2024. május 2. Csütörtök, Zsigmond.
 
E-útdíj - A teherautósok három százaléka blicceli el az útdíjatForrás: richpoi.com
Utolsó módosítás: 2013-11-18 11:47:43
A teherautósok három százaléka bliccel az utakon, eddig több tízmilliós büntetést szabtak ki rájuk - írta az Útdíjhírek.hu pénteken.

Az írás Börzsei Tibort a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) vezérigazgatóját idézi, aki szerint százból három teherautós bliccel az utakon, legalábbis ennyit láttak a kihelyezett kamerák és a mobil egységek az e-útdíj bevezetésekor. "Az arány javul, az utóbbi hónapokban már inkább 2,5 százalékról beszélhetünk" - tette hozzá a szakember a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság (MLBKT) által szervezett konferencián, Siófokon csütörtökön.

Közölte azt is, hogy az útdíjbevételek elérték a 60 milliárd forintot, egy átlagos munkanapon 580 millió forint folyik be. Év végéig 84 milliárdot kellene beszedni, hogy a költségek levonása után teljesüljön a kormány 75 milliárdos tiszta bevételi terve. A NÚSZ vezetõje azonban arra számít, hogy 80-82 milliárd forint lesz a 2013-as mérleg, de az év végi forgalom még hozzátehet ehhez.

Börzsei Tibor elmondta, a büntetés a rendõrség feladata, amely eddig ezres nagyságrendben szabott ki bírságokat, és több tízmilliós összeget fizettek a hibázó teherautósok. Hangsúlyozta, azt javasolják a fuvarozóknak, hogy fedélzeti egységgel (OBU), bevallási közremûködõkön keresztül fizessék meg az útdíjat. Jelenleg a teljes értékesítés 37,8 százaléka érkezik be a flottakövetõkön keresztül, de az arány egyre nõ, néhány hét alatt 4 százalékkal emelkedett. A várakozás szerint az OBU-val bevallók aránya kétharmadra nõ, de ez akár 75 százalék is lehet.

A bevallási közremûködõk képviseletében Szász János, a Secret Control GPS Kft. kereskedelmi igazgatója elmondta, 50 ezer fölötti jármû flottafelügyeletét látják el Európában, ezek közül tízezernél többen vannak, akik a hazai e-útdíjat rajtuk keresztül fizetik meg. A kereskedelmi vezetõ szerint dinamikusan nõ az OBU-ra váltók aránya, havonta akár 2000-2500-as növekedés is várható a teljes piacon.

Nem egészen 5 százalékkal nõtt a fõutak forgalma az e-útdíj bevezetése óta – mondta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium fõosztályvezetõje. Szûcs Lajos hozzátette, azt a fuvarozói igényt még nem tartja megoldhatónak, hogy ne a szakaszra való felhajtáskor, hanem az adott út végén számolják fel a díjat. Ennek az az akadálya, hogy vannak olyan rövid, sok keresztezõdéssel szabdalt szakaszok, amelyekrõl sok helyen lehajthatnak a fuvarozók.

Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) fõtitkára arról számolt be, hogy az elmúlt öt évben a válság miatt 40 százalékkal csökkent Magyarországon a fuvarozó vállalkozások száma, az útdíj júliusi bevezetése óta a több mint 12 ezer vállalkozásból mindössze 300 fuvarozó adta vissza az ipart. Nem tudható, hogy ebben az e-útdíjnak mekkora szerepe volt – mondta.

A KAVOSZ Zrt. útdíjhitelérõl kifejtette, a vártnál jóval kevesebben vették igénybe, 130 vállalkozás kérte összesen 1100 jármûre a kocsinként legfeljebb egymilliós hitelt. A hitel csak augusztus 20-tól volt igényelhetõ, addigra sok fuvarozó megoldotta másképp a likviditási problémáját. A hitel sok költséggel és adminisztrációval járt, ezen valamennyit javíthat, hogy 0,5 százalékkal kevesebb lesz a kezelési költség és felére csökken a papírmunka - tette hozzá.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!