2024. április 27. Szombat, Zita.
 
Nem fogják bírni a bankok a végtörlesztõk rohamátForrás: hirposta.hu
Utolsó módosítás: 2011-10-24 15:34:35
A várhatóan százezres nagyságrendû végtörlesztési ügyletek kezelése komoly szervezési feladatot jelent a bankok számára, a PwC könyvvizsgáló számításai szerint a bankredszer pótlólagos munkaerõ kapacitásigénye 1000 és 2500 fõ között alakul a következõ hónapokban.

A PricewaterhouseCooper's hétfõi elemzése szerint a pénzintézetek az átmenetileg megnövelt kapacitások mellett egyszerûsített eljárások kidolgozásával gyorsíthatják fel a végtörlesztési ügyintézést.

Már az ügyfelek tájékoztatása is jelentõs terhelést jelent, hiszen sokkal többen érdeklõdnek, mint ahányan végül élni fognak a végtörlesztéssel. Bár a bankok nyilván készülnek írásos anyagokkal is, a tapasztalat azt mutatja, hogy az ilyen bonyolult ügyekben az ügyfelek a szóbeli tájékoztatást keresik. Ráadásul sok a tisztázatlan kérdés a végtörlesztés körül, és ez idõben elnyújtja a tájékoztatást. A bankok tehát kénytelenek lesznek növelni ügyfélszolgálataik létszámát.

A legegyszerûbben kezelhetõ eset, amikor az ügyfél készpénzzel végtörleszt. Becslések szerint 100-120 ezer ember fog élni ezzel a lehetõséggel. Ezeknek az ügyeknek a lezárása 200-300 fõ kapacitásigényt jelenthet a bankoknál.

A hitelbõl törlesztés már bonyolultabb, fõleg akkor, ha az ügyfél más banktól igényelt hitellel kívánja végtörleszteni a hitelét. Ebben az esetben végig kell járni az értékbecslés, szerzõdéskötés, földhivatali bejegyzés három lépcsõjét, ez pedig idõigényes, így 800-1000 embernyi pótlólagos kapacitást tehet szükségessé a pénzintézetekben.

A legnehezebb feladat a centralizált hitelbírálati rendszert üzemeltetõ bankok központi hitelbírálónál lesz. Ezeknek a szervezeti egységeknek a létszámát a bankok az elmúlt években már alaposan lecsökkentették, még nagyobb bankok esetében is 5-10, de legfeljebb 15 munkatárs dolgozik. A központi bírálati területek kapacitásigénye a teljes bankrendszerben akár 120-150 emberre is megnövekedhet.

Kulcsfontosságú, hogy a bankok milyen mértékben tudják egyszerûsíteni, standardizálni eljárásaikat - hívja fel a figyelmet a PwC. Különösen az ügyfélbírálat és a fedezetértékelés terén lehet indokolt alapos meggondolás után egyszerûsítések elfogadása, például elõzõ bank értékbecslésének használata, jól teljesítõ adósok esetében egyszerûsített ügyfélbírálat.

A Fundamenta-Lakáskassza épp a múlt héten jelentette be, hogy ügyviteli kapacitásainak maximális kihasználtsága miatt felfüggesztette a lakáshitel kiváltásra igényelhetõ áthidaló kölcsönigények befogadását. A normál ügymenethez képest ugyanis az utolsó négy hétben ötszörös-hatszoros hitelfelvételi igény jelentkezett a lakáskasszánál, ami 4-5 havi  feldolgozási többlet tevékenységet generált.

Hozzászólások
Még nem érkezett hozzászólás ehhez a témához.
Hasonló hírek 
Kedvenc hírek
Ön még nem rakott semmit a kedvencek közé!