Utolsó módosítás: 2015-08-03 11:24:59 |
|
A Gazdasági Versenyhivatal elfogadta mind a Baby Paradise Kft., mind a Angelstore Kft. vállalásait, amelyek teljesítésével a vállalkozások összhangba hozzák a készülékekre vonatkozó kommunikációjukat a fogyasztóvédelmi rendelkezésekkel. Ezért a hivatal jogsértést nem állapított meg az ügyben, és bírságot sem szabott ki. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Baby Paradise Kft. és az Angelstore Kft. esetében azt vizsgálta, hogy a vállalkozások megalapozottan használták-e a légzésfigyelõ készülék megnevezést, a légzésfigyelõ funkciót, az egyes, életet fenyegetõ veszélyhelyzettel, életmentéssel kapcsolatos jellemzõket (bölcsõhalál kockázatának csökkentése, életmentés, riasztó funkció alacsony vagy rendszertelen légzésszám esetén, légzést stimuláló hatás), valamint a fejlesztésre és a biztonságosságra vonatkozó piacelsõségi állításokat, tájékoztat közleményében a versenyhivatal.
Orvostechnikai funkció
Az Egészségügyi Engedélyezési és Közigazgatási Hivatal Orvostechnikai Fõosztályának (EEKH) állásfoglalása szerint a légzésfigyelés orvostechnikai funkció, ésamennyiben egy készüléket nem orvostechnikai eszközként forgalmaznak, a gyártó nem tulajdoníthat olyan hatást e készüléknek, mintha az – a légzés figyelésén keresztül – életmentõ beavatkozás megkezdésére lenne alkalmas.
Rögzült a fogyasztók tudatában
A GVH a légzésfigyelõ készülék és funkció használatával kapcsolatban – piaci, fogyasztói információkra támaszkodva – azt állapította meg, hogy alapvetõena légzésfigyelõ megnevezés rögzült a fogyasztók tudatában, és ezen elnevezés, illetve funkció nem jelent többet számukra, mint alkalmasságot a légzés kimaradásának jelzésére.A fogyasztók e készülékektõl nem várnak pl. újraélesztési funkciót vagy egyéb olyan funkciókat, amelyekkel azok nem rendelkeznek.
Így a GVH úgy ítélte meg, hogy fogyasztói döntésekre gyakorolt hatás nem állapítható meg egyértelmûen a légzésfigyelésre vonatkozó állításokról, figyelemmel a szakmai állásfoglalásokra és a piaci jellemzõkre, így e körben a GVH az eljárást megszüntette.
Az átlagembernek mást jelent a légzésfigyelõ, mint a szakmabelinek
Forrás: Thinkstock
Elõírások a cégeknek
A légzésfigyelési funkción túli egyes állításokkal összefüggésben GVH a vállalkozások vállalásai alapján kötelezettségként írta elõ a következõket:
- A vállalkozások tüntessék fel a termékek csomagolásán és a címkéin, ha a termékek nem orvostechnikai eszközök, és ennek megfelelõen módosítsák az egyes hirdetéseket, valamint a honlapjaik tartalmát;ne alkalmazzanak piacelsõségi állításokat, kivéve azon eseteket, ha azokat hitelt érdemlõen, tudományos igényességgel tudják alátámasztani;
- Tegyenek közzé honlapjukon oktatási célú információs anyagot, amelyben – az egyes termékek megnevezése nélkül – tudományos megalapozottsággal, tárgyilagosan és közérthetõen tájékoztatják a fogyasztókat a légzésfigyelõk szerepérõl, típusairól, mûködésérõl, kockázatairól, az orvostechnikai eszköznek minõsülõ és az egyéb légzésfigyelõk közötti különbségekrõl (különös tekintettel azok eltérõ szabályozására és felügyeletére).
Elég volt elfogadni a vállalásokat
A kötelezettségvállalási nyilatkozat elbírálásakor a GVH elsõdleges célja a közérdek hatékony védelmének biztosítása. Kötelezettségvállalással hatékonyabban érhetõ el a törvény rendelkezéseivel ellentétes magatartás kiiktatása, és a döntés egyúttal iránymutatást ad más piaci szereplõk számára. A GVH a döntés meghozatalakor értékeli a kötelezettségvállalás elfogadása mellett és ellen szóló körülményeket, figyelemmel az érintett piac sajátosságaira.
A GVH a kötelezettségvállalási nyilatkozatok tartalmának mérlegelése után úgy ítélte meg, hogy a közérdek védelme hatékonyan biztosítható a vállalások elfogadásával.
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
|