbushka. A kis madárfigurák az emblémánkon pedig az elsõ játékunk, a Madárfogó szimbólumai.


- Nem elegáns névvel viccelõdni, de… Nomen est omen. Férjed vezetékneve Zöld, és ti valóban nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy a játékaitokat környezetbarát anyagokból készítsétek…

- Valóban zöldek vagyunk, a szó legszorosabb értelmében. Nemcsak arra fordítunk nagy figyelmet, hogy az élelmiszereink vegyszermentesek legyenek, hanem az életünk minden területére igyekszünk kiterjeszteni az öko gondolkodást. Arra törekszünk, hogy a jelenlétünk a legkisebb terhelést jelentse a környezet számára. Ugyanebben a szellemben készülnek a játékaink is. A legfõbb szempontunk, hogy a gyermekjáték nem lehet alacsonyabb minõségi kategória. Azt valljuk, hogy a gyerekeket körülvevõ tárgyi kultúra kortól függetlenül meghatározó.

- Rengeteg mûanyag játék van forgalomban, a nagyon olcsótól a nagyon drágáig. Mi a tapasztalatotok, a szülõk mi alapján választanak játékot gyermekeinek? Nagy vonalakban behatárolható a Marbushka vevõköre?

- A mi vevõkörünket többnyire azok a szülõk képezik, akik maradandó, természetes, értékes játékot keresnek a gyerekeiknek. Olyan szülõk, akik kicsit maguknak is választják a játékot, hogy együtt játsszanak a gyerekeikkel. Gyakorló szülõként szembesültünk vele, hogy a jelenleg forgalomban lévõ játékok nagy része azt célozza meg, hogy a gyerek “foglalja el magát”. Mi nem tudjuk, és nem is akarjuk elfogadni az uniformizált slágerjátékok alacsony minõségét és számunkra kétes értékrendjét. A legtöbb játék sajnos nem váltja be azt, amit a csomagolása, vagy a reklámszlogenje ígér, ráadásul a gyártásukhoz felhasznált alapanyagok nem mindig veszélytelenek. Mi bíztunk benne, hogy lehet ezt másképpen is: megpróbáltunk természetes elemeket felhasználni a gyártás során. Sikerült. Környezettudatosan élünk, nagy erõfeszítéseket teszünk, hogy a lehetõ legkisebb környezeti terheléssel járjon a játékaink elõállítása, és majd egyszer a lebomlása is. Addig pedig minél több generációnak szerezzen örömet!


- Visszatérve a Marbushka névre – magyar fül számára is befogadható, ugyanakkor nemzetközi szinten is megállja a helyét. Tudatosan választottatok olyan nevet, ami nemzetközi közegben is értelmezhetõ?

- A választás ebbõl a szempontból nem volt tudatos, hiszen a külföldi piac érdeklõdésére egyáltalán nem számítottunk. Kétszemélyes, kis cégként induláskor a magyar piac kiszolgálása is emberfeletti feladatnak tûnt.

- Ehhez képest most már Európa számos országában forgalmazzák a játékaitokat – Svédországtól Olaszországig, sõt, még Ausztráliáig is eljutottatok. Milyenek a visszajelzések? Hol fogynak a legjobban a Marbushka játékok?

- Lengyelországban, Franciaországban és Ausztráliában vagyunk a legnépszerûbbek.

- Hogyan születik meg egy-egy figura, grafika, kollekció, játék a fejetekben? Mennyi idõ alatt válik valósággá, termékké az idea?

- A grafikákat és a történeteket én találom ki, de a szabály kialakítása csapatmunka. A kivitelezést a férjem tartja kézben. A játékok megalkotásakor Bojána érdeklõdése és aktuális tanulási folyamatai irányítják a figyelmemet, de az inspiráció számos forrásból érkezik térben és idõben egyaránt. Gyakran vannak apró szikrák, ötletek, amik felvillannak, de egymaguk nem indítanak el semmit a fejemben. Aztán rendszerint jön valami egészen más – gyakran teljesen hétköznapi – információ, ami összekapcsolódva az elõbbivel kiteljesíti a történetet. A képi rész megszületése magával hozza a történetet is, a történet pedig körvonalazza a játékszabályt. Ha a képi világ letisztázódott a fejemben, a festés, rajzolás hetek alatt végbemegy. A kivitelezési folyamat a játék bonyolultságától és az új alkatrészek számától függõen általában 3-5 hetet vesz igénybe.


- Említetted, és a weboldalatokon is olvastam, hogy a kislányotok részt vesz az alkotási folyamatban. Van olyan játék, amely kifejezetten az õ kérésére, vagy elképzelései alapján született meg?

- Bojána fejlõdési korszakai egyértelmûen meghatározták a palettánkat, de ahogyan nõtt, már nemcsak a múzsánk lett, hanem egyre nagyobb szerepet vállalt a tervezésben is. Mostanában új ötletekkel áll elõ. Például a Full Moon Circus két körös játékpályája kifejezetten neki köszönhetõ. A képi részt ritkán álmodja meg helyettem, de nagyon kritikus szemmel nézi a végeredményt. Sokat segít a rálátása és az elfogulatlan, objektív kritikája.

- Melyik a kedvenc játékotok?

- Bojána a Charm-ot szereti a legjobban, a férjemhez a Grand Prix képi világa áll közel, én pedig fenntartás nélkül imádom a Full Moon Circust.

- Melyiket fogadta a legnagyobb lelkesedéssel a közönség? Magyarul melyik játék volt a legkelendõbb?

- Korábban egyértelmûen Az elveszett nyakék volt a listavezetõ, de ahogyan a nemzetközi vérkeringésbe bekerültünk, és ez a tény sokszínûbb ízlésvilágot eredményezett, szinte fej-fej mellett haladnak a játékaink. A Grand Prix, a Full Moon Circus, Az elveszett nyakékkel az elsõk, de a Placcs, a Bújócska, és a HUH kártyajátékok is nagyon gyorsan ívelnek felfelé. Mivel még fiatal a Marbushka, ezért minden napról napra változik.

- Készülnek új játékok?

- Két új játék elkészítésén dolgozunk, ezek a napokban kerülnek nyomdába. Mindkettõ nyárváró, tengerparti hangulatban készült. Ezzel párhuzamosan már formálódik a nyár közepén várható öltöztetõbaba-készítõ füzet és a Békakirály címû játékunk grafikai része.

- Mi jelenti a legnagyobb kihívást számotokra?

- A legnagyobb kihívást jelenleg egy kreatív ‘vonal’ kiépítése jelenti, amit nyomdázó szettekkel indítottunk volna útnak, de sajnos ez jelenleg zsákutcában áll. A gyártók megtalálása néha nagyobb munka, mint a tervezés.

- Mit jelent számotokra a Marbushka?

Bojána: – Marbushka számomra egy izgalmas hely, ahol mindig történik valami új. Szeretet-sziget.

Bohony Beatrix: – A Marbushka számomra bizonyíték arra, hogy vannak még csodák.

Zöld László: – A Marbushka számomra egy álom megvalósulása.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!