2022. július 2. Szombat, Ottó.
 
A NAV a feketemunka hátrányaira figyelmeztetForrás: haon.hu
Utolsó módosítás: 2015-04-16 08:51:38
Komoly hátrány érheti azokat, akiket munkáltatójuk “feketén”, azaz bejelentés nélkül alkalmaz, a következmények érinthetik a nyugdíjat, a táppénzt és egyéb ellátásokat, de például a hitelfelvételhez szükséges jövedelemigazolást is – figyelmeztet az adóhatóság a honlapján közzétett tájékoztatóban.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz (NAV) éves szinten több ezer közérdekû bejelentés érkezik, amelyek jelentõs része a bejelentés nélküli, illetve az egyéb munkaügyi szabálytalanságokkal kapcsolatosak – írja közleményében a NAV.

A bejelentés és szerzõdés nélküli (fekete/szürke) foglalkoztatásnak rendkívül súlyos következményei vannak a munkavállaló szempontjából. A munkaviszonyból származó jogok (munkaidõ, pihenõidõ mértéke, legalacsonyabb munkabér, a munkaviszony megszüntetésének szabályai stb.) kikényszerítése, a munkával töltött idõszak nyugdíjjogosultság szempontjából történõ utólagos elismerése, vagy egyéb ellátások (táppénz stb.) igénylése rendkívüli nehézséget okozhat. A munkavállalónak számos esetben – például, ha lakáscélú hitelt szeretne felvenni – jövedelemigazolásra is szüksége lehet.

Mindezek miatt fontos, hogy a foglalkoztatás szabályszerû legyen. Az adóhatóság szerint a munkavállalás elõtt ezért célszerû a leendõ foglalkoztatót ellenõrizni a NAV honlapján (www.nav.gov.hu/nav/adatbazisok), ahol az adatbázisok tartalmazzák a hátralékos, a felfüggesztett, be nem jelentett alkalmazottat foglalkoztató gazdálkodókat, melyeknél kockázatos lehet a munkavállalás.

Munkaviszony esetében ragaszkodni kell az írásban megkötött – minimum az alapbért és a munkakört tartalmazó – munkaszerzõdéshez, amelybõl egy példány a munkavállalóé. Alkalmi munka, idénymunka esetében nem kötelezõ az írásbeli szerzõdés, és bár az így alkalmazottak társadalombiztosítási szempontból még nem biztosítottak, de – a háztartási munkát vállalók kivételével – nyugellátás, munkahelyi baleset esetén egészségügyi ellátás, valamint munkanélküli ellátás nekik is jár. Az ilyen, egyszerûsített foglalkoztatású munkavállalóknak – amennyiben egyéb jogcímen egészségügyi ellátásra nem jogosultak – saját maguknak kell egészségügyi szolgáltatási járulékot fizetniük a NAV-nál.

A munkáltatóknak kötelességük igazolást adni a munkavállaló számára a szabályos bejelentésrõl. A bejelentést követõ napon automatikusan, de ha a dolgozó kéri, bármikor meg kell kapnia a dokumentumot, amely tartalmazza a bejelentésben közölt adatokat és a bejelentés teljesítésének idõpontját.

Amennyiben valakinek kétségei vannak, a lakóhelye szerinti adóigazgatóság ügyfélszolgálatán vagy az Ügyfélkapu segítségével meggyõzõdhet arról, hogy bejelentették-e. Ha úgy tûnik, hogy nem szabályosan foglalkoztatják, és ezt munkahelyén nem sikerül tisztáznia, a munkaviszony létesítésével, megszûnésével, megszüntetésével, munkabérrel, munkaidõvel, rendkívüli munkavégzéssel kapcsolatban az illetékes kormányhivatal munkavédelmi és munkaügyi szakigazgatási szervének munkaügyi felügyelõségéhez fordulhat – írja közleményében a NAV.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!